×
×
جدیدترین‌‌ها

پشت پردهٔ اعزام کم‌سابقه تفنگداران آمریکایی به خلیج فارس؛ در آستانه آتش‌بس؟

  • کد نوشته: 73669
  • مرداد 18, 1402
  • پنتاگون در مورد چرایی اعزام و چگونگی به کارگیری تفنگداران دریایی خود در خلیج فارس توضیحی ارائه نداده است، اما ورود آنها بخشی از تجمع گسترده‌ نیروهای آمریکایی در منطقه است که مقامات دفاعی طی ادعاهایشان آن را پاسخی به تلاش‌های ایران برای توقیف نفت‌کش‌های تجاری توصیف کرده‌اند.

    پشت پردهٔ اعزام کم‌سابقه تفنگداران آمریکایی به خلیج فارس؛ در آستانه آتش‌بس؟

    به گزارش نخست نیوز ،پنتاگون هنوز راجع به نقش تفنگداران دریایی در آن‌چه بازدارندگی از مداخله در کشتیرانی تجاری و تهدید کشورهای عربی خلیج فارس نامیده می‌شود، توضیحی ارائه نداده است.
    لشکرکشی برای بازدارندگی؟
    طبق آنچه در گزارش المانیتور آمده، گروهی متشکل از بیش از 3000 پرسنل نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا روز یکشنبه وارد کانال سوئز شدند. ادعا شده این اقدام در راستای تحقق بازدارندگی ایران در برابر توقیف نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج فارس انجام شد.

    پنتاگون به طور خاص در مورد چگونگی به کارگیری تفنگ‌داران دریایی خود در خلیج فارس توضیحی ارائه نداده است، اما ورود آنها بخشی از تجمع گسترده‌ نیروهای آمریکایی در منطقه است که مقامات دفاعی طی ادعاهایشان آن را پاسخی به تلاش‌های ایران برای توقیف نفت‌کش‌های تجاری توصیف کرده‌اند.

    طبق ادعاهای برخی خبرگزاری‌ها، ایران در ماه‌های اخیر پس از توقیف نفت‌کش سوئز راجان با پرچم جزایر مارشال که حامل سوخت ایران به چین بود، تلاش‌های خود را برای توقیف کشتی‌های تجاری در آبراه‌های خلیج فارس در ماه‌های اخیر افزایش داده است. حتی ادعا شد یک کشتی نیروی دریایی ایران ماه گذشته پس از اینکه کشتی غیرنظامی از دستور توقف خودداری کرد، به سمت یک نفتکش کرایه‌شده شورون در آب‌های بین‌المللی در سواحل عمان تیراندازی کرد.

    بر اساس آمار ادعایی ناوگان پنجم آمریکا، نیروی دریایی ایران طی دو سال گذشته حداقل 20 نفت‌کش را در منطقه مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند یا کنترل آنها را به دست گرفته‌اند.

    این تحرکات ایران بیش از هر چیز در زمینه روابط راهبردی ایالات متحده با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس موثر واقع شده است، زیرا عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دنبال کاهش وابستگی دفاعی خود به واشنگتن هستند و این اتفاق می‌تواند به دور شدن این کشورها از آمریکا کمک کند.

    یک مقام آمریکایی هفته گذشته به المانیتور گفت: «این مساله کشور‌های خلیج فارس را به ایران نزدیک‌تر کرده است. این یک سیگنال به شرکای منطقه‌ای می دهد که در غیاب نیروهای آمریکایی، ایالات متحده در زمینه برقراری امنیت جدی نیست.»

    المانیتور هفته گذشته گزارش داد که مقامات ارشد وزارت دفاع در حال انجام اقدامات نهایی برای درخواست از مقامات هستند تا ارتش را قادر به مداخله مستقیم برای جلوگیری از توقیف نفتکش‌ها توسط ایران کند.

    از جمله پیشنهادات پنتاگون، مجوز سوار شدن تفنگداران دریایی به کشتی‌های تجاری غیرنظامی با پرچم‌های خارجی است. این طرح که توسط فرماندهی مرکزی ایالات متحده تهیه شده است، ابتدا به موافقت دولت‌های منطقه‌ای و شرکت‌های خصوصی نیاز دارد.

    هشدار نامحسوس به تهران
    صرف نظر از اینکه دولت بایدن چگونه تصمیم می‌گیرد، استقرار اعلام‌شده این گروه اعزامی هشداری نامحسوس به تهران است.

    ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش در بیانیه مطبوعاتی روز دوشنبه گفت: «یک کشتی تهاجمی آبی-خاکی می تواند بیش از دوجین هواپیمای بال دوار و بال ثابت، از جمله هواپیمای روتور شیب دار MV-22 Osprey و جت های تهاجمی AV-8B Harrier را علاوه بر چندین فروند هواپیمای آبی-خاکی، حمل کند.

    واحدهای اعزامی دریایی در فرودهای آبی خاکی و عملیات «بازدید، سوار شدن، جستجو و توقیف» )- یا کنترل کشتی ها، معمولاً در موارد قاچاق یا دزدی دریایی – در میان سایر وظایف تخصص دارند.

    یک مقام ارشد سابق عملیات ویژه ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، به المانیتور گفت: گروه آماده آبی-خاکی و واحد اعزامی دریایی می‌تواند برای حفاظت از کشتیرانی استفاده شود.

    این مقام ادعا کرد، اما استقرار آن نشان نمی‌دهد که واشنگتن قصد تشدید یا آغاز خصومت با نیروهای ایرانی در منطقه خلیج فارس را دارد و افزود استقرار این نیروها در خاورمیانه امری بی‌سابقه یا غیرمعمول در خاورمیانه نیست.این مقام افزود که عملیات دریایی تهاجمی مانند تصرف کشتی‌های متخاصم بهتر است به واحدهای عملیات ویژه درجه یک که مستقیماً توسط رئیس جمهور مجوز دارند واگذار شود.

    در آستانه آتش‌بس
    تحرکات آمریکا در منطقه با نزدیک شدن به ضرب الاجل اکتبر برای انقضای تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران صورت می‌گیرد.

    علی واعظ، مدیر ارشد پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران، اواخر گذشته به المانیتور درباره استقرار نیروهای نظامی گفت: «همه این‌ها برای من یک بازی است، زیرا هر دو طرف در آستانه آتش‌بس احتمالی هستند.»

    سپاه ایران هفته گذشته، پس از آن که روسیه و چین ظاهراً در کنار شورای همکاری خلیج فارس بر سر ادعای ابوظبی بر این جزایر قرار گرفتند، در جزایر مورد مناقشه با امارات متحده عربی مانور نظامی برگزار کرد.

    واشنگتن مایل است از اقدامات پکن برای نشان دادن خود به عنوان یک میانجی دیپلماتیک و منبع حمایت امنیتی در منطقه جلوگیری کند.

    در ماه مارس، چین نقش میانجی‌ را برای توافق بین ایران و عربستان سعودی برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک برای اولین بار در هفت سال گذشته پذیرفت.

    در بحبوحه افزایش تنش ها بین ایران و ایالات متحده در سال 1995، ژنرال بینفورد «بینی» پی، فرمانده وقت سنتکام، به یگان اعزامی 15 دریایی دستور داد تا تمرینات فرود آبی-خاکی را در سواحل عمان و امارات انجام دهند.

    بازدارندگی نتیجه معکوس داد و این که این نمایش توسط مقامات ایران و فرماندهان سپاه به عنوان تمرینی برای تهاجم احتمالی تلقی شد، به استحکام بخشیدن به حاکمیت ایران بر جزایر مذکور منجر شد.

    ژنرال مایکل «اریک» کوریلا، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، در ماه مارس به قانون‌گذاران مجلس نمایندگان گفت: «ایران 2023، ایران 1983 نیست».

    کوریلا گفت: «در واقع، ایران امروز به طور تصاعدی نسبت به پنج سال پیش توانایی نظامی بیشتری دارد».

    ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت: «حضور نظامی دولت آمریکا در منطقه هرگز امنیت ایجاد نکرده است».

    کنعانی همچنین گفت: «ما عمیقاً متقاعد شده‌ایم که کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توانند امنیت خود را تضمین کنند».

    وزارت دفاع ایران اواخر ماه گذشته مدعی شد که از اولین موشک بالستیک دریایی دوربرد تولید انبوه این کشور رونمایی کرده است که گفته می شود قادر به انهدام ناوهای حامل است.

    المانیتور هفته گذشته برای اولین بار گزارش داد که دولت بایدن به پنتاگون چراغ سبز نشان داده است تا با همتایان منطقه‌ای خود درباره پیشنهاد استقرار تفنگ‌داران دریایی در نفتکش‌های تجاری بحث کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *