×
×
جدیدترین‌‌ها

تظاهرات حامیان فلسطین، از کراچی تا لیسبون

  • کد نوشته: 90089
  • دی 25, 1402
  • از کراچی پاکستان و لیماسول قبرس تا لیسبون پرتغال، ده‌ها هزار نفر روز یکشنبه به خیابان‌ها آمدند تا صدمین روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را محکوم کنند. معترضان خواستار آتش‌بس و همچنین آزادی اسرای صهیونیست شدند.
    تظاهرات حامیان فلسطین، از کراچی تا لیسبون

    به گزارش نخست نیوز، جنگ غزه وارد صد و یکمین روز خود شده‌ است؛ در حالی که حملات توپخانه‌ای و هوایی اشغالگران در سراسر نوار غزه ادامه دارد و این باریکه تقریبا به طور کامل ویران شده، اما نبرد مقاومت فلسطین با صهیونیست‌ها در چندین منطقه، به‌ویژه شهر خان یونس و غزه متمرکز است.

    جنگ غزه، صدها میلیون نفر در سراسر جهان را نسبت به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی شوکه و بهت‌زده کرده است. از آغاز این جنگ، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان علیه این جنایات فریاد اعتراضی سر داده و در تجمعاتی برای محکومیت حملات رژیم صهیونیستی شرکت کرده‌اند.

    روز یکشنبه در تازه‌ترین دور از اعتراضات، در شهر کراچی در جنوب پاکستان، معترضان در تظاهراتی که توسط بزرگ‌ترین حزب سیاسی مذهبی این کشور – جماعت اسلامی-  سازماندهی شده بود، پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند و چفیه برای ابراز همبستگی خود با فلسطینی‌ها پوشیدند.

    حافظ نعیم الرحمن، رئیس این حزب در کراچی، از آمریکا خواست دست از حمایت از رژیم صهیونیستی بردارد و به فلسطینی‌ها برای جبران خساراتشان غرامت بپردازد. او همچنین از رهبران مسلمان و سازمان همکاری اسلامی به دلیل کم کاری در زمینه کمک به توقف جنگ غزه انتقاد کرد.

    این مقام پاکستانی گفت: «قطعنامه‌ها این مشکل را حل نمی‌کنند. همه افراد با وجدان باید از اقدام آفریقای جنوبی و اقدام قانونی آن علیه رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب نسل‌کشی در غزه حمایت کنند.»

    عشرت زاهد، از ساکنان کراچی که در تجمع حضور داشت، رهبران مسلمان را به خاطر «خوابیدن آرام در خانه‌هایشان، در حالی که اصلا به فکر اعتراض هم نیستند» متهم کرد. او گفت: «برای همین ما اینجا جمع شده‌ایم، برای اینکه به برادران و خواهران فلسطینی‌ خودمان بگوییم که ما با آنها هستیم.»

    معترضان در لندن، پایتخت انگلیس هم تجمع کردند و هزاران تن با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به غزه، همچنین خواستار رهایی اسیران شدند. معترضان شعار می‌دادند: «آنها را هم‌اکنون به خانه بیاورید.»

    مقامات بهداشتی غزه می‌گویند که تعداد شهدا در این منطقه تحت‌محاصره تاکنون به بیش از ۲۳۰۰۰ تن رسیده که تقریبا یک درصد از جمعیت فلسطین را تشکیل می‌دهد. هزاران تن دیگر مفقود شده یا به شدت زخمی شده‌اند، در حالی که ۸۰ درصد از جمعیت غزه آواره شده‌اند.

    معترضان در لندن پوسترهایی و نوشته‌هایی در دست داشتند و پلیس هم تعدادی از معترضان حامی فلسطین از گروه «اقدام فلسطین» را به ظن تلاش برای برهم زدن اختلال در فعالیت بورس بازداشت کرد.

    این تظاهرات تنها یک روز پس از آن برگزار شد که هزاران معترض حامی فلسطین در لندن، دوبلین و ادینبورو تظاهرات کردند و خواستار آتش‌بس دائمی و توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه شدند. این بخشی از یک روز جهانی اقدام با مشارکت ۳۰ کشور بود.

    پلیس انگلیس در حرکتی جنجالی که اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشت، روز یکشنبه قبل از آنکه معترضان وارد میدان شوند، آنها را مجبور کرد تا به صف شوند و کیف‌ آنها را بازرسی کرد. همچنین در اطراف میدان حضور امنیتی گسترده‌ای برقرار بود.

    روز یکشنبه همچنین در خط ساحلی جنوبی قبرس، در خارج از شهر لیماسول، صدها معترضان پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و پلاکاردهایی را در مقابل ورودی پایگاه نیروی هوایی انگلیس در دست داشتند که خواستار فلسطین آزاد و پایان دادن به محاصره غزه بودند.

    فعالان طرفدار فلسطین مقابل دروازه‌های پایگاه هوایی انگلیس موسوم به «آرای‌اف آکروتیری» در قبرس تظاهرات کردند، زیرا از اینکه از پایگاه مذکور به‌عنوان سکوی پرتاب برای حملات علیه نیروهای یمنی و انتقال تسلیحات به رژیم صهیونیستی استفاده می‌شود، خشمگین هستند.

    در ترکیه، حدود ۲۰۰۰ تظاهرکننده پرچم فلسطین و ترکیه را در استانبول به اهتزاز درآوردند و همچنین به ۹ سرباز ترکیه‌ای که به‌تازگی در شمال عراق کشته شدند، ادای احترام کردند.

    تظاهرات مشابهی هم از سوی «بنیاد امداد بشردوستانه ترکیه» در شهرهای دیگر ترکیه برگزار شد. عثمان دلیباس، نماینده این بنیاد، جنگ در غزه و درگیری‌ها در عراق را مرتبط دانست. ترکیه شبه‌نظامیان کُرد در عراق را مسئول کشته شدن سربازان خود می‌داند.

    عثمان دلیباس گفت: «آنهایی که از سازمان‌های تروریستی حمایت کردند و آنها را بر سر ما ریختند، همان کسانی هستند که در غزه نسل‌کشی می‌کنند.»

    در واتیکان هم، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی هفتگی خود گفت جنگ مدرن «جنایت علیه بشریت» است، زیرا «مرگ را در میان غیرنظامیان رقم می‌زند و شهرها و زیرساخت‌ها را ویران می‌کند.»

    پاپ با ابراز تاسف از اینکه «اسلحه‌ها به کشتن و تخریب ادامه می‌دهند»، گفت این در حالیست که در آغاز امسال «ما برای صلح آرزو کردیم و از مردم خواستیم کسانی را که از ظلم جنگ رنج می‌برند، در سراسر جهان به‌ویژه در اوکراین و فلسطین، فراموش نکنند.»

    در لیسبون پرتغال، چندین هزار تن با برگزاری راهپیمایی خواستار آتش‌بس در غزه شدند و از سفارت ایالات متحده به سمت سفارت رژیم صهیونیستی رفتند و شعارهای «بله به صلح» و «نه به جنگ» سر ‌دادند. یکی از معترضان گفت: «بحث ۱۰۰ روز نیست، حرف از ۷۵ سال است. الان قرن بیست و یکم است و در وهله اول، اصلا نباید چنین چیزی در تاریخ بشریت رخ می‌داد، خصوصا اینکه ما می‌گوییم در زمانی به سر می‌بریم که توسعه‌یافته هستیم.»

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *