×
×
جدیدترین‌‌ها

تحکُّم ممنوع؛ با مردم به احترام سخن بگوییم

  • کد نوشته: 80539
  • مهر 13, 1402
  • بگوییم زبان سخن با مردم، زبان تکریم است

    تحکُّم ممنوع؛ با مردم به احترام سخن بگوییم

    نخست نیوز_غلامرضا بنی اسدی: بگوییم زبان سخن با مردم، زبان تکریم است.

    نمی‌شود و نباید کسی این تصور را به ذهن راه دهد که می‌توان با مردم از بالا به پایین نگاه کرد. باید به تعظیم در برابر مردم که صاحب حق هستند ایستاد.

    علامه شهید مطهری(ره) با این کلامِ روشن و صریح که” حتی پیامبر حق تحکّم ندارد” راه را بر نگاه و کلام از بالا به پایین می‌بندد.

    استاد در صفحه33 “نظام خانوادگی اسلام” به این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد:”اصلا حق تحکم را به احدى نمى‌توان داد حتى به معصوم، چون خود این اصلا زشت و قبیح است که حق تحکم کردن بدهند.

    پیغمبر(ص) که «النَّبِىُّ أوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أنفُسِهِمْ» است، همان حق اولویتى که دارد، باز معنایش «حق حکومت بر طبق مصالح» است نه «حق تحکم» که چون پیغمبر است پس حق تحکم و زورگویى به او داده‌شده منتها او نمى‌کند، بلکه اصلا این حق داده نمی‌شود.

    حق تحکم اصلا قابل‌اعطا نیست ولو اینکه آن فرد معصوم باشد.” باید به احترام سخن گفت. معلم این‌گونه سخن گفتن نیز پیامبر اعظم(ص) و حضرات ائمه هدی(ع) هستند. کلام نبوی دراین‌باره تا همیشه راهنما و راهگشاست که، ” أَمَرَنى رَبّى بِمُداراهِ النّاسِ کَما أَمَرَنى بِأَداءِ الْفَرائِضِ؛ پروردگارم، همان‌گونه که مرا به انجام واجبات فرمان داده، به مدارا کردن با مردم نیز فرمان داده است.

    مدارا هم در بردارندِ احترام و خالی از تحکم است. رفتار با خلق خدا باید در مسیر رضایت خدا باشد تا تعالی دهنده باشد. این سخن حقیقت نشان پیامبر(ص) است که، ” بلندمرتبه‌ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت کسى است که در روى زمین بیشتر در خیرخواهى و ارشاد مردم قدم بردارد.

    اگر می‌خواهیم در فهرست این نام‌های روشن، نام ما هم صاحب جایگاه باشد باید تکریم خلق‌الله را در دستور کار همیشه خود داشته باشیم.

    همگان را حرمت نهیم. نه‌فقط در سلام که در انجام اموری که ارتقای سلامت و سعادت مردم در آن است پیش‌قدم باشیم.

    امروز جامعه به این نگاه و مردمانی که دیده به این نگاه باز می‌کنند نیاز دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *