×
×
جدیدترین‌‌ها

زنگ جنگ داخلی

  • کد نوشته: 75015
  • مرداد 26, 1402
  • دونالد ترامپ این روزها مجبور است در چند میدان به‌صورت همزمان وارد جنگ با دموکرات‌ها شود.

    زنگ جنگ داخلی

    دونالد ترامپ این روزها مجبور است در چند میدان به‌صورت همزمان وارد جنگ با دموکرات‌ها شود. از یک سو او نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری است و تلاش دارد با برگزاری جلسات و سخنرانی‌های انتخاباتی به جمع آوری منابع مالی برای کمپین انتخاباتی‌اش بپردازد و از سوی دیگر باید در جلسات متعدد با وکلای خود، به فکر موجی از شکایت‌ها و دادگاه‌هایی باشد که قضات و دادستان‌های دموکرات در ایالت‌های مختلف برای او برپا کرده‌اند.

    اولین اتهام ترامپ که سر و صدای زیادی در مطبوعات کرد و منجر به حکم بازداشت او شد، رشوه و حق‌السکوت دادن به پورن‌استار آمریکایی در زمان رقابت‌های انتخاباتی و دوران ریاست‌جمهوری بود. او با حضور در دادگاه، از خود در برابر این اتهامات دفاع کرد اما سر و صدای مطبوعاتی ایجادشده، مانع از شکل‌گیری دادگاه‌های دیگر علیه او نشد. بعد از آن، ترامپ به دادگاه ایالت نیویورک فراخوانده شد تا درباره فرار مالیاتی خود و خانواده‌اش از خود دفاع کند و بعد در دادگاه دیگری در ایالت فلوریدا، به اتهام پنهان کردن اسناد دولتی و بازنگرداندن این اسناد به کاخ سفید محاکمه شد. چهارمین شکایت علیه او اما به ایالت جورجیا مربوط می‌شود؛ ایالتی که در زمان رقابت‌های انتخاباتی سال 2020، بالاترین میزان کشمکش سیاسی را بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها شاهد بود. نحوه شمارش آرای ایالت جورجیا و اتهاماتی که ترامپ به فرماندار و مسؤولان برگزاری انتخابات وارد کرد، باعث شد این ایالت نیز در دادخواستی 98 صفحه‌ای، علیه او و 19 نفر از مشاوران و کارمندانش اعلام جرم کند.

    حالا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد فعلی انتخابات 2024 که بر اساس نظرسنجی‌ها بالاترین میزان آرا در میان نامزدهای جمهوری‌خواه را داراست، در 4 دادگاه، با 91 اتهام مختلف رو به رو است که باید بخشی از توان و هزینه‌های انتخاباتی و رسانه‌ای خود را به آنها اختصاص دهد. اگرچه اتهامات مطرح‌شده علیه ترامپ در ۳ دادگاه قبلی به‌قدر کافی جدی بوده و می‌تواند در صورت صادر شدن رای نهایی علیه او، زندگی و رقابت‌های سیاسی‌اش را با چالش جدی مواجه کند اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین اتهام علیه او، همین اتهامات آخر است که در دادگاه جورجیا مطرح شده است؛ اتهاماتی تماما سیاسی مرتبط با اقدامات او علیه نظام انتخاباتی آمریکا و زیر سوال بردن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری.

    دموکرات‌ها که از ابتدای شکل‌گیری دولت بایدن و در دست گرفتن مجلس نمایندگان این کشور، با تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به حوادث 6 ژانویه، همواره درصدد بودند ردپایی از ترامپ را در این حادثه پیدا کنند، حالا با استناد به برخی صحبت‌ها و شاهدان این اتهامات را علیه او مطرح کرده‌اند که از نظر حزب جمهوری‌خواه و شخص ترامپ، اقدامی کاملا سیاسی بر اساس اتهاماتی غیرقابل اثبات و «دیوانه‌وار» علیه او بوده است.

    رسانه «فدرالیست» از رسانه‌های نزدیک به حزب جمهوری‌خواه با اشاره به برخی بندها و موارد اتهامی ترامپ، تشویق مردم به دیدن شبکه تلویزیونی «نیوزمکس» برای مشاهده آخرین نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و مشاهده جلسات استماع کنگره و شنیدن تحلیل‌ها در این مورد را از موارد اتهامی دونالد ترامپ دانست! همچنین یکی دیگر از موارد اتهامی ترامپ، تشویق مردم به استفاده از رسانه‌های دست راستی برای مطالعه اخبار است که در بند 101 از دادخواست جدید ایالت جورجیا به آن اشاره شده ‌است. مشاوران ترامپ نیز دقیقا با همین عناوین اتهامی قرار است مورد محاکمه قرار گیرند. بر این اساس رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ به‌دلیل ریتوئیت کردن این جمله مورد محاکمه قرار می‌گیرد: «درخواست میهن‌پرستان برای اقدام: با نمایندگان خود تماس گرفته و از آنها بخواهید جلسه‌ای ویژه برای بررسی موضوع آرا در انتخابات برگزار کنند». در این توئیت حتی به «تقلب در انتخابات» نیز اشاره‌ای نشده اما دادگاه ایالت جورجیا بر این باور است که توئیت جولیانی به ‌معنای گسترش «توطئه» در میان مردم است. درخواست ترامپ از قانونگذاران و مسؤولان اجرایی انتخابات در جورجیا برای اطمینان یافتن از فرآیند اعتبارسنجی امضای رای‌دهندگان نیز یکی دیگر از موارد اتهامی است که به نظر دادستان این ایالت باعث توسعه توطئه «تقلب در انتخابات» در این ایالت شده ‌است. بر همین اساس تشویق مردم به دیدن جلسات استماع در ایالت جورجیا برای موضوع تقلب در انتخابات، درخواست برای تشکیل جلسات ویژه در این باره در مجلس قانون‌گذاری این ایالت، درخواست از مردم برای دیدن جلسات استماع در تلویزیون و حتی کرایه اتاق هتل برای میهمانان این جلسات و تلفن به نمایندگان برای بررسی صحت نتایج انتخابات، همگی به‌معنای تلاش برای تغییر نتایج انتخابات تعبیر و به موارد اتهامی اضافه شده ‌است.

    مهم‌ترین مساله از نظر دادستان‌ها در این پرونده‌ها بویژه پرونده آخر درباره نتایج انتخابات که به موضوعی بسیار پر بحث در رسانه‌های آمریکا تبدیل‌شده، موضوع تلاش ترامپ برای القای این مساله بوده که در انتخابات تقلب شده ‌است. از نظر اعضای دولت پنهان در آمریکا و سیاستمداران دموکرات در واشنگتن، مهم‌ترین مورد اتهامی ترامپ، تلاش برای القای این مساله بوده که سیستم و سازوکار انتخاباتی آمریکا دارای فساد بوده و امکان تقلب در این انتخابات وجود دارد. آنها معتقدند کسی که سیستم انتخاباتی را زیر سوال می‌برد، دیگر نباید و نمی‌تواند دوباره به ‌عنوان نامزد انتخاباتی به رقابت با دیگر نامزدهای انتخاباتی در سال 2024 بپردازد.

    ترامپ با این حال این اتهامات را قبول نداشته و آنها را پاپوش برای فراری دادن او از عرصه رقابت با بایدن می‌داند. اعضای حزب جمهوری‌خواه نیز این اقدامات قضایی را شروع زودهنگام رقابت‌های انتخاباتی دموکرات‌ها می‌دانند و معتقدند با این کار نه‌تنها آبروی سیستم انتخاباتی آمریکا بازنمی‌گردد، بلکه سیستم قضایی نیز بشدت بی‌آبرو می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *