×
×
جدیدترین‌‌ها

بلومبرگ گزارش داد؛
تاثیر همسویی اروپا با بایدن بر تنش های پکن-بروکسل

  • کد نوشته: 6508
  • اردیبهشت 15, 1400
  • به نوشته یک رسانه غربی، حرکت اروپا به سمت همگرایی با آمریکا در دوران ریاست جمهوری «جو بایدن» بدون شک بر تنش های موجود میان چین و کشورهای غربی تاثیر می گذارد.
    تاثیر همسویی اروپا با بایدن بر تنش های پکن-بروکسل

    به گزارش خبرگزاری نخست نیوز به نقل از بلومبرگ، پس از هفت سال مذاکره در ماه دسامبر یک معامله بزرگ سرمایه گذاری بین اتحادیه اروپا و چین انجام شد. این قرارداد می توانست عاملی باشد برای تقویت روابط میان پکن و کشورهای اروپایی اما حرکت اروپا به سوی همگرایی با دولت آمریکا می تواند بر روابط چین با اروپا تاثیر بگذارد.

    از زمان روی کار آمدن بایدن در آمریکا و همراه با تحریم های واشنگتن علیه چین، شعبه اجرایی اتحادیه اروپا و آلمان هر یک قوانینی را تنظیم کرده اند که زندگی را برای شرکت های چینی خواهان سرمایه گذاری در اروپا دشوارتر می کند.

    در همین رابطه ایتالیا که زمانی یکی از حامیان ابتکار «یک کمربند یک جاده» بود اکنون به مکانی برای جلوگیری از خرید برنامه ریزی شده توسط شرکت های چینی تبدیل شده است و در فرانسه نیز دولت ماکرون اقدام به احضار سفیر چین کرده است.

    روی هم رفته، این حرکات نشان دهنده سخت شدن موضع اروپا در قبال پکن است و با توجه به آنکه نظرسنجی ها از شانس بالای حزب سبزهای آلمان برای موفقیت در انتخابات ماه سپتامبر حکایت دارد، اوضاع ممکن است برای چین بدتر نیز بشود و بزرگترین اقتصاد اروپا بدبینی خود را نسبت به پکن افزایش دهد.

    در چنین شرایطی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هفته گذشته با «لی کگیانگ» نخست وزیر چین، صحبت کرد و این دو متعهد شدند که همکاری نزدیکتری در مورد واکسن کرونا و مبارزه با تغییرات آب و هوایی داشته باشند.

    با این حال صحبت در برلین این است که خوش بینی در مورد رابطه آلمان و چین از بین رفته و یک مقام چینی روابط با اروپا را در مسیر نزولی توصیف کرده است.

    به گفته این مقام چینی، چه سبزها در آلمان به قدرت برسند چه نرسند، رابطه چین با اروپا در نقطه حساسی قرار دارد و همگرایی اروپا با آمریکا می تواند روابط بروکسل با پکن را بدتر کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *