×
×
جدیدترین‌‌ها

سهمیه کارت سوخت مردم محفوظ است
نحوه برگشت پمپ بنزین‌ها بعد از اختلال به مدار

  • کد نوشته: 87800
  • آذر 30, 1402
  • پس از اختلال در سامانه سوخت کشور، دولت و وزارت نفت توانست کمتر از ۱۰ ساعت جایگاه‌ها را به مدار برگرداند و مانع ایجاد مشکل در سوختگیری خودروها در کشور شود.
    نحوه برگشت پمپ بنزین‌ها بعد از اختلال به مدار

    به گزارش نخست نیوز، حدود ساعت ده و نیم صبح روز دوشنبه ۲۷ آذر اخباری مبنی بر اختلال در سوخت رسانی کشور در رسانه‌ها منتشر شد. تصاویر پمپ بنزین‌ها هم از تعطیلی جایگاه‌ها خبر می‌داد. در همین حین، وزارت نفت اعلام کرد اختلال در جایگاه‌های بنزین به هیچ وجه به تغییر قیمت بنزین ارتباطی ندارد و جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش هم گفت: ۶۰ درصد جایگاه‌های سوخت با چالش کارت‌خوان‌های سوخت مواجه شدند و تدریجا به صورت آفلاین در حال سوخت‌رسانی هستیم.

    گروه هکری اسرائیلی با نام”گنجشک درنده” مدعی شد: حمله سایبری علیه سیستم ملی تامین سوخت ایران انجام دادیم و اکثر پمپ‌های سوخت آن را از کار انداختیم.

    شرکت ملی پخش بلافاصله اعلام کرد، بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های سوخت ناشی از توطئه معاندان است و تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی به صورت آفلاین انجام خواهد شد.

    آیت الله رئیسی، رئیس جمهور هم به جواد اوجی، وزیر نفت دستور رسیدگی داد و حدودهای ساعت ۱۴ بود که خبرهای راه‌اندازی (برگشت به مدار سوخت رسانی) پمپ بنزین‌ها به گوش رسید.

    وزیر نفت هم در همان ساعت‌های ابتدایی وارد عمل شد و با حضور در جایگاه‌ سوخت خیابان بهارشیراز، با مردم گفت‌وگو کرد. برخی از مردم که اختلال در سوخترسانی برای آنها مشکل ساز شده بود، گلایه‌هایی را به وزیر نفت مطرح کردند.

    اوجی نیز هم از صبر و حوصله مردم تشکر کرد و گفت: ۱۶۲۵ جایگاه سوختگیری در سطح کشور فعال شده وتا حدود ساعت ۱۷، همه جایگاه‌های سوخت کشور به صورت دستی فعال می‌شود.

    جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی نیز هم حدود ساعت ۱۵ روز دوشنبه، اعلام کرد: عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در برخی جایگاه‌ها آغاز شده و از ۴۲۰۰ جایگاه سوخت کشور هم اکنون ۲۴۵۰ جایگاه به صورت آفلاین به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و ۱۷۵۰ جایگاه دیگر نیز تا ۲ ساعت آینده روند عرضه سوخت را از سر می‌گیرند.

    برقراری ارتباط سامانه‌ها با جایگاه‌ها همین طور ادامه داشت تا جایی که حدود ساعت ۱۰ شب دوشنبه ۲۷ آذر ماه تمامی جایگاه‌ها به سامانه متصل شدند.

    پس از آن، جعفر سالاری نسب مدیر عامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی روز چهارشنبه ۲۹ آذر در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: تا سه‌شنبه شب ۸۰ درصد از جایگاه‌ها به سیستم آنلاین (سامانه کارت سوخت) وصل شدند و تا روز چهارشنبه (29 آذر ماه) همه جایگاه‌ها به سامانه کارت سوخت متصل خواهند شد.

    محمد صادق مهرجو، کارشناس انرژی در خصوص مشکل سایبری برای زیرساخت شبکه‌ی توزیع سوخت در کشور گفت: با توجه به حمله سایبری که در سال ۱۴۰۰ علیه زیرساخت‌های انرژی کشورمان صورت گرفت، در مرکز پالایش و پخش کشور این آمادگی وجود داشت که در صورت بروز حملات مشابه با آن‌ها برخورد کنیم. دولت نشان داد که مشکل را در کمترین زمان ممکن رفع کرده است.

    وی خاطرنشان کرد: تنوع بخشی به سبد سوختی کشور می‌تواند مزیت‌های زیادی برایمان داشته باشد؛ از جمله اینکه به یک نوع سوخت که بنزین است، وابسته نخواهیم بود و امنیت انرژی بیشتری خواهیم داشت. استفاده از سی ان جی، ال پی جی و خودروهای برقی می‌تواند کمک کننده باشد.

    سهمیه کارت سوخت مردم محفوظ است

    اوجی با اعلام اینکه هیچگونه بحث افزایش قیمت انرژی در دستور کار نیست، گفت موجودی ذخایر بنزین کشور خوب است و تامین سوخت طبق روال عادی انجام می‌شود؛ همچنین سهمیه کارت سوخت مردم محفوظ می‌ماند و خللی هم در سهمیه‌ها ایجاد نشده است.

    وی اظهار داشت: دشمن صهیونیستی و آمریکا به دلیل شکست در جبه‌های دیگر، می‌خواستند از این طریق مردم ما را دچار چالش و زحمت کنند، ولی مطمئن باشند که خادمین این مردم در وزارت نفت نخواهند گذاشت توطئه آنها عملی شود و به زودی این توطئه هم خنثی خواهد شد.

    ۱۶۵۰ جایگاه سوخت در کشور فعال شد

    وزیر نفت تاکید کرد: با توجه به تجربه سال ۱۴۰۰، سریعاً همکاران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی جایگاه‌های سوخت را به صورت دستی فعال کردند تا عملیات سوختگی انجام شود و وقفه‌ای در سوختگیری صورت نگیرد.

    اوجی گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۶۲۵ جایگاه سوخت در سراسر کشور فعال شده و عملیات سوختگیری بدون کارت سوخت در این جایگاه انجام می‌شود، زیرا سامانه را هنوز برنگردانیم و به صورت آفلاین یا دست جایگاه‌ها فعال شدند.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *