×
×
جدیدترین‌‌ها

مدیریت هنر چیست؟

  • کد نوشته: 83897
  • آبان 12, 1402
  • این موقعیت شغلی طیف عظیم و گسترده‌ای از وظایف و کارهای یک هنرمند را در برمی‌گیرد. بطوریکه هرجایی که هنری در جریان است یا رویدادی برگزار می‌شود،

    مدیریت هنر چیست؟

    نخست نیوز: سید معین امامی میبدی_ مدیران هنری وظیفه‌های زیادی در نظم دهی به برنامه دارند. درواقع مدیرهنری دنیایی از ترفندهای کسب‌وکاری و مدیریتی را در دنیای هنر اجرا می‌کند و وظیفه توسعه‌ی آن‌ها را به گردن دارد. با این گرایش، دیگر هنرمندان افرادی بی‌نظم و جدا از هم نخواهند بود و به جامعه‌ای هدفمند تبدیل می‌شوند که برای دستیابی به اهداف مشخص تلاش می‌کند.

    مدیر هنری و هنر مدیر بودن و مدیریت

    اگر بخواهیم مدیریت هنری را تعریف کنیم باید بگوییم علم و هنر برنامه‌ریزی و سازماندهی به همراه هدایت و رهبری دقیق که توسط مدیر هنر انجام‌شده و در ادامه نظارت و کنترل بر افراد پروژه‌های هنری و ایجاد هماهنگی در پروژه جهت نیل به اهداف مقرر سازمان یا نهاد هنری و یا اجتماعی است.
    تعریف دیگری هم برای مدیریت هنری وجود دارد که این‌گونه تعریف می‌شود،کاربرد اصول مدیریت برای هنرمندی که قصد مدیریت دارد و شناخت مفاهیم و کاربرد هنرهای مختلف برای اداره یک پروژه تا حصول نتیجه نهایی می‌شود همان مدیریت هنری دقیقی که مدنظر است.

    مدیریت هنری طبق تعریفی که برایش وجود دارد، به معنی بالاتر بودن جایگاه نسبت به دیگر افراد گروه یا ریاست بر آنان نیست! بنابراین مدیریت یک هنر، علم و دانشی است که کاربرد آن، مربوط به شغل خاص یا جنسیت و رده‌ی سنی خاصی نیست. هر فرد به‌نوبه خودش، می‌تواند به یک مدیر خوب در اداره یک پروژه خاص تبدیل شود.

    هنر و مدیریت چه ارتباطی به هم دارند

    در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که هنر و مدیریت دو علم جداگانه و متناقض هستند! هنر کاملاً با عواطف و احساسات انسان سروکار دارد، افکار و باورهای هنرمندان را بیان می‌کند و نگاه و بینش هنرمند را به مخاطب نشان می‌دهد. اما مدیریت کاملاً باعقل و منطق در ارتباط است و جنبه‌ی علمی کسب‌وکارها را بررسی می‌کند. ازاین‌رو یک مدیرهنری می‌داند که چه منابعی در اختیار دارد و با آن منابع باید چه‌کار کند و به چه اهدافی برسد، چگونه یک برنامه ایجاد کند و مشخص کند که چگونه باید به اهداف مشخص‌شده رسید و در این مسیر چطور باید از منابع در دسترس استفاده کرد تا طبق هزینه‌ای که در میان گذاشته‌شده، بیشترین سود را به دست آورد.

    وظیفه یک مدیر هنری چیست

    برخی از وظیفه‌های مدیران هنری به شرح زیر است:

    انجام امور مربوط به مراسمات و رویدادهای هنری مانند تئاترها و کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های نقاشی و…

    مدیرهنری باید بر کاهش هرچه بیشتر هزینه‌های فعالیتی سازمان موردنظر و مدیریت بودجه آن تمرکز کند تا بتواند به‌صورت ریز و دقیق، اهداف را بچیند به‌اندازه‌ی رسیدن به تک‌تک اهداف، زمان و بودجه خرج کند.

    تسلط کامل بر مسایل مالی سازمان و بودجه‌بندی و تقسیم آن.

    مدیریت کارمندان و کارکنان سازمان‌های هنری.

    پیدا کردن سرمایه‌گذارهای بزرگ و کوچک در جذب بودجه برای تداوم فعالیت‌های هنری.

    سازماندهی و نظم دهی فستیوال‌ها و نمایشگاه‌های هنری جشنواره‌ها و افتتاحیه و اختتامیه گالری‌های هنری.

    استخدام نیروی لازم برای تداوم فعالیت‌های هنری.

    یک مدیر هنری باید صادق، رک‌گو و صریح باشد تا از کارهای هنری تیمی که تشکیل داده، انتقاد کند. زیرا با انتقاد و راهنمایی تیم، با هنرمندان تیم می‌توان به یک‌زبان و راه مشترک رسید و درراه تیک زدن اهداف کارفرما پیش رفت.

     

    برچسب ها هنر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *