×
×
جدیدترین‌‌ها

ارتقای سلامت کارکنان در محیط کار

  • کد نوشته: 90921
  • بهمن 4, 1402
  • کارمندان بهترین دارایی هر سازمان هستند و تلاش برای ارتقا سلامتی کارمندان می‌تواند منجر به کار تیمی بهتر، افزایش بهره‌وری و کاهش مرخصی استعلاجی و حوادث محل کار شود.
    ارتقای سلامت کارکنان در محیط کار

    نخست نیوز، سید معین امامی میبدی_ از یک‌سو یک محیط کار حمایتی و سالم به کارمندان کمک می‌کند تا سبک زندگی سالم و خوبی داشته باشند و از سویی دیگر وقتی کارمندان خوب باشند، شرکت‌ها نیز عملکرد خوبی دارند. درنتیجه حفظ سلامت نیروی کار برای کسب‌وکارها بسیار مهم است.

    محل کار برای کارمندان مانند خانه دوم است. آن‌ها حدود نیمی از ساعات روز و بهترین سال‌های زندگی خود را در این محیط می‌گذرانند. زمانی که شخصی زمان زیادی از زندگی خود را در یک مکان خاص سپری می‌کند  ممکن است شخصیت و کیفیت زندگی‌اش از آن محیط تاثیر بپذیرد. بر اساس این قانون کلی می‌توان گفت که کار کردن در یک محیط سالم بر روی انگیزه، بهره‌وری و سلامت جسمی و روحی کارکنان تاثیر می‌گذارد. چنین محیطی موجب افزایش رضایت شغلی و کاهش تعداد روزهای مرخصی کارکنان می‌شود. طبق یک تعریف ساده، محیط کاری سالم به محیطی گفته می‌شود که در آن تجهیزاتی مانند کامپیوتر، صندلی‌ها و میزها متناسب با شرایط فیزیکی کارکنان انتخاب‌شده و تعاملات اجتماعی بین همکاران با یکدیگر و کارکنان با مدیران برقرار است. به گفته اوپرمن، محیط کاری ترکیبی از سه زیر محیط اصلی فنی، انسانی و سازمانی است. محیط فنی به ابزارها و زیرساخت‌های فناوری، محیط انسانی به گروه‌ها و تیم‌ها و محیط سازمانی به سیستم‌ها، رویه‌ها، شیوه‌ها، ارزش‌ها و فلسفه سازمان اشاره دارد. بنابراین یک محیط سالم محیطی است که از این ۳ منظر کاملا استاندارد باشد.

    چگونه می‌توان سلامتی در محیط کار را ارتقا داد به‌عنوان یک مدیر منابع انسانی یا مدیر سازمان، می‌توانید با تدوین یک برنامه اختصاصی به کارمندان خود کمک کنید تا وضعیت سلامتی خود در محیط کار را بهبود ببخشند. برنامه‌های سلامتی کارمندان برای ارتقا سلامتی در محیط کار می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    1. ایجاد عادات غذایی سالم.

    صرف غذا در حین انجام کار یکی از بدترین عادات غذایی در کارمندان است که می‌تواند منجر به پرخوری و اضافه‌وزن آن‌ها شود. ازاین‌رو یکی از موارد مهمی که به‌عنوان یک مدیر باید در نظر داشته باشید این است که حتماً فضایی جداگانه برای صرف ناهار کارمندان در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید برای ارتقا سلامتی در محیط کار و ایجاد عادت‌های غذایی سالم روش‌های زیر را نیز به کار بگیرید.

    به‌عنوان میان با میوه و سبزیجات در اتاق استراحت از کارمندان پذیرایی کنید.

    اختصاص دادن زمان ناهار کافی به کارمندان برای صرف ناهار بدون استرس

    تهیه وعده‌های غذایی سالم برای جلسات ساعت ناهار

    قرار دادن یخچال در محل کار برای تشویق کارمندان به استفاده از غذاهای سالم خانگی به‌جای غذاهای فست فود

    دقت داشته باشید که تغذیه سالم کارمندان موجب افزایش روحیه و انرژی آن‌ها می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد آنچه ما می‌خوریم درواقع بر بهره‌وری ما تأثیر خواهد گذاشت.

    1. استراتژی‌های مدیریت استرس را ارتقا دهید.

    استرس بزرگ‌ترین مانع برای انجام صحیح کارها است. تمامی کارمندان در محیط کار به‌نوعی با استرس درگیر هستند. استرس زیاد می‌تواند سلامت روان را از بین ببرد و مشکلات بهداشتی بی‌شماری ایجاد کند. ارایه آموزش‌هایی که بتواند در جهت کاهش استرس و افزایش توانایی‌های مقابله با آن موثر باشد، یکی از راهکارهای ارتقا سلامتی در محیط کار است که می‌تواند به ایجاد محیطی سالم و شاداب منجر شود.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *