×
×
جدیدترین‌‌ها

گزارش هولناک از کشتار سیستماتیک مهاجران در مرزهای عربستان

  • کد نوشته: 75495
  • مرداد 31, 1402
  • اکوایران: دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که مرزبانان عربستان سعودی صدها مهاجر را در مرز این کشور با یمن با گلوگه و مهمات انفجاری به قتل رسانده‌اند.

    گزارش هولناک از کشتار سیستماتیک مهاجران در مرزهای عربستان

    به گزارش نخست نیوز ،روز دوشنبه، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که گارد مرزی عربستان سعودی صدها مهاجر اتیوپیایی از جمله زنان و کودکان را که قصد ورود به این کشور در امتداد مرز کوهستانی با یمن داشتند را کشتند.
    به نوشته رویترز، این گروه حقوق بشری در گزارشی ۷۳ صفحه‌ای اعلام کرد که مرزبانان سعودی از سلاح‌های انفجاری برای کشتن برخی از مهاجران استفاده کرده و از فاصله نزدیک به سوی برخی دیگر شلیک کردند. این گزارش از شهادت ۳۸ اتیوپیایی که بین مارس ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ سعی در عبور از مرز یمن و عربستان سعودی داشتند، و همچنین چهار تن از اقوام و دوستان مهاجران گردآوری شده است.

    دیده‌بان حقوق بشر گفت که حملات علیه گروه‌هایی از مهاجران که از مسیرهای کوهستانی دورافتاده برای عبور پیاده به عربستان سعودی استفاده می‌کردند، «گسترده و سیستماتیک» بود و «کشتارها ادامه دارد».

    روز دوشنبه، یک مقام سعودی در پاسخ گفت که ادعاهای دیده‌بان حقوق بشر «بی‌اساس بوده و بر اساس منابع موثق نیست». مقامات سعودی همچنین ادعاهای مقامات سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ مبنی بر کشتن سیستماتیک مهاجران توسط نیروهای مرزبانی در سال گذشته را رد کردند.

    سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده نگرانی خود در مورد اتهامات موجود در این گزارش را به دولت عربستان ابراز کرده و از این کشور خواسته تا تحقیقاتی کامل و شفاف انجام دهد.

    بر اساس مطالعات سازمان ملل، حدود ۷۵۰ هزار اتیوپیایی در عربستان سعودی زندگی می‌کنند. بسیاری از آن‌ها از مشکلات اقتصادی فرار کرده‌اند. استان شمالی اتیوپی (تیگری) نیز شاهد درگیری‌های خشونت‌باری در سال‌های اخیر بوده است. مسیر مهاجرت از شاخ آفریقا، از طریق خلیج عدن به یمن و سپس به عربستان سعودی، یک کریدور خوب برای مهاجران اتیوپیایی است.

    دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که گزارش خود را بر اساس شهادت شاهدان و همچنین ۳۵۰ فیلم و عکس از مهاجران مجروح و کشته‌شده و تصاویر ماهواره‌ای که موقعیت پست‌های نگهبانی عربستان سعودی را نشان می‌دهد، تهیه کرده است. این گروه گفت که با این حال، محققان آن قادر به دسترسی به بخش مرزی یمن و عربستان نبودند که کشتارهای ادعاشده در آن انجام گرفته است.

    نادیا هاردمن، نویسنده این گزارش در مصاحبه با رویترز گفت: «شاهدان به من گفتند که شاهد زمین‌های کشتار بودند: اجساد پراکنده در سراسر منطقه کوهستانی و بدن‌های تکه‌تکه‌شده با انفجار». او افزود که از سال ۲۰۲۲ «تشدیدی عمدی در تعداد و نحوه کشتارهای هدفمند» صورت گرفته است.

    رویترز به طور مستقل ویدئوهای دیده‌بان را تجزیه‌وتحلیل کرد که اجساد، مجروحان، حفر قبرها و مهاجران در حال عبور از مسیرهای کوهستانی را نشان می‌داد. جاده‌ها، ساختمان‌ها و شکل کوه‌ها با تصاویر ماهواره‌ای و زمینی مطابقت داشت و رویترز تأیید کرد که این فیلم‌ها در مرز یمن و عربستان گرفته شده است. البته این خبرگزاری نتوانست زمان فیلمبرداری آن‌ها را تأیید کند.

    شورای بین‌المللی توانبخشی قربانیان شکنجه، یک شبکه جهانی از سازمان‌های جامعه مدنی و کارشناسان مستقل که از بازماندگان شکنجه حمایت می‌کنند، گفت که فیلم‌ها و عکس‌های مهاجران کشته یا زخمی‌شده که توسط دیده‌بان گردآوری شده را تجزیه‌وتحلیل کرده و دریافته است که «الگوهای واضحی از انفجار مهمات و جراحات ناشی از گلوله وجود دارد».

    روز دوشنبه، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ایمیلی اعلام کرد که اطلاعاتی دریافت کرده که به عملیات نظامی مرزی علیه غیرنظامیان اشاره دارد و مدتی است که اوضاع را زیر نظر دارد. این سازمان خواستار رسیدگی کامل به ادعاهای دیده‌بان و پاسخگویی مسئولین عربستان شد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در یک نشست خبری در نیویورک گفت: «تلاش برای جلوگیری از مهاجرت با استفاده از سلاح غیرقابل‌تحمل است».

    در اکتبر ۲۰۲۲، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های غیرقانونی، بی‌دلیل یا خودسرانه در نامه‌ای به مقامات سعودی گفته بود که سازمان ملل گزارش‌هایی مبنی بر کشتار «سیستماتیک» ۴۳۰ مهاجر در حداقل ۱۶ حادثه بین ۱ ژانویه تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ دریافت کرده است.

    نامه مارس ۲۰۲۳ هیئت پادشاهی در سازمان ملل این ادعا را رد کرد و گفت که مقررات امنیتی مرزی عربستان «ضامن رفتار انسانی بوده و هیچ‌گونه بدرفتاری یا شکنجه‌ای قابل تحمل نیست».

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *