×
×
جدیدترین‌‌ها

بیماری التهابی روده را بشناسید

  • کد نوشته: 78964
  • شهریور 30, 1402
  • بیماری ها به دلایل مختلفی می توانند ایجاد شوند ولی نقش سبک زندگی در بسیاری از بیماری ها پر رنگ است.

    بیماری التهابی روده را بشناسید

     

    نخست نیوز: آزاده جلالوند– برای مثال، احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت اولسروز و کرون، در افرادی که سبک زندگی سالم ندارند، بیش از سایر افراد می تواند باشد. دکتر سید امیر منصور رضادوست، فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان، به این بیماری ها می پردازد.

    روده های خود درگیر!

    کرون و کولیت اولسروز(اولسراتیو)، در واقع بیماری های التهابی روده محسوب می شوند. این دو بیماری، شباهت های زیادی به یکدیگر دارند ولی به طور کلی، تفاوت اصلی در این است که کولیت اولسروز، باعث درگیری روده بزرگ به ویژه مخاط خواهد شد. اما در کرون، دیواره روده بزرگ و کوچک با مشکل مواجه می شوند. همچنین کرون با مشکلات دیگری نیز همراه است به طور کلی، دستگاه گوارش را از دهان تا مقعد درگیر خود می کند.

    درباره شیوع بدانید

    ابتلا به بیماری های التهابی روده، نسبت به گذشته روندی رو به رشد داشته اند و امروزه افراد زیادی به این بیماری ها مبتلا می شوند. بسیاری از افراد مبتلا، این بیماری ها را با شدت بالا دارند. مثلا برخی از افرادی که به پزشک مراجعه می کنند، دچار خروج مدفوع از واژن یا وجود هوا در ادرار هستند.  

    جدی گرفتن سبک زندگی

    دلایل زیادی می تواند در ابتلا به بیماری های التهابی روده نقش داشته باشد اما سبک زندگی، یکی از عواملی است که در این رابطه نقش بسیار مهمی دارد. افراد باید به تغذیه خود توجه کافی داشته باشند و باید بدانند که مصرف غذاهای آماده و فست فودها (Fast food)، شانس ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهد. آن دسته از افرادی که به برخی عفونت های ویروسی مثل سرخک مبتلا شده اند، بیش از سایر افراد ممکن است به بیماری های التهابی روده دچار شوند. والدین باید توجه داشته باشند که تجویز خودسرانه آنتی بیوتیک برای نوزادان یا کودکان، مشکلات زیادی را به همراه دارد که یکی از این مشکلات، افزایش احتمال ابتلا به بیماری های التهابی روده است. علاوه بر این، والدین وسواسی با تمیز نگه داشتن بیش از اندازه وسایل بازی، کودکان خود را مستعد ابتلا به بیماری کرون در بزرگسالی خواهند کرد.

    علائمی که نباید نادیده گرفت

    بیماری های التهابی روده، باعث درگیر شدن تمام یا قسمتی از روده خواهند شد. فرد مبتلا به کولیت اولسروز، دائما احساس نیاز به دفع پیدا می کند. همچنین اسهال همراه با خونریزی، یکی از مهم ترین علائم ابتلا به کولیت اولسروز محسوب می شود که نباید آن را نادیده گرفت. معمولا اسهال شبانه یکی از مشکلاتی است که این دسته از افراد تجربه می کنند. درد شدید شکمی، زور پیچ هنگام دفع، بی اشتهایی و تب، برخی دیگر از علائم این بیماری به حساب می آیند. علاوه بر این، کم خونی، بی حالی و ضعف نیز می تواند به دلیل کولیت اولسروز ایجاد شود. این دسته افراد ممکن است دچار زخم های باز بزرگ نیز شوند. کرون نیز مانند کولیت اولسروز دارای علائمی است که می توان به سوء جذب اشاره کرد. کمبود کلسیم، اختلال در انعقاد، پوست خشک و سنگ کلیه، می تواند در اثر ابتلا به کرون ایجاد شود. آن دسته از کودکانی که به کرون مبتلا می شوند، ممکن است اختلال در رشد جنسی و جسمی داشته باشند. به طور کلی، بیماری های التهابی روده، در ایجاد درد و ورم در مفاصل نقش دارند و می توانند باعث ابتلای فرد به روماتیسم شوند. مشکلات چشم و پوست نیز در برخی از مبتلایان به بیماری های التهابی روده وجود دارد.

    چگونه درمان می شود؟

    برای تشخیص بیماری های التهابی روده، باید از پزشک متخصص گوارش کمک گرفت. به یک شرح حال کامل و دقیق برای این منظور لازم است. همچنین آزمایش های خاصی باید برای تایید بیماری انجام شود. بیماری های التهابی روده مثل کولیت اولسروز و کرون، جزو بیماری های مزمن محسوب می شوند و درمان قطعی برای آن ها نیست و تنها می توان این بیماری ها را کنترل کرد. بیماران با مصرف داروهایی که پزشک برای آن ها تجویز می کند، می توانند زندگی نسبتا با کیفیتی داشته باشند ضمن اینکه با مصرف داروها، بیماری و عوارض ناشی از آن، تا حدود زیادی کنترل خواهد شد. این دسته از افراد باید زیر نظر پزشک باشند و در صورت داشتن علائم شدید به ویژه تب یا اسهال با شدت بالا، به مراکز درمانی مراجعه کنند تا دچار مشکلات جدی نشوند.

     

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *