×
×
جدیدترین‌‌ها

غربی‌ها نسخه می‌پیچند که دوره نگارگری ایران تمام شده/ نگارگر باید با عرفان مأنوس باشد

  • کد نوشته: 7851
  • اردیبهشت 26, 1400
  • آقامیری گفت: در هنر غیر از هنر باید استعداد و پشتکار وجود داشته باشد و هنرمند هر روز اثر خلق کند.
    غربی‌ها نسخه می‌پیچند که دوره نگارگری ایران تمام شده/ نگارگر باید با عرفان مأنوس باشد

    به گزارش نخست نیوز ، نگارگری ایرانی هنر ظریف و ریزنقش خاور نزدیک نام دارد. این هنر از قرن هشتم تا یازدهم هجری شکوفایی نمایان داشت.

    در دوره معاصر، هنرمندانی همچون محمود فرشچیان نقش بسزایی در معرفی و مردمی شدن هنر نگارگری داشتند. اما برخی از مسائل هنر نگارگری نیاز به بررسی و حمایت روزافزون دارد.

    محمدباقر آقامیری نگارگر پیشکسوت درباره وضعیت فعلی هنر نگارگری گفت: فارغ از مسائل کرونا، خوشبختانه نگارگری ما هر روز رونق می گیرد، نگارگری نقاشی ملی ماست و در کنار آن هنرمند نگارگر باید با ادبیات، فضاهای فرهنگی در حیطه این هنر، شعر و عرفان آشنا شود.

    میرباقری با بیان اینکه اکثر گالری دارها دنبال تابلوهای مدرن هستند گفت: من ندیدم و نشنیدم که یکی از اساتید نگارگری برای نمایشگاه در یکی از گالری ها دعوت شده باشد. باید در فضای دولتی از نگارگران و آثار آنها حمایت شود.

    وی ادامه داد: ذائقه ها فرق می کند، کار مدرن هم در جای خود زیبایی های خاصی دارد اما اینکه کلا به این هنر پرداخته شود افراط است، الان در دنیای مدرن تهاجم فقط نظامی نیست، تهاجم فرهنگی کشورهایی مانند ایران را شدیدا تهدید می کند زیرا کشور ما فرهنگ و هنر غنی دارد؛ اما از غرب برای ما نسخه می پیچند که الان دور مدرنیته است و دوره نگارگری سنتی تمام شده در صورتی که ذائقه ها فرق دارد و تعدادی از مردم همچنان طرفدار سبک گذشته هستند.

    این نگارگر با بیان اینکه هنر کمال، زیبایی، خلاقیت و مهربانی است اظهار کرد: اگر هنر را محدود کنی دیگر نامش هنر نیست.

    وی درباره جایگاه رشته نگارگری در دانشگاه گفت: کلا برنامه ریزی های هنرهای ایرانی، نقاشی ایرانی و یا هنرهای اسلامی را کسانی انجام داده اند که تخصص آن را نداشتند و در این زمینه خیلی آدم های مطلعی نبودند. واحدهایی که تنظیم کردند جوابگو نبوده و نیست، دانشگاه هایی هم که رشته نقاشی اروپایی یا امروزی دارند، هیچگونه بازدهی نداشتند چون نتوانستند جوابگوی خواسته ها و نیازهای مردم و اجتماع باشند. هنر خودنمایی نیست بلکه باید به جامعه خوراک دهد و مخاطبانش را به آرامش برساند.

    میرباقری خاطر نشان کرد: یک هنرمند باید آگاهی و خلاقیت داشته باشد؛ در حال حاضر دانشجوهای هنر چیزی برای ارائه ندارند، چون در هر زمینه هنری، به غیر از استعداد باید عشق و سپس پشتکار وجود داشته باشد. باید هر روز مطالعه کنی و سپس موضوعات اجتماعی، عرفانی، عاطفی و روحی و روانی را به تصویر بکشی.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *