×
×
جدیدترین‌‌ها

کاظم غریب‌آبادی:
توافق ایران و آژانس انرژی اتمی تمدید نخواهد شد

  • کد نوشته: 9799
  • خرداد 12, 1400
  • سفیر و نماینده دایم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین از ارسال نامه ریس سازمان انرژی اتمی به مدیرکل آژانس خبر داد و گفت: توافق میان ایران و آژانس پس از پایان یک ماه، تمدید نخواهد شد.
    توافق ایران و آژانس انرژی اتمی تمدید نخواهد شد

    به گزارش خبرگزاری نخست نیوز، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین‌المللی در وین با اشاره به ارسال نامه دکتر علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در این نامه که در واقع پاسخ به نامه هفته قبل آقای گروسی می‌باشد و بخش کوتاهی از آن در گزارش اخیر مدیرکل نیز آمده، به گفتگوی تلفنی دو طرف درباره سرنوشت تفاهم فنی مشترک که در سوم خردادماه منقضی گردید، اشاره شد و آمده است: “همانگونه که گفتم، ایران این بار تصمیم گرفت تا تفاهم فنی مشترک را تمدید نکند، اما با هدف تمهید فرصت بیشتر برای ایجاد پیشرفت و به نتیجه رساندن گفتگوهای فنی ایران و آژانس، ثبت و نگهداری داده‌ها را برای یک ماه دیگر ادامه دهد”.

    غریب آبادی افزود: این نامه به تعاملات موجود میان ایران و آژانس در حوزه پادمان نیز پرداخته و در آن آمده است: “ایران تاکنون حداکثر تلاش خود را در همکاری با آژانس به شیوه‌ای محتوایی و با ارائه توضیحات و پاسخ‌های ضروری به عمل آورده است.

    سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین یادآور شد: ما از آمادگی آژانس برای تعامل فعالانه و متمرکز با ایران با هدف حل و فصل چند موضوع پادمانی، بدون تاخیر، استقبال می‌کنیم و به شکل جدی انتظار داریم که این تعامل متقابل، بزودی منجر به نتیجه عملی در این زمینه شود.

    غریب آبادی همچنین در واکنش به انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای برجام در ایران، در مصاحبه‌ای گفت: این گزارش در پرتو توقف اقدامات داوطلبانه و فراپادمانی از سوی ایران از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ تهیه شده است.

    مدیرکل آژانس در این گزارش تصریح کرده است که فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی آژانس در ارتباط با اجرای برجام، تحت تأثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای تحت برجام شامل پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

    غریب آبادی افزود: آنچه که جمهوری اسلامی ایران انجام داده است، در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت بوده است. این گزارش نیز به خوبی مبین اجرای تصمیم ۲۳ فوریه ایران است. در این گزارش آمده است، آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده‌های جمع آوری شده بوسیله تجهیزات نظارتی خود دسترسی نداشته است؛ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران پروتکل الحاقی را اجراء نکرده است و همچنین اظهارنامه‌های خود در این رابطه را به‌روزرسانی نکرده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *