×
×
جدیدترین‌‌ها

بهره‌برداری از خط آهن ایران-افغانستان برای دومین بار!

  • کد نوشته: 71787
  • تیر 29, 1402
  • قطار هرات ۲ سال دیگر به مقصد می‌‌رسد

    بهره‌برداری از خط آهن ایران-افغانستان برای دومین بار!

    به گزارش نخست نیوز ،راه‌آهن خواف-هرات که پیش‌ازاین در پاییز سال ۱۳۹۹ با حضور روسای رییس‌جمهور دو کشور افتتاح و به بهره‌برداری رسیده بود یک‌بار دیگر در بیستم تیرماه ۱۴۰۲ با حضور مسوولان به بهره‌برداری رسید.
    ضعف در زیرساخت‌ها
    محمدحسین روشنک بابیان اینکه مسیر ترانزیتی جاده‌ای و مرز دوغارون همواره در طی سال‌های گذشته مهم‌ترین شریان انتقال و صادرات کالا به افغانستان بوده است بیان می‌کند: بااین‌حال هنوز مشکلات این مسیر برای تسهیل بارهای تجاری حل‌نشده است.
    راه‌آهن خواف ـ هرات که تا «روزنک» افغانستان رسیده ظرفیت مناسبی برای انتقال کالاهای صادراتی به شمار می‌رود، هنوز ظرفیت‌های گمرک«شمتیغ» به‌طور کامل برای این خط آهن مهیا نشده ست و دوم اینکه واگن‌ها برای انتقال کالاهایی مثل سیمان مناسب است اما درباره مواد غذایی و سوخت نمی‌توان روی این مسیر حساب کرد.
    در حوزه حمل‌ونقل ریلی و صادرات از این طریق به کشورهای همسایه به دلایل مختلف ازجمله کمبود واگن و یا نقص در زیرساخت‌ها با مشکلات فراوانی روبرو هستیم اما با همه این‌ مشکلات اگر زیرساخت‌های گمرکی این مسیر تکمیل شود، بی‌شک در بهبود روند تبادلات کالایی اثرگذار خواهد بود.
    راه‌آهن خواف – هرات راهی بسیار مطمین و مقرون‌به‌صرفه برای صادرات کالا به افغانستان است، اما متاسفانه ظرفیت بهره‌برداری از این مسیر هنوز برای تجار فراهم نشده است.
    به نظرم وقت آن رسیده که به برخی از کاستی‌ها پایان داد زیرا کمبود واگن صادراتی و یا موانع بر سر راه صادرات ریلی موضوع امروز نیست و افزون بر ۱۷ سال است که این مشکل ادامه داشته و هنوز حل‌نشده است.

    اگر گمرک و زیرساخت‌های راه‌آهن خواف مهیا بود شاید در این شرایط بیشترین کمک را به بخش صادرات می‌توانست داشته باشد.

    محمد حسین روشنک

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *