×
×
جدیدترین‌‌ها

بردن پرونده پول‌های بلوکه‌شده به داوری

  • کد نوشته: 72886
  • مرداد 9, 1402
  • یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: دولت می‌توانست با اقدامات متعدد سیاسی اصلا اجاره ندهد کار به اینجا برسد.

    بردن پرونده پول‌های بلوکه‌شده به داوری

    به گزارش نخست نیوز ،ایران روند شکایت از کره جنوبی درباره پول‌های بلوکه‌شده در این کشور را آغاز کرده است. حالا پرسش آن است موضوع پول‌های بلوکه‌شده چه‌قدر سیاسی است و چه قدر امکان حل آن از طرق حقوقی وجود دارد؟حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «کشورهایی که تابع سیاست‌های آمریکا هستند در مواجهه با ایران، تحریم‌ها را به عنوان می‌دانند. نتیجه چنین سیاستی نفت در برابر غذا شده است؛ یعنی نفت بفروشیم و پولش به عنوان غذا و دارو وارد کنیم. همان شرایطی که آمریکا برای عراق ایجاد هم ایجاد کرده بود. البته ما باید مانع این نسخه آمریکایی‌ها شویم».

    او ادامه داد: «در موضوع پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی چند سوال مطرح است و قبل از اینکه به علل سیاسی و اقتصادی تحریم‌ها بررسی کنیم باید بپرسیم که چرا اصلا پول‌های ایران بلوکه می‌شود؟ دولت باید بیاید و به مردم بگوید چه قدر پول‌های و در چه کشورهایی بلوکه شده است. مردم و سرمایه‌گذاران باید بدانند چه قدر از منابع ما درگیر این تحریم‌هاست».این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «چرا ما باید نفت بفروشیم و قبل از اینکه پولش را دریافت کنیم، اجازه دهیم که طرف مقابل پول‌های ما را بلوکه کند؟ مسئله این است که چرا اصلا نفت داده‌ایم بدون اینکه بدانیم پولش داده می‌شود و چه‌طور داده می‌شود؟ ما باید یک سقفی می‌گذاشتیم که اگر مثلا تا یک میلیارد نفت می‌دهیم و پولش داده نشود، دیگر نفت ارائه نمی‌کنیم. سیاست خارجی دولت خوش‌بینانه بوده است و دولت تصور کرد که پول‌ها را آزاد می‌کنند و باز هم نفت فروخت و پولش باز هم داده نشد. اگر از همان روزی که پول‌های نفت‌های فروخته‌شده داده نشد، دولت با سیاست‌های انقباضی با آن کشورها برخورد می‌کرد، دست‌ِکم تا این میزان طلب نداشتیم».

    کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «اینکه دولت پرونده پول‌های بلوکه‌شده را می‌خواهد به داوری ببرد، نشانه ضعف سیاست خارجی دولت است زیرا دولت می‌توانست با اقدامات متعدد سیاسی اصلا اجاره ندهد کار به اینجا برسد. شفافیت هم وجود ندارد. دولت باید بگوید که آیا به خیال اینکه پول‌های بلوکه‌شده آزاد می‌شود، همان میزان خلق پول کرده و اگر پول‌ها آزاد شود، صرفا باید چاله‌های کنده‌شده را پر کند یا آنکه در صورت آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده قرار است آن پول‌ها به اقتصاد کمک کند و مشکلاتی از مردم را رفع کند؟ بانک مرکزی باید در این‌باره توضیح دهد».

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *