×
×
جدیدترین‌‌ها

وزارت راه و شهرسازی از ساخت مسکن چند نفر را خانه دار می کند؟

  • کد نوشته: 85127
  • آبان 23, 1402
  • در حالی معاون وزیر راه و شهرسازی از مراحل ساخت یک میلیون و 867 هزار و 719 واحد نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاهای سراسر کشور خبر داده است، که بعد از حدود 3 سال هنوز مشخص نیست این پروژه ها در چه مرحله ای از ساخت هستند و چند نفر خانه دار شدند

    وزارت راه و شهرسازی از ساخت مسکن چند نفر را خانه دار می کند؟

    به گزارش نخست نیوز :، در حالی هادی عباسی اصل، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درخصوص طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: تاکنون در قالب نهضت ملی مسکن بیش از یک میلیون و 867 هزار و 719 واحد مسکونی به شکل انبوه‌ سازی، واگذاری زمین با اجاره 99 ساله، نوسازی بافت فرسوده، نوسازی مسکن روستایی، ساخت مسکن کارکنان نیروهای مسلح، پرداخت تسهیلات خودمالکی مسکن و تکمیل مسکن مهر در حال انجام است که بعد از حدود 3 سال، هنوز مشخص نیست این پروژه ها در چه مرحله ای از ساخت هستند.

    پروژه هایی که طبق گفته وزارت راه و شهرسازی قرار بود به ایجاد ثبات قیمتی در بازار مسکن و تعادل‌ بخشی ختم شود، هنوز سرنوشت مشخصی ندارند.

    بررسی پروژه های طرح نهضت ملی مسکن نشان می دهد که برغم اینکه برخی از پروژه ها با پیشرفت همراه و در حال ساخت است اما ساخت اغلب پروژه ها متوقف مانده و حتی به مرحله پی کنی ساختمان هم نرسیده است.

    یک پروژه شرکت سازنده اش مشخص و پروژه دیگر نامشخص است. یک پروژه به تازگی جواز ساخت گرفته و در مرحله فونداسیون است و جواز ساخت پروژه دیگر مشخص نیست. هیچ نظم و مدیریت واحدی در روند ساخت پروژه ها وجود ندارد و از یک مدل واحد پیروی نمی کنند. عدم وجود مدیریت یکپارچه و هماهنگ و بی نظمی که میان وزارت راه و شهرسازی، بانک ها، شرکت عمران و پیمانکاران دیده می شود. این در حالی است که متقاضیان همه پروژه ها آورده اولیه را واریز کرده و قرار بود بعد از حدود 3 سال خانه دار شوند.

    آنچه مشخص است وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم نیز مانند دولت های گذشته نه تنها در عمل به شعارهای انتخاباتی ناتوان مانده بلکه با واگذاری برخی از پروژه ها به پیمانکاران نه چندان باسابقه به جای بخش متخصص این حوزه، بازار مسکن را انحصاری و پروژه های نهضت ملی مسکن را بی سرانجام رها کرده است.

    در نهایت مشخص نیست واحدهای نهضت ملی مسکن با چه قیمتی و چه زمانی به دست مردم می رسد؟ زیرا هر چه می گذرد قیمت تمام شده به ضرر خریداران است که باید با وام بیشتر و پیش پرداخت بیشتر بالاخره روزی خانه دار شوند.

    طبق آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی زمان واریز مراحل مختلف آورده متقاضیان در برخی از ساخت‌ و سازهای فعال به طور متوسط، هر سه ماه یک‌ بار تخمین زده شده و ملاک میزان آورده متقاضیان، قیمت تمام شده ساخت هر مترمربع واحد مسکونی با در نظر گرفتن ضرایب تعدیل است که مبلغ تسهیلات بانکی از مجموع آورده کسر خواهد شد.

    از سوی دیگر اعلام شده است که سقف تسهیلات بانکی در همه شهرهای کشور و برای همه پروژه‌‌‌ها 550 میلیون تومان با سود 18 درصد و باز پرداخت 17 ساله برای متقاضیان است که این وام‌‌‌ ها مرحله به مرحله متناسب با پیشرفت فیزیکی باید به پروژه‌‌‌ ها تزریق شود اما در اغلب پروژه ها حتی پروژه هایی که 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند نیز یک ریال از اعتبار وام بانکی مختص این واحدها به پروژه تزریق نشده و به آورده اعضاء در مراحل ساخت بسنده شده که این مسئله و مشکل هم برای پیمانکاران دردسرآفرین شده و در فواصل مختلف ساخت پروژه ها موقتا متوقف می شود تا نقدینگی تزریق شود.

    گفتنی است هم اکنون میانگین قیمت تمام شده هر مترمربع مسکن ملی حدود 15 میلیون تومان برآورد شده که قیمت کل هر واحد مسکونی به طور میانگین، حداقل یک میلیارد و 200 میلیون تومان تمام می‌ شود. واحدهایی که قرار بود حدود 500 میلیون تومان تمام شود، امروز از یک میلیارد تومان گذشته است و مشخص نیست ماه دیگر و سال دیگر به چه قیمتی می رسد و دست آخر آیا مردم خانه دار می شوند یا به دلیل عدم قدرت مالی، مجبور به انصراف می شوند.

    از سوی دیگر بانک ها، ارگان های دولتی و خصوصی که در ارائه تسهیلات بانک مسکن یا اجرای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن کوتاهی می کنند، طبق آخرین آمار از محتکران خانه های خالی به حساب می آیند. بانک مسکن: 8000 واحد، بانک سپه: 2600 واحد، بانک ملت: 583 واحد، بانک صادرات:  278 واحد، بانک پاسارگاد 181 و شرکت بیمه ایران 178 خانه خالی!

    از آنجا که مشت نمونه خروار است، به نظر می رسد دولت ابتدا باید از خود و زیر مجموعه های خود شروع کند تا بخش اعظم مشکلات حل شود.

    دغدغه ها و مشکلات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن

    چرا مبنای محاسبه قیمت هر سال تغییر می کند و در افزایش قیمت فصلی و تعدیل قیمت ، مبالغ واریزی قبلی محاسبه نمی شود ؟

    چرا برخی پروژه ها بدون پیشرفت مانده است و برخی پروژه ها در همان منطقه پیشرفت داشته است؟

    چرا به رغم اینکه پروژه پیشرفتی نداشته از حساب های مردم پول برداشت شده است؟ مبلغ پرداختی اولیه کجا هزینه شد ؟

    مردم نگران هستند که چه ضمانتی وجود دارد که اگر دوباره پول واریز کنند، پروژه پیشرفت کند و باز این مبلغ هم از حساب های آنها برداشت شود؟

    مردم می پرسند طبق شرایطی که شرکت عمران در پروفایل آنها قرارداده مرحله به مرحله مبالغ باید برداشت شود و برای مثال در مرحله اول باید بعد از اتمام فونداسیون مبالغ برداشت می شد اما وقتی پروژه هیچ پیشرفتی نداشته باز هم باید پرداخت داشته باشند؟

    شرکت عمران گفته است متقاضیان باید 80 درصد مبلغ را پرداخت کنند تا با آنها قرارداد بسته شود. یعنی برای مثال 500 میلیون تومان! سوال متقاضیان این است که این قانون از کجا آمده است و چه ضمانتی وجود دارد که سال بعد 80 درصد مبلغ را  800 میلیون تومان محاسبه نکنند؟

    چرا در پروفایل هر شخص شماره بلوک ،طبقه، شماره واحد، متراژ و زمان تحویل را مشخص نمی کنند و بر مبنای همان واحد قیمت گذاری انجام نمی شود؟

    پرسش دیگر متقاضیان این است که تا چه سالی قرار است با ما به روز محاسبه کنند، شاید این پروژه تا 5 سال طول کشید، آن زمان اگر قیمت واحد 4 میلیارد تومان شد، سهم ما هم 2.5 میلیاردتومان می شود و تکلیف ما چیست؟

    مردم به دنبال قراردادی هستند که مطابق روند پیشرفت پروژه پول پرداخت کنند و زمان تحویل، متراژ و کیفیت واحدها در آن قید شده باشد.

    شروع به کار پروژه های نیمه کاره از سوی پیمانکار چه زمانی آغاز می شود؟

    در آخر مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان ها و نهادهای ذیربط باتوجه به روند پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن پس از گذشت حدود سه سال، باید پاسخگوی سوالات و دغدغه های مردم باشند و این اطمینان و تضمین را به مردم بدهند که این پروژه ها با بی مهری به سرنوشت پروژه های مسکن مهر دچار نخواهد شد.

    منبع رکنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *