×
×
جدیدترین‌‌ها

 آیا موهای سفید را می توان تیره کرد؟

  • کد نوشته: 74532
  • مرداد 22, 1402
  • همه افراد دوست دارند موهایی سالم و زیبا داشته باشند. با افزایش سن، موها کم کم سفید می شوند که این مسئله برای برخی از افراد خوشایند نیست و نمی توانند با چنین موهایی کنار بیایند. شاید یکی از دلایل افزایش تبلیغات در رابطه با محصولات تیره کننده موهای سفید، همین احساس عدم رضایت افراد باشد.

     آیا موهای سفید را می توان تیره کرد؟

     

    نخست نیوز: آزاده جلالوند-اینکه چرا موها سفید می شوند و چقدر چنین تبلیغاتی واقعی است، سئوالاتی هستند که باید از «دکتر امیرهوشنگ احسانی»، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پرسید.

    به طور کلی، چرا موها دچار سفیدی می شوند؟ سفید شدن مو در واقع یک روند طبیعی محسوب می شود و به تدریج با افزایش سن، موها سفید خواهند شد. دلیل این مسئله به توقف فعالیت سلول های رنگدانه ساز که به آن ها ملانوسیت می گویند، برمی گردد. ملانوسیت ها در قسمت زایای فولیکول مو قرار دارند. به طور کلی، انتظار سفید شدن تدریجی موها بعد از دهه سوم زندگی وجود دارد و اگر سفید شدن موها در سنین پایین تر اتفاق بیفتد، به چنین حالتی سفید شدن زودرس موها گفته می شود. معمولا سفید شدن موها در سنین زیر 20 سالگی در نژاد سفید پوست و قبل از 30 سالگی در نژاد سیاه پوست، با عنوان سفید شدن زودرس شناخته می شود. اگر بعد از سن 20 سالگی موها به آرامی و کم (تک به تک) سفید شوند، چندان نگران کننده نیست. سفید شدن مو دلایل زیادی می تواند داشته باشد که یکی از مهم ترین این دلایل، ژنتیک و وراثت است. آن دسته از افرادی که سفید شدن موها در سنین پایین در خانواده آن ها رواج دارد، بیش از سایر افراد مستعد این مسئله هستند. اگر سفید شدن موها به شکل زودرس باشد، نباید آن را نادیده گرفت و بررسی علت سفید شدن موها، ضروری است. برخی مشکلات داخلی مانند کمبود اسیدهای آمینه، ریز مغذی هایی چون زینک، آهن ، سیلیسیوم، سیستئین، سلنیوم یا ویتامین های گروه B (ب)، ممکن است باعث بروز سفید شدن موها شوند. علاوه بر این، مشکلات تیروئید نیز می تواند در ابتلا به سفید شدن زودرس موها نقش داشته باشد. عادات ناسالم غذایی نیز منجر به کمبود دریافت عناصر مورد نیاز بدن خواهد شد که در احتمال سفید شدن زودرس موها نقش دارد. فقر پروتئین به دلیل سوء تغذیه، یکی دیگر از علل محسوب می شود. همچنین آن دسته از افرادی که دچار سوء جذب هستند و امکان جذب مناسب ویتامین ها و ریز مغذی ها را از روده ندارند، بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به سفید شدن موها در سنین پایین هستند. برخی بیماری های ژنتیکی مثل پولیوز (سفید شدن کاکل سر- Poliosis) و ویتیلیگو (پیسی) نیز منجر به سفید شدن زودهنگام موها خواهند شد.

    به غیر از مواردی که به آن اشاره کردید، دلایل دیگری برای سفید شدن موها وجود دارد؟

    باید توجه داشت که مصرف برخی داروها به ویژه داروهای شیمی درمانی، می توانند در سفید شدن موها نقش داشته باشند. البته احتمال بازگشت رنگ موها بعد از تکمیل دوره درمان وجود دارد. آلبینیسم (زالی) که انواع مختلفی دارد نیز می تواند باعث بروز سفید شدن موها شود. افراد مبتلا به این بیماری، از زمان تولد فاقد رنگدانه پوست یا مو هستند و حتی در مواردی رنگدانه پوست و مو را به صورت همزمان ندارند. برخی از مبتلایان، در عنبیه خود نیز رنگدانه ندارند که این مسئله باعث بروز عنبیه هایی با رنگ صورتی یا بنفش روشن خواهد شد که چنین مشکلی با حساسیت شدید به نور آفتاب همراه است.

    آیا استرس در سفید شدن موها نقشی دارد؟                                                                                                                                                                                                                                                                 

    خیلی از افراد تصور می کنند که استرس باعث سفید شدن ناگهانی موها خواهد شد اما این مسئله به شکل قطعی به اثبات نرسیده است. باید توجه داشت که در فرآیند طاسی منطقه ای یا سکه ای، موها تحت تاثیر استرس شدید قرار می گیرند و به شکل ناگهانی از فاز رشد خارج و وارد فاز ریزش و مرگ خواهند شد. این روند در ابتدا با سفید شدن ناگهانی موها همراه است که آن را با سفید شدن تدریجی موها نباید اشتباه گرفت.

    باور به سفید شدن موها در اثر عواملی مثل آلودگی هوا یا مصرف سیگار و الکل چقدر علمی است؟

    سفید شدن موها ناشی از آلودگی هوا به اثبات نرسیده است اما در بی حالت شدن، زبری و خشن شدن موها نقش دارد. سیگار(دخانیات) و الکل منجر به کدر، تیره شدن موها (از بین رفتن درخشش موها) و تا حدودی سفید شدن زودتر موها خواهد شد. به طور کلی، تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت موها دارد و باید از مواد غذایی طبیعی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، استفاده کرد. سبزیجات و میوه ها به ویژه سیر و پیاز، به سلامت موها کمک می کنند. اما غذاهای آماده، فرآوری شده، دارای مواد افزودنی و فست فودها، در بروز سفید شدن زودرس موها می توانند نقش داشته باشند.

    محصولاتی در بازار وجود دارند که ادعا می شود با مصرف آن ها رنگ موها را می توان برگرداند، این تبلیغات چقدر واقعی هستند؟

    تاکنون تحقیقات و تلاش های زیادی برای برگردان رنگ موها شده است اما هنوز محصولی برای این منظور وجود ندارد. وقتی در سلول های رنگدانه ساز (ملانوسیت) پدیده مرگ سلولی اتفاق می افتد، این مرگ برگشت ناپذیر و دائمی است در نتیجه امکان بازگرداندن رنگ در چنین شرایطی وجود ندارد. تبلیغاتی که در رابطه با بازگشت دائمی رنگ موها می شود، غیر علمی است. همچنین آن دسته از شامپوهایی که برای این منظور در بازار وجود دارند، حاوی رنگ موی فوری هستند و اثر دائمی ندارند. به طور کلی نباید فریب این تبلیغات را خورد و پرداخت هزینه های بالا برای محصولات مدعی بازگرداننده رنگ موی طبیعی، منطقی به نظر نمی رسد.

    برچسب ها موهای سفید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *