×
×
جدیدترین‌‌ها

مشهد مقدس میزبان نخستین کنگره بین المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین المللی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

  • کد نوشته: 74902
  • مرداد 25, 1402
  • نشست خبری نخستین کنگره بین المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین المللی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در سالن اجتماعات قرشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس برگزار شد.

    مشهد مقدس میزبان نخستین کنگره بین المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین المللی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

    نخست نیوز : مجید خروشی-  در این نشست مهدی قلیان اول عضو هیات علمی دانشگاه پزشکی مشهددر باره اهمیت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی سلامت جامعه و ارائه خدمات برای تغییر رفتار جهت ارتقای سطح سواد سلامت جامعه مطالبی را بیان و گفت: سواد رسانه ای سلامت در واقع نحوه استفاده اطلاعاتی که مردم برای ارتقای سلامت به کار خواهند گرفت تعریف جامعی از سواد رسانه ای سلامت است که نقش و اهمیت سایت های خبری در نشر و توزیع جامع این اطلاعات بسیار مهم و قابل تاثیر ا قرار است که کنگره بین‌المللی سواد سلامت کشور برای اولین بار به صورت بین‌المللی انجام شود. این کنگره برای استفاده از تجربیات بین‌المللی در ارتقاء سطح سواد جامعه، با همکاری سازمان‌های بین‌المللی، وزارت بهداشت و همه سازمان‌های مرتبط با سواد سلامت برگزار خواهد شد.
    وی با بیان اینکه دبیرخانه این کنگره از دی ماه سال گذشته فعال و اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص پذیرش مقاله، صورت گرفته است، ادامه داد: بحث کووید به ما اثبات‌ کرد هرچه سطح سواد سلامت جامعه بالاتر باشد، همخوانی مردم در زمینه بیماری‌ها، رعایت اصول و خودمراقبتی بیشتر خواهد بود. بسیاری از کشورهای جهان‌ با سرانه پایین درآمدی، با ارتقاء سطح سواد سلامت در جامعه خود توانسته‌اند در زمینه کنترل بیماری‌ها از برخی کشورهای برخوردار موفق‌تر باشد.


    رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در این کنگره سعی خواهد شد از تجربیات سازمان‌های بین‌المللی، سایر دانشگاه‌های سطح کشور و اساتیدی که در این زمینه فعالیت کرده‌اند، برای تبادل نظرات به صورت ویژه و به صورت مناظره، انجام شود. انتقال این‌ تجربیات باعث خواهد شد که عملکرد و رفتارهایی که دانشگاه علوم پزشکی اتفاق می‌افتد نسبت به گذشته متفاوت شود.
    وی با اشاره به اینکه ارتقاء سلامت یک‌بعد کلی است، خاطرنشان کرد: مجموع اطلاعات و آموزش‌های بهداشت زمینه‌ساز ارتقاء سلامت جامعه و مردم خواهد شد. سواد سلامت با آگاهی ساده متفاوت است. سواد سلامت نحوه استفاده از اطلاعاتی است که مردم در زمینه سلامتی خود دارند. اینکه بتوانیم از اطلاعات سلامت خود در جامعه استفاده‌ کنید، سواد سلامت جامعه است. نحوه به کارگیری اطلاعات چیزی است که اهمیت دارد.
    رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: وقتی مردم نسبت به علائم یک بیماری مثل کووید یا هاری اگاه باشند که چه اقدامی انجام دهند و به کجا مراجعه کنند، سواد سلامت است. ست.
    درادامه این نشست نوشین پیمان دبیر علمی کنگره و عضو هیات علمی دانشگاه پزشکی مشهد در باره ارسال اثار به دبیرخانه کنگره گفت: 823 مقاله به دبیرخانه ارسال که از این تعاد 727مقاله پذیرفته و 50 مقاله ارائه و بقیه به صورت پوستر در کنگره مطرح می شود.
    وی در خصوص ارسال مقالات خارجی به کنگره گفت: مقالات خارجی بسیار اندک و به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد و این درحالی است که برای برگزاری 2روز ه28-29 مرداد این کنگره 700میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است .
    وی افزود: در این کنگره 7فروم حول 7محور توسعه سواد سلامت،تاثیر سواد سلامت بر زندگی سالم،سواد سلامت و مدیریت بیماری ها،ارتقای سواد سلامت،سواد رسانه ای و تعهد دولت در برابر سلامت رسانه ای جامعه مقالات رائه خواهد شد
    وی در خصوص مهمانان خارجی در این کنگره گفت: نمایندگان کشورهای استرالیا،نیوزلند،آمریکا،برزیل،نمایندگاه کشورهای حوزه خلیج فارس و 2نفر از نمایندگان یونیسف در این کنگره حضور دارند که 8سخنران کلیدی مطالب خود را در راستای موضوعات ارائه شده ارائه خواهند کرد.
    وی دانشکده پزشکی خراسانر ضوی را مهد توجه به سواد سلامت دانست و گفت: بیشترین آمار فعالیت های سواد سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهددر کشور صورت گرفته و تاکنون 29 پایانه،60طرح تخقیقاتی ونشر 80 مقاله در مجلات بین المللی از مهمترین اقداات انجام شده از ابتدای تاسیس این کنگره در سال 95 بوده است

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *