×
×
جدیدترین‌‌ها

نمایندگان مجلس و کارشناس محیط زیست:
بحث آلودگی هوا مستقیم به کیفیت سوخت بر می گردد

  • کد نوشته: 86602
  • آذر 16, 1402
  • آلودگی هوا نیز مثل تمامی مشکلات کشور مانند بحران بی آبی از نوبرانه مشکلات فصلی است و سوالی که هیچ گاه جواب آن یافت نشده این است با وجود ، موجود بودن قانون هوای پاک در کشور چرا هیچ ارگانی در نقض خطرناک این قانون تاکنون بازخواست و توبیخ نشده است
    بحث آلودگی هوا مستقیم به کیفیت سوخت بر می گردد

    به گزارش خبرنگار اجتماعی نخست نیوز، روزگذشته معصومه ابتکار پستی در توییتر خود منتشر کرد و کارنامه کاری خود در زمان فعالیتش در حوزه محیط زیست به نمایش گذاشت. در این پست از مدیران فعلی سازمان محیط زیست و ارگان هایی که باید قانون هوای پاک را رعایت کنند پرسیده شد که چه کردید؟

    برخی عامل مهم در تشدید آلودگی هوا را استفاده از مازوت می‌دانند و به علت خطرات استفاده از این سوخت، حساسیت‌ها روی آن بیشتر شده است. هر چند که بنا به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا، 80 درصد آلودگی هوای تهران، به وسایل نقلیه اعم از خودروها، موتورسیکلت و اتوبوس‌ها بازمی‌گردد و نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، منازل و صنایع مختلف سهم 20 درصدی در رقم‌خوردن هوای آلوده دارند اما با این وجود، مسئله مازوت‌سوزی به کلافی سردرگم تبدیل شده و اظهارات متناقض پیرامونی آن، ابعاد ماجرا را پیچیده‌تر کرده است.

    همچنین داریوش گلعلی زاده در نشستی خبری که در اداره کل محیط زیست استان تهران پیش از بازدید خبرنگاران از نیروگاه بعثت برگزار شد، اظهار کرد: مطالبی مبنی بر اینکه علت آلودگی هوای تهران مازوت‌سوزی است، مطرح شد که نادرست است. مخزن مازوت نیروگاه بعثت از سال ۱۳۹۱ با حکم قضایی پلمب است البته اگر هم پلمب نبود، به این دلیل که این نیروگاه داخل شهر است، مازوت استفاده نمی‌شد.ف

    فرضیه اصلی بر این مبنا است که سوخت نامرغوب موجب آلودگی هوا است و البته که عوامل دیگر مانند خودرو بی کیفیت و تک سرنشین بودن اتومبیل ها نیز موجب تشدید این آلودگی ها میشود.

    نوری: نتیجه سوخت نامرغوب، آلودگی هواست

    غلامرضا نوری از نمایندگان مجلس در این خصوص به رکنا گفت: بحث آلودگی هوا عمدتا به کیفیت سوخت مربوط می‌گردد، اما غیر استاندارد بودن خودرو ها نیز غیر قابل چشم پوشی است و باید اعتراف کرد زور لابی خودرو سازان به سایر سازمان ها چربید و باعث عقب افتادگی ما در استفاده از خودرو شهری شد. در نتیجه طبیعی است سوخت آلوده و استفاده از خودرو پرمصرف منجر به آلودگی دوچندان هوا می شود.

    وی گفت: در مورد کیفیت سوخت، مدیران باید دقت عمل بیشتری به خرج دهند ولی همانطور که مشخص است کشور نیازمند سرمایه گذاری در صنعت نفت و پتروشیمی است و باید از سرمایه گذاران خارجی نیز استفاده کنیم. هرچند که اعمال تحریم ها و عدم پیگیری صحیح توسط مسئولین باعث پابرجایی این مسائل شده و حل نشدن مسائل مالی و اف ای تی اف و عدم وجود فرصت برای سرمایه گذاران خارجی باعث عقب ماندگی صنعت نفت و پتروشیمی کشور شده است.

    وی افزود : گذر کردن از این بحران در نگاه کوتاه مدت فقط تطیلی مدارس و ادارات است اما برای حل دایمی این مشکل باید تولید خودرو در کشور اصلاح شود پس از آن سرمایه گذاری در صنعت نفت و صنایع پایین دست برای تولید بنزین و گازوییل باکیفت است. و این سرمایه گذاری در قدم اول نیازمند حل برجام است.

    اعظمی: راهکار استفاده از خودروهای برقی و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی است

    ذبیح الله اعظمی نماینده فراکسیون محیط زیست مجلس نیز خیلی کوتاه در خصوص راهکار برون رفت از بحران جدی آلودگی هوا در کشور گفت: بهترین راهکار برای حل این مشگل استفاده ار خودروهای هیبریدی و برقی و استفاده از ناوگان عمومی است. اما در همین شهر تهران اکثر خودرو ها تک سرنشین هستند. در واقع نیاز به فرهنگسازی داریم. همچنین ناوگان شهریمان باید تقویت شود.

    منبع رکنا

    برچسب ها آلودگی هوا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *