×
×
جدیدترین‌‌ها

انواع اسناد ملکی متداول

  • کد نوشته: 96872
  • فروردین 31, 1403
  • در ایران از گذشته تا به حال، انواع سند های ملکی هم به صورت رسمی و هم سند عادی وجود دارد. هر کدام از این اسناد ویژگی ‌های خاص خود را دارد که آگاهی از آنها برای تعیین حقوق و وضعیت مالکیت انواع املاک ضروری است.
    انواع اسناد ملکی متداول

    در اینجا سعی کردیم انواع سند ملکی متداولی که استفاده می گردد  اعم از سند ملکی عادی یا سند ملکی رسمی را توضیح دهیم.

    سند عادی ملک

    سند ملک عادی در ایران به معنی سند ملکی است که ثبت رسمی نشده باشد. این سند که به طور عادی و بدون حضور مامورین ذی صلاح تنظیم شده است، در ارتباط با معاملات غیرمنقول ملک می باشد. معاملات ملک با سند عادی مانند قولنامه، مبایعه نامه و امثال آنها، به صورت غیر رسمی بین افراد تنظیم می گردد و اکثر اوقات هنگام خرید و فروش املاک و زمین استفاده می شود. در صورت انجام قرارداد بطور غیر رسمی و تنظیم سند عادی،  احتمال ایجاد تعارض بین تعهداتی که فرد هنگام امضای قرارداد می دهد با مقررات ثبتی و استعلام های بعدی از ملک وجود دارد که این امر سبب ایجاد مشکلات زیادی در ملک غیرمنقول خواهد شد.

    سند رسمی ملک

    سند ملک رسمی در ایران در واقع سند ملکی می باشد که به صورت رسمی و در دفتر خانه ها یا نزد مامورین ذی صلاح دولتی ثبت شده است و در آن مسائل حقوقی به درستی رعایت شده است. در اینگونه اسناد در صورت هر جعل و اشتباهی، مالک به راحتی می تواند در دادگاه ها طرح دعوی نماید.

    انواع اسناد عادی و رسمی متداول

    سند ملکی تک برگ: سندی که به صورت کامل به یک شخص تعلق دارد. حتی برای املاک مشاعی هم برای تک تک مالکان، سند تک برگ طبق سهم دانگ آنها صادر می گردد.

    سند ملکی شش دانگ: سندی که به مقدار شش دانگ یعنی کل سهم ملک صادر می ‌شود.

    سند ملکی مفروز: سندی که در مورد ملکی که تفکیک شده باشد صادر می‌ شود. تفکیک یعنی تقسیم ملک به قطعات کوچکتر.

    سند ملکی منگوله دار یا دفترچه ای: در گذشته بیشتر اسناد به صورت دفترچه ای صادر می گردید. به اسناد دفترچه ای، سند منگوله دار می گویند.

    سند ملکی اعیان: سندی که در مورد اعیان ملک صادر می‌ شود. به گفته دفتر نقشه برداری آربن، اعیان معمولا به ساختمان، بنا و درخت داخل ملک می گویند.

    سند ملکی عرصه: سندی که مربوط به زمین ملک است. به زمین پلاک ثبتی که داخل آن بنا وجود دارد، عرصه گفته می شود.

    سند ملکی وقفی: سندی که صاحبان ملک یا زمین یا هر چیز دیگری را وقف کرده و اداره‌ اوقاف مدیریت این ملک ‌ها را به صورت ۹۹ ساله بر عهده دارد.

    سند ملکی ورثه‌ ای: سندی که از طریق وراثت از نسل به نسل منتقل می ‌شود.

    سند ملکی المثنی: چنانچه در صورت بروز حوادثی غیر مترقبه همچون گم شدن، زلزله، جنگ و دیگر موارد، سند رسمی ملک دچار فقدان و آسیب شود، صاحب ملک با مدارک مورد نیاز می تواند درخواست صدور مجدد سند را به صورت المثنی نماید.

    شما چه سند ملکی متداول دیگری سراغ دارید؟

    برچسب ها اسناد ملکی سن ملک

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *