×
×
جدیدترین‌‌ها

سازش با عربستان تبدیل به آرزوی دست نیافتنی برای نتانیاهو شده است

  • کد نوشته: 71509
  • تیر 26, 1402
  • روزنامه رأی الیوم در گزارشی اعلام کرد که عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی به دنبال خواسته ریاض و همچنین به دلیل مسئله فلسطین به یک آرزوی دست نیافتنی برای کابینه اسرائیل تبدیل شده است.

    سازش با عربستان تبدیل به آرزوی دست نیافتنی برای نتانیاهو شده است

    به گزارش نخست نیوز ،روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در گزارشی به عاد‌سازی‌روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و آرزوی دست نیافتنی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در این زمینه پرداخت.

    این روزنامه نوشت: عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هنوز بسیار بعید است و فشارهایی که تل آویو و آمریکا به رهبری « جوبایدن» بر ریاض وارد کرده، تاکنون نتیجه‌ای نداده است. محافل صهیونیستی اعلام کرده‌اند شرایطی که عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط وضع کرده ، مانع پیشرفت و هموار شدن راه برای سازش با تل‌آویو شده است.

    در ادامه این گزارش آمده است: منابع صهیونیستی به روزنامه «هاآرتص» اعلام کردند که درخواست عربستان سعودی که مانع پیشرفت در زمینه عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض می‌شود، مربوط به پیوستن این کشور به «باشگاه هسته‌ای بین‌المللی» و ایجاد یک نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی در ریاض است؛ خواسته‌ای که منجر به نگرانی و هراس آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به عواقب آن شده است. بدین ترتیب دو طرف این خواسته را رد کرده‌اند.

    رأی الیوم در ادامه افزود: در مطالعه جدیدی که توسط مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل‌آویو منتشر شده است، گشایش مسیر سیاسی میان رژیم اشغالگر صهیونیستی و عربستان سعودی ممکن اعلام شده است؛ اما مستلزم مداخله جدی، واضح و قوی آمریکاست و باید واشنگتن خواسته‌های ارائه شده توسط ریاض را اجرا کند، مشروط بر اینکه از نظر کابینه تل‌آویو قابل قبول باشد.

    بر اساس این گزارش، در این تحقیق اشاره شده است که موضوع مطالبات عربستان از آمریکایی‌ها بسیار مهم است؛چراکه برخی از آنها به ویژه موضوع هسته‌ای برای رژیم صهیونیستی بسیار حساس هستند.

    روزنامه مذکور تصریح کرد که در این مطالعه که توسط «یوئل گوجانسکی»، محقق ارشد مرکز مذکور تهیه شده، تاکید شده است که خواسته‌های اصلی عربستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی درواقع از سوی واشنگتن است و آمریکا باید تمامی شروط عربستان درخصوص موضوع فلسطین را اجرا کند.

    در ادامه این گزارش آمده است: این محقق معتقد است، ممکن است سعودی‌ها از خواسته تشکیل کشور مستقل فلسطینی منصرف شوند؛ اما آنها از خواسته‌های خود مبنی بر لغو طرح الحاق کرانه باختری اشغالی و همچنین کاهش ساخت و ساز شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در اراضی فلسطین، حفظ وضعیت موجود در مسجد الاقصی و تلاش برای یافتن راه‌هایی با هدف توسعه روابط میان تل‌آویو و تشکیلات خودگردان فلسطین صرف نظر نخواهند کرد.

    بر اساس گزارش روزنامه رأی الیوم، این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که تاکنون هیچ توافقی بین خواسته‌های حداکثری رژیم صهیونیستی و حداقل خواسته‌های عربستان سعودی وجود ندارد و توافق عادی‌سازی روابط میان دو طرف به عنوان یک مرحله در نظر گرفته می‌شود؛ اما بسیار دور از دسترس است. با این وجود، عربستان سعودی در تلاش است تا به تدریج روابط با رژیم صهیونیستی را با توجه به شروطی که ارائه کرده است، توسعه دهد و در عین حال در تلاش است تا روابط پنهانی خود را با این رژیم حفظ کند.

    این روزنامه نوشت: گزارش مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همچنین نشان می‌دهد که برقراری روابط سازنده میان ریاض و تل‌آویو، مانند اعطای تسهیلات به تجار اسرائیلی و همچنین زائران فلسطینی ساکن اراضی اشغالی برای انجام پرواز مستقیم از سرزمین‌های اشغالی به مکه، عملا به معنای یک عادی‌سازی تدریجی است.

    رأی الیوم افزود: از زمان تشکیل کابینه فعلی رژیم اسرائیل تاکنون و با توجه به شرایط موجود در صحنه فلسطین، حجم محکومیت‌های عربستان علیه اقدامات این کابینه و اظهارات وزرای تندرو آن افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش گوجانسکی این تحول به خودی خود تأیید می‌کند که ریاض از کابینه رژیم اشغالگر و سیاست‌های آن ناراضی است.

    بر اساس این گزارش، امکان عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان در مناسبت‌ها و مکان‌های مختلفی مورد بحث قرار گرفته است و امروز به دلیل تمایل آمریکا و رژیم اسرائیل برای حرکت در این مسیر سرعت بیشتری گرفته است؛ اما این تحول به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها سیاست کابینه نتانیاهو درمورد فلسطین و همچنین روابط واشنگتن و ریاض از یک سو و از سوی دیگر روابط واشنگتن و تل‌آویو است.

    روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم تصریح کرد که در همین راستا « ایهود المرت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه 12 این رژیم اعلام کرد که موافقت تل‌آویو با شروط عربستان یک اشتباه استراتژیک و تاریخی خواهد بود و کابینه اسرائیل ضروری است که شروط عربستان را رد کند تا درها را به روی یک اتفاق خطرناک و بی سابقه باز نکند.

    به گفته تحلیلگران، عادی‌سازی روابط بین عربستان و رژیم اسرائیل اجتناب ناپذیر است با این حال، ریاض مترصد اوضاع بوده تا در صورت کنار رفتن موانع و ایجاد شرایط به این اقدام دست بزند ، اگرچه مواضع اصولی ادعایی خود در قبال مسئله فلسطین را زیر پا بگذارد.

    پیش از این مجله آمریکایی «اکسیوس» اعلام کرد که دولت آمریکا اقداماتی را برای عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل به جریان انداخته است و منابع آگاه اعلام کردند که کاخ سفید می‌خواهد در چند ماه آینده و قبل از آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، توافق عربستان و اسرائیل برای ایجاد روابط دیپلماتیک را به دست آورد.

    روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» اعلام کرد که بسیاری از سعودی‌ها معتقدند که عادی‌سازی روابط با اسرائیل در سیر نزولی قرار دارد و این بدان معناست که اکثر سعودی‌ها عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به طور کامل و همچنین همکاری با اسرائیل علیه ایران را رد می‌کنند.

    مسئولان صهیونیستی از جمله « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بارها از عادی سازی سازی قریب الوقوع روابط با عربستان سعودی تحت نظارت آمریکا صحبت کردند.

    با این حال با وجود همه تلاش‌های مسئولان آمریکایی، عربستان هنوز حاضر به برقراری روابط رسمی با اسرائیل نشده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *