×
×
جدیدترین‌‌ها

آیا حین سرماخوردگی می‌توان ورزش کرد؟

  • کد نوشته: 80573
  • مهر 13, 1402
  • هم‌اکنون که در فصل شیوع بیماری‌های ویروسی شایع ، چون سرماخوردگی و آنفولانزا قرار داریم ، یکی از سوالاتی که همیشه ذهن ورزشکاران را درگیر می‌کند این مساله است که درصورتی‌که دچار سرماخوردگی شوند ، در چه شرایطی و با رعایت چه نکاتی می‌توانند به تمرین و ورزش خود ادامه دهند و در چه مواقعی اجازه‌ی این کار را ندارند؟

    آیا حین سرماخوردگی می‌توان ورزش کرد؟

    نخست نیوز_سید بهنام حسینی زهرائی: در مواردی که علایم سرماخوردگی زیر یک هفته است ، به‌هیچ‌وجه درمان سرماخوردگی توصیه نمی‌شود و حداکثر می‌توان با درمان‌های علامتی ، علایم فرد مثل آبریزش بینی را کاهش داد . برای رفع کامل سرماخوردگی بدن باید به میزان کافی آنتی‌بادی در بدن تولید کند که حدود سه الی چهار روز طول می‌کشد و تا رفع کامل علایم بین ۵ تا ۷ روز و گاها حتی دو هفته بسته به‌شدت بیماری و شرایط زمینه‌ای بدن فرد زمان لازم است . استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان سرماخوردگی نه‌تنها جایگاهی ندارد بلکه فرد را با عوارض آن روبرو می‌کند و با ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی سلامت فرد و جامعه را در درازمدت شدیدا به خطر می‌اندازد .

    استفاده از بخور نیز ثابت‌شده تنها اثر اندکی در بهبود علایم سرماخوردگی دارد . استفاده از ویتامین سی توانایی جلوگیری از سرماخوردگی را ندارد ، اما ممکن است بتواند شدت و طول علایم را کاهش دهد.  استراحت ، استفاده فراوان از مایعات گرم و استفاده از داروهای کنترل‌کننده‌ی علایم هنوز هم که هنوز است بهترین درمان سرماخوردگی هستند .

    افزایش سن ، سیگار کشیدن ، استرس ذهنی ، تغذیه نامناسب ، تحمل خستگی‌های مزمن و نداشتن خواب کافی ازجمله عللی هستند که باعث اختلال عملکرد سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌ها هستند . طی دوره‌های کاهش شدید کالری دریافتی و کاهش وزن سریع ، سیستم ایمنی بدن به‌شدت آسیب می‌بیند. تا می‌توانید از این موارد دوری‌کنید.

    افرادی که دارای فعالیت فیزیکی منظم هستند و ورزش می‌کنند به‌صورت میانگین تعداد روزهایی که دچار سرماخوردگی می‌شوند ، ۵۰% کمتر از افراد غیر ورزشکار است .

    تحقیقات نشان داده در افرادی که بیش از ۱۰۰ کیلومتر در هفته می‌دوند ، ریسک ابتلا به عفونت‌ها دو برابر می‌شود . تمامی ورزشکاران، ۶-۹ ساعت پس از مسابقات شدید و سنگینی مثل ماراتن درخطر افت عملکرد ایمنی هستند .

    در صورت حضور علایم سرماخوردگی مثل گلودرد و آبریزش بینی بدون تب و درد بدنی ، بهتر است ورزش شدید را به مدت چند روز تا بهبود نسبی علایم سرماخوردگی متوقف کنید. ورزش خفیف تا متوسط مثل راه رفتن درزمانی که دچار سرماخوردگی هستید منعی ندارد و باعث تشدی علایم نمی‌شود.

    در صورت وجود علایم پیچیده مثل تب ، احساس خستگی زیاد ، درد عضلانی ، تورم غدد لنفاوی  ، بهتر است حدود ۲-۴ هفته قبل از بازگشت به ورزش شدید ، به خودتان فرصت بدهید.

    به‌صورت کلی وقتی علایم فقط محدود به ناحیه سر و گردن است ، ورزش منعی ندارد ، گرچه بازهم استراحت بهتر است . درصورتی‌که علایم جنرال است مثل وجود تب و دردهای عضلانی ، ورزش باید متوقف شود و فرد استراحت کند . اگر در موردی شک داشتید حتما با پزشک مشورت کنید .

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *