×
×
جدیدترین‌‌ها

مدیریت ریسک ، دانش پشتیبان توسعه همه جانبه ملی

  • کد نوشته: 106371
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
  • کشورهای فرا صنعتی ،اقتصاد جهان را در وضعیت دگردیسی بزرگ قرار داده اند و در حال بازسازی و نوسازی سریع بنگاههای اقتصادی خود هستند .
    مدیریت ریسک ، دانش پشتیبان توسعه همه جانبه ملی

    نخست نیوز – اقتصاد کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. اقتصاد ایران نیز دچار تحول خواهد شد. برای عقب نماندن از پروژه های در حال اجرا ناشی از موج عصر چهارم تمدن بشری نیاز به دانش جدید ، بهره برداری از تجارب ملی و بین المللی ، ایده پردازی در مسیر نوآوری ، خلاقیت در جهت شتابدهندگی اکوسیستم محیط کسب و کار وجود دارد . هر رشته شغلی و هر بخش اجتماعی و اقتصادی در کشورمان در کنار انجام وظایف روزانه ، ضروریست یک واحد یا یک بخش که نوآوری های در همان شغل در حال پیاده سازی را رصد کند تا با الگوبرداری اقدام به پیاده سازی نوآوریها نماید .

    نوآوریها فقط در زمینه اشیا و نمادهای قابل مشاهده با چشم ها نیستند . دیگر زمان اینکه فقط به تغییرات فیزیکی در کالاها و ساختمانها و اشیا نوآوری گفته شود گذشته است . آن نوع تلقی از نوآوری مختص عصر انقلابهای اول و دوم صنعتی ،قرن نوزدهم بود . امروزه علاوه بر تغییرات فیزیکی ، نوآوری در افکار ، اندیشه ها ، رویکردهای مدیریتی و تعاملات انسانی نیز به نوآوری های فیزیکی اضافه شده و خلاقیت ها را متبلور ساخته و بدون وجود نوآوری های دانش محور ،هیچ تحول مثبتی در جامعه رخ نخواهد داد .

    در زمان گذشته ، هر شرکت ، هر کشور در مراکز تحقیقاتی خود دست به پژوهش های علمی برای خلاقیت و کشف محصولات و روش های جدید می زدند . سرمایه گذاری های در تحقیقات منجر به توسعه در آن کشورها میشود .تحقیقات زمانبر و پر هزینه هستند . رفته رفته برخی از کشورها و شرکت های بزرگ به فکر دستبرد به نتایج تحقیقات سایر کشورها افتادند . آنها یک پروژه تحقیقاتی در یک کشور صنعتی را از نقطه صفر شروع تا انتهای تحقیق و آماده برای تولید محصول رصد می کنند ، جلوتر از مبدعان اصلی ، محصول را تولید و به بازار عرضه می کنند . دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری خویش در خصوص جاسوسی صنعتی و علت درگیری با چین ،گفت : [ آمریکا هزینه های زیادی برای نوآوری در محصولات می کند ، اما چینی ها با جاسوسی صنعتی پیش از تولید و عرضه محصول ما ، جلوتر آن محصول را تولید و به بازار می دهند ! اینطوری همه تلاش ها و هزینه های تحقیق ما به هدر میرود ! او علت جنگ‌ تعرفه ها با چین را اینگونه توضیح داد .]

    همین نوع سخنان دونالد ترامپ و خبرهایی که از پژوهش های نوآورانه محصولات در کشورهای مختلف منتشر میشود از اهمیت نوآوری ها و خلاقیت ها در اکوسیستم فضای کسب و کار خبر میدهند . ضمنا برای مدیران ارشد تصمیم ساز و تصمیم گیر این اندرز را میدهد که سرمایه گذاری بر روی ویژگیهای فرهنگی ، جغرافیایی و فرآوری در جهت ارزش افزوده در ثروت معدنی هر کشور از جمله فرصت هایی ست که جاسوسی صنعتی نمیتواند موجب خسارت شود . ضمن اینکه برای رصد نوآوری های دیگران و الگو برداری از آنها برای اجتناب از #ریسک جا ماندگی از کاروان تحولات اقتصادی جهان ، تاسیس شرکت های استارتاپ رشته های مختلف برای تحقیقات بازار و رصد نوآوریها و انتقال دانش نوآوری به بخش های صنایع ، کشاورزی ، خدمات اهمیت فراوان پیدا کرده …
    سید امیر هاشمی عربی
    کارشناس رسمی دادگستری در امور بیمه

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *