×
×
جدیدترین‌‌ها

اصلاح‌طلبان مشغول شرط‌گذاری هستند

  • کد نوشته: 73891
  • مرداد 19, 1402
  • یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: سخنانی که اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند را باید در چارچوب شرط‌گذاری‌های انتخاباتی‌شان تحلیل کرد.

    اصلاح‌طلبان مشغول شرط‌گذاری هستند

    به گزارش نخست نیوز ،اصلاح‌طلبان یکی پس از دیگری یک جمله مشابه را تکرار می‌کنند؛ اینکه اگر احساس کنیم ورودمان به انتخابات بی‌اثر است، شرکت نمی‌کنیم. آخرین آنها حسین مرعشی است؛ دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی که برخلاف انتظار عمومی سخنی مشابه رادیکال‌های اصلاح‌طلب مطرح کرده است؛ اما هدف چیست؟بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «سخنانی که اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند از هر طیفی که باشند را باید در چارچوب شرط‌گذاری‌های انتخاباتی‌شان تحلیل کرد. آنها نمی‌خواهند به طور مطلق بگویند که در انتخابات شرکت می‌کنیم و فعلا شرط‌هایی را می‌گذارند تا به زعم خود امتیازگیری کنند. یکی به بهانه بررسی صلاحیت‌ها، یکی با این ادعا که اگر نفرات اصلی‌مان را نتوانیم وارد انتخابات کنیم و از این دست صحبت‌ها فعلا مشغول شرط‌‌گذاری و البته بررسی اوضاع هستند».

    او ادامه داد: «البته پیش‌ثبت‌نام هم معادلات ذهنی اصلاح‌طلبان را قدری برهم زده است زیرا تا موعد پیش‌ثبت‌نام باید نامزدهایشان وارد صحنه شوند؛ در غیر این صورت دیگر ورود به انتخابات موضوعیت نخواهد داشت؛ چه برای تحریمی‌هایشان، چه برای مشارکت‌کنندگانشان و چه برای آنهایی که می‌خواهند مثلا مشارکت نیمه‌فعال داشته باشند».

    این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «هدف پیش‌ثبت‌نام برخلاف فضاسازی اصلاح‌طلبان معطوف به سازوکار بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان است. در گذشته شورای نگهبان باید در مدت کوتاهی صلاحیت انبوهی از نامزدها را بررسی می‌کرد و که عملا شدنی نبود و می‌دیدم برای برخی می‌زد عدم احراز صلاحیت؛ به این معنی که اصلا ممکن نبوده صلاحیت بررسی شود و به همین دلیل صلاحیت آن فرد برای شورای نگهبان احراز نشده است. مجلس آمد و در اصلاح قانون انتخابات زمان بیشتری را برای بررسی صلاحیت‌ها در نظر گرفت تا شورای نگهبان بتواند با فرصت بیشتری صلاحیت‌ها را بررسی کند. حالا اصلاح‌طلبان به شیوه سابق عادت داشتند که یک ماه آخر نامزدهایشان را معرفی کنند و تا آن زمان مدام به شرط‌گذاری‌هایشان ادامه دهند که پیش‌ثبت‌نام باعث شد معادلات ذهنی‌شان برهم بخورد».

    مقدم در پایان گفت: «نمی‌شود در مقطع کنونی پیش‌بینی کرد که اصلاح‌طلبان در نهایت انتخابات را تحریم می‌کنند یا خیر. به هر حال ما علاقه‌ای به تحریم انتخابات از سوی هیچ گروهی نداریم و به آنها هم توصیه می‌کنیم که تحریم نکنند. آنها اوضاع را بررسی می‌کنند و متناسب با رشد رفتار انتخاباتی جامعه تعیین مسیر می‌کنند. حالا اینکه اگر به فرض در انتخابات شرکت نکنند، طبیعی است مشارکت‌کنندگان در انتخابات هم کمتر می‌شوند زیرا همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی مخاطبان خود را دارند. اصلاح‌طلبان باید در نظر داشته باشند که شرایط کنونی کشور نسبت به گذشته متفاوت است؛ به ویژه اینکه فراموش نکنند در سال گذشته دشمنان همه همت خود را به کار گرفته بودند تا نظام را سرنگون کنند؛ بنابراین باید نسبت به رفتار سیاسی خود مراقبت کنند و بدانند که اگر در انتخابات شرکت نکنند، آب به آسیاب چه کسانی ریخته‌اند».

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *