×
×
جدیدترین‌‌ها

شهر آن است که مردم در آن احساس راحتی و همبستگی کنند

  • کد نوشته: 94695
  • اسفند 25, 1402
  •  وزیر کشور گفت : شهر آن است که مردم در آن احساس راحتی و همبستگی کنند.  
    شهر آن است که مردم در آن احساس راحتی و همبستگی کنند

    به گزارش نخست نیوز – احمدوحیدی درمراسم نخستین دوره جایزه شهردار برتر خراسان رضوی درمشهد افزود :کار شهرداری فقط خدمات شهری نیست و تمام عناصر موجود در شهر،جزء عناصر شهری هستند،کار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خدماتی شهر نمونه را می‌سازد بنابراین شهر آن است که مردم در آن احساس راحتی و همبستگی کنند.  وی با بیان اینکه کارگزاران انتخابات نیز‌ با تمام وجود و در سرمای زیاد از مرزها تا عمق کشور و از سر صندوق تا بالاترین مرحله به درستی خدمت‌رسانی کردند، اظهارداشت : در مرحله دوم انتخابات که در برخی از حوزه ها برگزار خواهد شد، مردم و مجریان دوباره حضوری باشکوه داشته باشند وی تقویت اقتصاد شهری را از دیگر مسایل مورد توجه شهرداری ها دانست و تاکیدکرد: مسله اقتصادی باید تقویت شود و این مهم است که چگونه ان را تقویت کنیم ،مسئله دیگر که در شهرها مهم است سیما منظر با مفهوم وسیع‌تر است  که ترکیبی از مسایل هویتی اقتصادی و اجتماعی می باشد.

    وحیدی افزود: ترکیب اینها به علاوه فضا می تواند سیما منظر باشد و مفهوم آن این است که مسئولیت‌های اجتماعی خودش را در سیما منظری خیلی خوب نشان می‌دهد.شهر بدون تکدی‌گری و با کم‌ترین آسیب های اجتماعی،  بدون معتاد متجاهر و شهر بدون کودک کار باید در مجموعه شهر مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره توجه به مناسب سازی شهرها برای معلولین و توجه به آرامستان ‌ها بر تفکیک از مبداء پسماند تصریح کرد: گاهی بخاطر عدم فضای کافی شهر در بین خانواده‌ها، مشکل روانی ایجاد می‌کند.

    راه‌پیمایی‌های خانوادگی می‌تواند فشار روانی را بردارد. شهرداران به عنوان بزرگترین مجموعه در شهر باید به تمام عناصر شهر فکر کنند و برنامه داشته باشند. شهرداران پرچمداران، در مسائل بسیار مهم شهر هستند.   یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی درادامه رویداد نخستین دوره جایزه شهردار برتر درادامه اظهار داشت: ایجاد هم افزایی و هماهنگی در بخش‌های استان برای تحقق اهداف کلان و مشترک استان حائز اهمیت است.

    تلاش این است این هم‌افزایی و هماهنگی که وجود داشته، باید کیفیت و کمیت آن افزایش پیدا کند. اینگونه تلاش‌ها و تقدیرها فلسفه مبنایی دارد که همه به جد مشارکت نمایند. وی افزود: جغرافیایی ما روستا یا شهر است. اداره شهرها در عمل بر عهده شهرداران است. باید مرحله به مرحله و گام به گام این موضوع برجسته تر شود. از ستاد برگزاری رویداد درخواست دارم از سال آینده با همین رویکرد دهیاران برتر در موضوعات مختلف معرفی شوند.

    مهم است روستایی که مهاجرت نداشته است و یا اینکه مشکلات در خود روستا برطرف شده است، معرفی گرددبنابراین اگر جغرافیایی روستاها و شهرها با محوریت دهیاران و شهرداران مدیریت گردد، مسیر دستیابی تر خواهد شد و هم‌افزایی و مشارکت‌ها بیشتر می‌شود.  جواد خدائی همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در تلاش روزمره شهرها تصویری که از شهرداری آمده تصویر کاملی نیست و بخشی از آن خطاهای اندک و انحراف‌ها است. چیزی که جای آن خالی بود، در کنار نظارت بر عملکرد شهردارها صورت می‌گیرد، افراد موثر و تجربیات موفق را به مردم معرفی کنیم، که با افتخار زمینه آنها را ایجاد کنیم.

    وی با بیان اینکه؛ از اسفند ماه دبیرخانه ایجاد کردیم، افزود: این رقابت رقابت شهرداری‌ها نیست، بلکه رقابت شهرداران است که در ۸ محور تخصصی و یک محور ویژه برگزار می‌شود. ۷۵ شهردار در این رویداد شرکت کردند. رقابت جدی بود. در استان شهرداری‌هایی بزرگ و کوچک با درجه یک تا ۱۲ داریم. تلاش شد ارزیابی با ظرفیت در شهرداری سنجیده شود. محسن اکبرزاده، دبیر علمی رویداد شهردار برتر نیز بیان کرد: شهرها پدیده‌ای حساس هستند که اهمال در آنها نتیجه منفی و توجه به آنها رضایت را در برخواهد داشت. شهرها ظرف تحقق آرزوی مردمان شهرند.

    در داوری نخستین دوره جایزه شهردار برتر توجه به موارد ذکر شده و نوآوری، محاسبه‌گری، انعطاف پذیری و طریق حق شناسی که آرزوی مردم است، مد نظر قرار گرفت.   وی اذعان داشت : هیات داوران با ملاحضه اینکه این عملکرد شخص شهردار است، میزبان ۴۹۹ اثر از ۷۵ شهر از میان ۹۶ شهر استان بود. ۶۵ درصد به شهرهای درجه یک تا چهار، ۳۴ درصد به شهرهای درجه ۵ تا ۷ و ۳۸ درصد به شهرهای بزرگ ۸ تا ۱۲ تعلق داشت. عدم یک سو‌ نگری،از ملاحضات بود و بهترین عملکرد و پرهیز از وعده‌ها حائز اهمیت بود.

    گفتنی است : در انتهای مراسم شهرداران برتر در محورهای ۹ گانه توسط هیات داوران معرفی شدند و با اهدای لوح سپاس، تندیس رویداد و جوایز مادی از شهرداران تقدیر شد و به ریاست شورای شهر لوح سپاس اهدا گردید.

    همچنین شهردار گناباد به‌ عنوان شهردار برتر در محور نهضت ملی مسکن، شهردار شاندیز به‌ عنوان شهردار برتر در محور بازآفرینی شهری، شهردار تربت‌حیدریه به عنوان شهردار برتر در محور کسب درآمدهای پایدار، شهردار رضویه به‌ عنوان شهردار برتر در محور خدمات شهری، شهردار تایباد به عنوان شهردار برتر در محور عمران شهری، شهردار نیشابور به عنوان شهردار برتر در محور حمل و نقل، شهردار مشهد به عنوان شهردار برتر در محور هوشمندسازی و نوآوری شهری، شهردار سمیع‌آباد به عنوان شهردار برتر در محور مشارکت‌های مردمی و شهردار اسحاق‌آباد به عنوان شهردار برتر در محور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت معرفی شدند.

    خبرنگار : سیده بهجت موسوی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *