×
×
جدیدترین‌‌ها

رازِ عمرِ درازِ آهنگی که ۲ روزه ساخته شد

  • کد نوشته: 83972
  • آبان 13, 1402
  • سرود «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو» با رعایت فاکتورهایی چون لحن صحیح حماسی، هارمونی معنادار میان مضمون و فرم شنیداری اثر، دقتی که در منکوب کردن سیاست‌های دولت آمریکا و بهره‌مندی از روحیه آمریکاستیزی در میان نسل‌های مختلف، به سرود ماندگاری تبدیل شده که پس از گذشت ۴۳ سال، همچنان محبوب و باطراوت باقی مانده است

    رازِ عمرِ درازِ آهنگی که ۲ روزه ساخته شد

    به گزارش خبرنگار فرهنگی نخست نیوز، یکی از نخستین مظاهر فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، به‌مانند سایر رویدادهای مشابه، تولید سرودهای خودجوش توسط هنرمندان دغدغه‌مند بوده است. جریانی که از ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب آغاز و تا اواسط دهه ۶۰ نیز ادامه یافت. این بهره‌گیری از پتانسیل‌های موسیقی در مسیر تاریخ سیاسی و اجتماعی کشور سبب شد تا خاطره آن رویداد و جاودانگی آن نزد مخاطب، تاحدود بسیارزیادی تضمین شود.

    این روزها در سالگرد تسخیر لانه جاسوسی به سر می‌بریم؛ رویدادی مهم در تاریخ معاصر کشور که سبب تغییر ریل بسیاری از مناسبات کشور در عرصه بین‌الملل شد. این اتفاق اما از چشمان تیزبین هنرمندان پنهان نماند. سرود معروف آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو، در راستای این اتفاق مهم خلق شد.

    چند ماه پس از تسخیر لانه جاسوسی، آمریکا در پیامی هشدارآمیز اعلام می‌کند که روابطش را با ایران قطع می‌کند. امام خمینی (ره) در همان زمان از این پیشنهاد استقبال کرده و بدین‌ترتیب، جوی ضدآمریکایی در کشور غلیان پیدا می‌کند. برخی از هنرمندان پیشرو مانند احمدعلی راغب و حمید سبزواری خدمت امام می‌رسند تا درباره برخی تولیداتی با محورت ضدآمریکایی از ایشان رخصت بخواهند. این حرکت، با استقبال حضرت امام (ره) مواجه می‌شود و به این ترتیب، تکلیف بر سایر هنرمندان مشخص می‌شود.

    منبع ایرنا

     

    برچسب ها آمریکا هنرمندان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *