×
×
جدیدترین‌‌ها

بورس روی خوش به سهامداران نشان خواهد داد؟

  • کد نوشته: 75834
  • شهریور 2, 1402
  • سروسامان دادن به بازار سرمایه یکی از وعده‌های دولت ابراهیم رئیسی در دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که تا حد زیادی مورد توجه سهامداران و فعالان بازار قرار گرفت.

    بورس روی خوش به سهامداران نشان خواهد داد؟

    به گزارش نخست نیوز ،اردیبهشت ماه امسال شاخص کل مقاومت ۲ میلیون را با قدرت کنار زد و تا مرز ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد رسید و توانست رکورد جدیدی از خود به جا بگذارد؛ اما با این حال بسیاری از سهامداران که طی دو سه سال اخیر وارد بازار شده بودند، همچنان از وضعیت بازار گله داشته و خود را متضرر عنوان می‌کردند.

    طی یکی دو هفته اخیر هم که شاخص کل به طور میانگین رو به نزول گذاشته و حالا به نظر می‌رسد حمایت ۲ میلیون واحد را نیز از دست داده، سر و صدای بسیاری از سهامداران را بار دیگر بلند کرده است.
    گرچه فعالان و پیشکسوتان بازار سرمایه نوسانات را همواره جزئی جدایی ناپذیر از بازار می‌دانند؛ اما سهامدارن تازه‌وارد به شدت از افت شاخص کل طی هفته‌های اخیر ابراز ناخرسندی می‌کنند. اما بالاخره روند بازار سرمایه به کدام سو می‌رود و آیا دولت ابراهیم رئیسی می‌تواند به وعده‌های خود درباره بورس عمل کند و دل سهامدارن را به‌دست آورد؟

    رضا خانکی تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال به خبرنگار «تیتر کوتاه» گفت: عامل ریزش شاخص کل، طی هفته‌های اخیر عدم قطعیت است که این عامل تقریبا در همه صنایع قابل لمس است. به عنوان مثال در صنعت خودرو بحث قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد و در پتروشیمی موضوع نرخ خوراک مطرح است و در درهمه صنایع به نوعی این عامل قطعیت وجود دارد.
    وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت دولت ظرفیت‌های صنایع را کور کرده است و به خاطر اینکه از تورم بالا جلوگیری کند سیاست‌های به شدت انقباضی را اتخاذ کرده که این سیاست، خود را در همه بازارها نشان داده است ما درحال‌حاضر یک رکود در بیشتر بازارها از بازار سرمایه گرفته تا بازار طلا و مسکن را شاهد هستیم.

    به گفته خانکی دولت برای تغییر این وضعیت یا باید سیاست‌ها انبساطی را در پیش گیرد و یا در اقتصاد کلان کشور گشایش‌هایی رخ دهد که امید فعالان اقتصادی را به آینده کشور بیشتر کند که درحال‌حاضر این اتفاق نیفتاده است.

    این تحلیلگر بازار با بیان اینکه نوسانات قیمت دلار دلیلی برای افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بورس نیست، گفت: بازار سهام زمانی به قیمت دلار واکنش نشان می‌دهد که شرکت‌ها یقین پیدا کنند که محصولات خود را می‌توانند با آخرین قیمت ارز به فروش برسانند و زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند؛ اما قیمت‌ها در بازار سرمایه واکنشی نشان نمی‌دهد به این دلیل است که شرکت‌ها یا ارز خود را به سامانه نیما و یا در مرکز مبادله با نرخی متفاوت عرضه می‌کنند و در هر صورت نوسان دلار لزوما روی قیمت سهام تاثیر نمی‌گذارد.

    وی ادامه داد: اما زمانی که بازار مطمئن می‌شود قیمت دلار به یک ثبات نسبی می‌رسد، فعالان بازار باور می‌کنند که قرار است قیمت فروش شرکت‌ها به قیمت دلار نزدیک شود و در آن موقع بازار سرمایه افزایش تقاضا را شاهد خواهد بود.

    این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه دولت نمی‌تواند کمک مستقیمی به بازار سرمایه کند، اظهار کرد: تنها کاری که دولت برای این بازار می‌تواند انجام دهد ایجاد شفافیت در فضای اقتصاد کلان است و باید تصمیماتی بگیرد که باعث سودآوری شرکت‌ها شود.

    وی ادامه داد: در اوایل کار دولت سیزدهم، مسئولان خیلی سوار بر کار نبودند و یکسری وعده وعید‌هایی دادند که وقتی جلوتر رفتند به این نتیجه رسیدند نمی‌توان به راحتی این هدف را محقق کرد و باید در ابتدا وضعیت اقتصاد بهبود پیدا کند تا بازار سهام هم رونق یابد که با سیاست‌های فعلی به نظر نمی‌رسد این اتفاق رخ دهد.
    وی افزود: بانک مرکزی در دولت قبل نرخ بهره بانکی را به شدت پایین آورد و این موضوع باعث شد تا همه بازارها از جمله بازار سرمایه مورد تاثیر قرار گیرد و به همین دلیل شاهد رشد شدید شاخص در آن زمان بودیم و الان هم اگر دولت بار دیگر نرخ بهره را کاهش دهد و آن را به ۸ یا ۹ درصد برساند؛ شاهد افزایش شدید شاخص بورس خواهیم بود و به این موضوع حباب نمی‌گویند و در واقع این موضوع واکنش بازار به واقعیت‌های اقتصادی است.
    خانکی در پاسخ به این سوال که بازار سرمایه امسال به کدام سمت خواهد رفت؟ گفت: فکر نمی‌کنم دولت بتواند روند فعلی اقتصاد را کنترل کند؛ چون به نظرم تصمیمات دولتمردان چندان صحیح نیست و از سوی دیگر وضعیت اقتصاد به جایی رسیده که شبیه به یک کلاف سردرگم است که به این راحتی‌ها نمی‌توان آن را اصلاح کرد و از همین رو به اعتقاد من از نیمه دوم سال افزایش قیمت ارز را شاهد خواهیم بود و کم کم بازار به این افزایش واکنش نشان خواهد داد و تقاضا برای خرید در بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کند.
    منبع:تیتر کوتاه

    برچسب ها بورس دلار سهامدار

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *