×
×
جدیدترین‌‌ها

پکن گزینه‌هایش را برای وزیر خارجه آمریکا مشخص کرد

  • کد نوشته: 69505
  • خرداد 29, 1402
  • وزیر خارجه چین به وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن باید میان گفتگو و تقابل و همکاری و رویارویی انتخاب کند؛ پکن درباره تایوان هیچ سازشی ندارد و آمریکا باید به حق حاکمیت چین احترام بگذارد.

    پکن گزینه‌هایش را برای وزیر خارجه آمریکا مشخص کرد

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از تلویزیون مرکزی چین، وانگ یی، رئیس دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در جریان دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا لحن محکم و قاطعانه‌ای داشت و با تاکید بر اهمیت مساله تایوان، گفت که حفظ وحدت ملی آن همیشه هسته اصلی منافع چین خواهد بود او آمریکا را مقصر مشکلات بین دو کشور دانست و تاکید کرد که تایوان، متعلق به چین است، و این مساله‌ای “غیرقابل مذاکره” بوده و “هیچ جایی برای سازش” در این مساله وجود ندارد.

    این دیپلمات چینی تاکید کرد: آمریکا باید به درستی به اصل چین واحد که در سه بیانیه مشترک بین پکن و واشنگتن به آنها اشاره شده، پایبند باشد، به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین احترام بگذارد و مخالف استقلال تایوان باشد.

    وانگ یی همچنین در این دیدار به وزیر خارجه آمریکا گفت: سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن در برهه حساس روابط بین دو کشور انجام شده و برای همین، دولت واشنگتن باید بین گفتگوو تقابل و همکاری و رویارویی یکی را انتخاب کند. تاریخ متوقف نمی‌شود و روابط بین پکن و واشنگتن هم باید همین روند را طی کند.
    این دیپلمات ارشد چینی گفت: ما باید با نگرش مسئولیت پذیری در قبال مردم، تاریخ و جهان، مارپیچ رو به پایین روابط چین و آمریکا را معکوس کنیم، برای بازگشت به مسیر سالم و باثبات تلاش کنیم و برای یافتن راهی درست برای آمریکا و چین با یکدیگر همکاری کنیم. ایالات متحده باید در دوره جدید کنار بیاید.»

    وی افزود: علت اصلی تیره شدن روابط، “درک اشتباه ایالات متحده از چین است.” لازم است که آمریکا عمیقاً تأمل کند و با چین همکاری کند تا اختلافات را به طور مشترک مدیریت کند و از غافلگیری استراتژیک جلوگیری کند.

    وانگ همچنین از ایالات متحده خواست که تصور نکند چین به دنبال تسلط است، و پکن را بر اساس خط سیر قدرت های سنتی غربی «سوء قضاوت» نکند. .

    مشاور ارشد سیاست خارجی شی، همچنین از آمریکا خواست تحریم‌های یکجانبه علیه چین را لغو کند، سرکوب توسعه فناوری چین را متوقف کند و در امور داخلی پکن مداخله نکند – موضعی که مکرراً توسط مقامات چینی گفته شده است.

    بلینکن لحن آشتی‌جویانه‌تری داشت و بر نیاز به کانال‌های ارتباطی باز برای کاهش خطر درک نادرست و اشتباه محاسباتی و اطمینان از اینکه «رقابت به درگیری منحرف نمی‌شود» تأکید کرد.

    بر اساس بیانیه چین در این نشست، بلینکن دیدگاه های واشنگتن را با وانگ در میان گذاشت و افزود که ایالات متحده مشتاقانه منتظر تقویت ارتباطات با چین و مدیریت مسئولانه اختلافات است.

    تأکید کرد. در این بیانیه آمده است که بلینکن تعدادی از موضوعات “نگران کننده” را مطرح کرد و تاکید کرد که ایالات متحده “همیشه از منافع و ارزش های مردم آمریکا دفاع خواهد کرد”.

    سخنان وانگ – که طی سه ساعت گفتگو با بلینکن بیان شد – منعکس کننده اظهارات وزیرخارجه چین در دیدارش با همتای آمریکایی بود یک روز قبل بود.

    اما تمرکز روز دوم سفر دو روزه بلینکن بر دیدار وی با شی و آنچه از مذاکرات حاصل می شود بود.

    بلینکن روز یکشنبه مذاکراتی «صادقانه» و «سازنده» با همتای چینی در پکن انجام داد، بلینکن به مدت ۷ ساعت و نیم، از جمله در هنگام شام، با او صحبت کرد، و آن دو در مورد طیف وسیعی از مسائل بحث کردن.

    منبع : ایسنا isna.ir/xdP57m

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *