×
×
جدیدترین‌‌ها

از کار فرهنگی تا معرفی به دادگاه

  • کد نوشته: 64975
  • فروردین 31, 1402
  • اول: بنا بر آخرین آمار رسمی اعلام‌شده از سوی قوه قضاییه ، سالانه حدود 10 میلیون پرونده در دادگستری‌های کشور مفتوح می‌شود که به ازای هر 4 نفری که به سن قانونی رسیده‌اند یک پرونده می‌باشد.
    از کار فرهنگی تا معرفی به دادگاه

    به گزارش نخست نیوز

    سعید کوشافر
    این رقم از یک‌سو شگفت‌آور و از سوی دیگر تاسف بار است ، چراکه در کشوری زندگی می‌کنیم که به گوهر اسلام آراسته‌شده ، دینی که در آن صلح و صفا و گذشت ازجمله اخلاق و خصائص نیکو است.
    دوم: کار فرهنگی یکی از موثرترین و ماندگارترین کارها در هر حوزه‌ای است . این مطلب هم مورد تایید علمای دینی و هم متخصصان فرهنگی قرارگرفته. در هر حوزه‌ای که فرهنگ‌سازی درست صورت گرفته نتایج و ثمرات پربارتری داشته و زمینه اتفاقات بهتر و موثرتری شده است، به‌ویژه در زمینه نوجوان و جوانان که ذهن آنان مانند زمینی حاصلخیز آماده کاشت بذر است چنانچه بذر فرهنگی مناسب کاشته شود می‌تواند در آینده شکوفا شده و درضمیر وجودی آن‌ها ماندگار شود. شاید بر همین اساس است که طی سال‌های گذشته در خصوص حجاب و دیگر مسایل دینی همواره تاکید بر اولویت کار فرهنگی موثر و مناسب توسط اشخاص و چهره های مورد وثوق این نسل بوده است .
    سوم: از سال گذشته مساله کشف حجاب برخی از زنان در رسانه‌ها نمود تازه‌ای پیداکرد؛ در این زمینه کارشناسان مسایل دینی ، اجتماعی و فرهنگی ابراز و اظهارنظر کردند و مقرر شد که به‌جای برخورد فیزیکی تحت عنوان ((گشت ارشاد )) کار فرهنگی مفید و موثر صورت گیرد. واقعیت این است که اکثر بانوان جامعه به حجاب به‌عنوان عامل مصونیت، فارغ از بحث های حاکمیتی ، اعتقاددارند ، اما میان حجاب مدنظر عمده بانوان کشور باحجاب مدنظر برخی عناصربه ظاهر فرهنگی فاصله است ، البته میان حجاب عرفی بیشتر بانوان با بی حجابی وکشف حجاب به‌مراتب فاصله‌ی بسیار بیشتری است.
    چهارم: از چند روز قبل طرح عفاف نیروی انتظامی آغازشده است. بر اساس این طرح بانوان بی‌حجاب توسط دوربین‌های نظارتی دراماکن عمومی یا خودرو شناسایی‌شده و در مرحله‌ی اول تذکر و در صورت بی‌توجهی به تذکر پلیس ، به دادگاه معرفی می‌شوند.در این طرح برای مغازه‌ها ، بازارها ، پاساژها و اماکن عمومی و خصوصی هم شرایطی منظور شده که مرحله نهایی آن پلمپ و معرفی به دستگاه قضایی است .
    پنجم: اکنون باید اندیشید که چطور شد از کار فرهنگی مفید و موثر توسط علمای دینی و چهره های تاثیرگذار به برخوردهای پلیسی و قضایی رسیدیم.آیا باید قبول کنیم که توانایی انجام کار فرهنگی مفید و موثر نداریم یا در مساله حجاب در کار فرهنگی برای نسل جوان شکست خوردیم ؟ آیا آن‌قدر سر دستگاه قضایی خلوت شده که با قصد داریم با واردکردن روزانه صدها و هزاران پرونده مربوط به حجاب برای آن‌ها کارسازی کنیم؟ آیا درباره جوانی که تابه‌حال رنگ دادگاه و دادسرا را ندیده ، بعد از حضور در اماکن انتظامی و دادگاه در کنار دزد و کلاهبردار و قاتل می‌توان کار فرهنگی انجام داد و منتظر نتیجه مثبت از ان بود؟

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *