×
×
جدیدترین‌‌ها

«نذر هنر»؛ عرض ارادت هنرمندانه به ساحت سید و سالار شهیدان

  • کد نوشته: 72777
  • مرداد 7, 1402
  • کارگاه هنرهای تجسمی «نذر هنر» عنوان یک رویداد فرهنگی هنری بود که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

    «نذر هنر»؛ عرض ارادت هنرمندانه به ساحت سید و سالار شهیدان

    به گزارش نخست نیوز وبه نقل ازروابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، کارگاه هنرهای تجسمی «نذر هنر» عنوان یک رویداد ۳ روزه فرهنگی هنری بود که به همت بخش هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی و در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد برگزار شد. رویدادی که در قالب آن، حدود ۳۰ هنرمند هنرهای تجسمی، اقدام به برپایی کارگاهی با عنوان «نذر هنر» کرده بودند که در قالب آن، ضمن عرض ارادت به سید و سالار شهیدان و با تولید آثار هنری با موضوع سید الشهدا (ع) و قیام آن حضرتو در زمینه های نقاشی، خطاطی، طراحی و …. ، این آثار را به عنوان «نذر هنر» به مخاطبانی که در کارگاه حضور پیدا کرده بودند، هدیه کنند.
    این کارگاه ۳ روزه از ۳۱ تیرماه در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد آغاز شد و ۲ مردادماه نیز به کار خود پایان داد.


    در حاشیه برگزاری این رویداد، با جمعی از هنرمندان شرکت کننده در آن به گفت و گو نشسته ایم و آنچه در ادامه می آید، ماحصل این گفت و گو ها است:

    خاطره ای که از این روزها برای برای مخاطبان باقی می ماند
    «زهرا رستم زاده» هنرمند رشته تذهیب و نقاشی ایرانی می گوید: در این نمایشگاه با ۲ رویکرد حضور پیدا کردم. نخست، تولید اثری در مورد عفاف و حجاب بود و رویکرد دوم نیز ارائه تذهیب روی آثار خطاطی بود که در همین نمایشگاه و توسط هنرمندان خوشنویسی تولید می شد.
    وی می افزاید: تا کنون تجربه ای مشابه این نداشتم. به نظر می رسد وقتی یک مخاطب از نزدیک با روند تولید یک اثر هنری مواجه می شود و سختی های کار او را می بیند، نگاه متفاوتی نسبت به هنرمند در او ایجاد می شود. خصوصا هدیه دادن این آثار به مخاطبان در این روزها می تواند تاثیر بسیار مثبتی برای آنها داشته باشد و یک خاطره خوب را برای آنها رقم بزند.
    رستم زاده خاطرنشان می کند: این فرصت خوبی است که حتی بعدا در راستای ارتقای اقتصاد هنر نیز می تواند موثر باشد. یعنی به جای آن که تعداد بسیاری اثر هنری در گوشه آرشیوها و بدون استفاده باقی بماند، این آثار به اشکال مختلف و در مناسبت ها در معرض دید مردم قرار بگیرد و به مخاطبان معرفی شود و در فضاآرایی های شهری نیز به شکلی مطلوب تر ارائه شود.
    تشویق مخاطبان به فراگیری هنر
    «محمدرضا حسینی» خوشنویس و دارای مدرک فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران که با تولید آثار خوشنویسی در این جمع حضور پیدا کرده است می گوید: پیش از این هم در مراسم مشابه در راهپیمایی ها و در برنامه معراج شهدا نیز حضور پیدا کرده است و آثار هنری را در کنار مخاطبان تولید کرده است.
    وی می افزاید: مخاطبان نیز از این گونه برنامه ها استقبال فوق العاده خوبی دارند و برای آنها بسیار خوشایند و خاطره انگیز است که یک اثر هنری را از این برنامه ها به یادگار داشته باشند.
    حسینی خاطرنشان می کند: علاوه بر این، این کار می تواند مخاطبان را تشویق و ترغیب کند که به سمت فراگیری هنر و تولید آثار هنری گرایش پیدا کند.

    احساسی که با هنرمند به اشتراک گذاشته می شود
    «محمد آقامیرزا» هنرمند پیشکسوت که سالها است در تولید آثار هنری در قالب رنگ روغن فعالیت می کند می گوید: تجربه ای مشابه از تولید اینگونه آثار را در داخل و خارج از کشور و در مواجهه مستقیم با مخاطب داشته است.
    وی می افزاید: تولید یک اثر هنری، منجر به ایجاد حس آرامش در هنرمند می شود و این کار برای او خوشایند است. در اینگونه برنامه ها، این احساس با مخاطبان به اشتراک گذاشته می شود.

    ایجاد فضای انگیزشی برای هنرمند و مخاطب
    «الهام سیستانیان» هنرمند خطاطی رشته نستعلیق و شکسته نستعلیق نیز که در گذشته نیز رویدادهایی با محوریت مواجهه مستقیم با مخاطب در زمان تولید یک اثر هنری را تجربه کرده است، می گوید: اینگونه فعالیت ها، فضای انگیزشی دو سویه ای بین هنرمند و مخاطب ایجاد می کند و گاه مخاطب از هنرمند می خواهد جملاتی را که دوست دارد را برای او در این اثر هنری اجرا کند.
    وی می افزاید: برای هنرمند نیز بسیار لذت بخش است که اثر هنری برای مخاطب اهمیت دارد.
    سیستانیان خاطرنشان می کند: انسان ها ذاتا به زیبایی علاقه دارند و دوست دارند آثار هنری زیبا را ببینند و خصوصا این هنرها وقتی در یک زمان خاص در معرض دید آنها قرار می گیرد، مبدل به خاطره ای خوب و به یاد ماندنی نیز می شود.

    ضرورت های ارتباط مستقیم هنرمند با مخاطب
    «حامد قبولیان گل پرور» هنرمند خطاط نستعلیق و شکسته نستعلیق نیز می گوید: با وجود آن که یک هنرمند محیط آرام و خلوت را برای تولید یک اثر فاخر و حرفه ای هنری دوست دارد، اما گاهی اوقات نیز ضرورت ایجاب می کند در محیط های شلوغ و در حضور مخاطب

    ان، اثر خود را ارائه کند.
    وی با اشاره به تجربه های مشابه حضور در اینگونه برنامه ها می افزاید: هر چند در اینگونه محیط ها، احتمال خطا در تولید اثر نیز افزایش پیدا می کند، اما اتفاقات خوبی نیز در همین ارتباط شکل می گیرد و جنبه های بصری روند تولید یک اثر هنری، می تواند برای مخاطب حس متفاوتی ایجاد کند که همین حس به هنرمند نیز منتقل می شود.

    آثار هنری که نذر سید الشهدا (ع) شد
    «حلیمه پیری» کارشناس هنرهای تجسمی حوزه هنری خراسان رضوی نیز با ارائه نمایشگاهی مشتمل بر ۱۴ تابلو از تصویرسازی های برگرفته از روایت های کتاب «لهوف» در این رویداد حضور پیدا کرده است.
    وی درباره برگزاری این رویداد می گوید: هنرمندان دور هم جمع شدند تا به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، دورهمی داشته باشند و در روزهایی که هر کس چیزی را نذر سید الشهدا (ع) می کند، آنها هم تولیدات هنری خود را نذر کنند و به مخاطبان هدیه دهند.
    وی با اشاره از استقبال هنرمندان از برگزاری این رویداد فرهنگی هنری می گوید: تعدادی از عکاسان که پس از شروع این رویداد از آن باخبر شده بودند نیز می گفتند اگر زودتر از برگزاری آن مطلع می شدند، عکس های خود با موضوع کارگاه را در قالب کارت پستال آماده می کردند و به مخاطبان هدیه می دادند.
    پیری تاکید می کند: ارتباط مستقیم هنرمند و مخاطب در حین خلق اثر هنری، موضوعی است که برای هر ۲ آنها بسیار جذاب است این رویداد می تواند در مناسبت های دیگر و در آینده و حتی در مکان های عمومی تر نیز تکرار شود.

    ادای دین هنرمندان به سرور و سالار شهیدان
    مجید عسکری رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در حاشیه بازدید از این کارگاه می گوید: هنرمندان هم دوست دارند به نوعی دین خود را در ایام ماه محرم و عزاداری سید الشهدا (ع) به آن حضرت ادا کنند و از این رو، تلاش می کنند در راستای هنری که بر آن تسلط دارند، اثری را با موضوع و محوریت امام حسین (ع) و مفاهیم مرتبط با عاشورای حسینی تولید کنند.
    وی می افزاید: اتفاق بهتر در این خلق اثر و عرض ادارت هنرمندانه به سید الشهدا (ع)، این است که این کار در جمع مردم و در مواجهه و ارتباط مستقیم با مخاطب اتفاق بیفتد.
    عسکری خاطرنشان می کند: امسال در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی، زمینه ای فراهم شد که به همت همکاران حوزه تجسمی حوزه هنری خراسان رضوی، این عرض ارادت هنرمندانه با حضور مخاطبان اتفاق بیفتد.
    عسکری در ادامه می گوید: مخاطب وقتی شاهد خلق یک اثر هنری است، بیشتر از آن لذت می برد و در ذهن او ماندگار خواهد شد و در ضمن، یک ارتباط حسی نیز با آن اثر برقرار می کند. از سوی دیگر در این برنامه، مبادله اقتصادی نیز صورت نمی گیرد و این اثر هنری، بدون هیچ چشمداشتی و به عنوان هدیه به مخاطب عرضه می شود و این کار نیز موجب می شود ارادتی که هنرمند در این خلق اثر هنری به امام حسین (ع) داشته نیز به مخاطب منتقل شود.

    خبرنگار : سیده بهجت موسوی مقدم

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *