×
×
جدیدترین‌‌ها

تصمیم نتانیاهو برای برگزاری جلسه‌ای درباره شهرک‌سازی در پی اختلافات در دولت

  • کد نوشته: 57681
  • بهمن 1, 1401
  • به دنبال اختلافات در دولت رژیم صهیونیستی درباره تخلیه یک شهرک در شمال کرانه باختری نخست وزیر این رژیم اعلام کرد که قصد دارد جلسه‌ای درباره شهرک سازی در اراضی فلسطینی برگزار کند.
    تصمیم نتانیاهو برای برگزاری جلسه‌ای درباره شهرک‌سازی در پی اختلافات در دولت

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال اختلافات به وجود آمده در دولت به خاطر موافقت یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم با تخلیه شهرکی در شرق نابلس اعلام کرد: دولت از شهرک‌سازی حمایت می‌کند؛ اما تنها زمانی که به صورت قانونی و با هماهنگی نخست وزیر و مسؤولان امنیتی انجام شود. کانون شهرک‌سازی که شهرک نشینان در شرق نابلس در شمال کرانه باختری ایجاد کرده‌اند و تصمیم به تخلیه آن گرفته شد بدون موفقت دولت بوده است. نخست وزیر این موضوع را بررسی می‌کند.

    روزنامه اورشلیم پست جمعه اعلام کرد: بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل به تصمیم یوآو گالانت، وزیر جنگ برای تخلیه شهرک اعتراض کرده است. گالانت این تصمیم را بدون هماهنگی با اسموتریچ گرفت و حمایتش را از ارتش برای انجام تصمیم تخلیه اعلام کرد.

    وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: گالانت اخیرا با هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش صحبت و مجددا بر حمایت کامل از ارتش و نیروهای امنیتی تأکید کرد. هر اقدامی باید طبق قانون انجام شود و با هماهنگی کامل باشد و براساس ارزیابی وضعیت امنیتی با آن برخورد شود.

    تصمیم تخلیه یک روز پس از سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به اراضی اشغالی صورت گرفت. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با شهرک سازی در اراضی فلسطینی مخالف است.

    منابع اعلام کردند که گالانت با درخواست ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره به تأخیر انداختن تخلیه شهرک «اورحاییم» که به تازگی در نابلس احداث شده مخالفت کرد.

    گالانت در تماس تلفنی با بن گویر نگرانی‌ها درباره ناخرسندی و خشم آمریکا از ایجاد شهرک را به وی اطلاع داد و اعلام کرد که عدم تخلیه این شهرک منجر به تنش در تمام منطقه می‌شود.

    یک مسئول عالیرتبه در دولت رژیم صهیونیستی اسموتریچ و بن گویر را به وخیم کردن عمدی اوضاع همزمان با سفر سالیوان که خواهان آرامش در کرانه باختری شده است، متهم کرد.

    به گفته شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی سالیوان قبل از ترک اراضی اشغالی از دولت رژیم صهیونیستی خواست از اقدامات یکجانبه‌ای که راهکار تشکیل دو کشور را از بین می‌برد، خودداری کند. تصمیم تخلیه شهرک اورحاییم چند دقیقه بعد از رفتن سالیوان صورت گرفت.

    احداث اولین شهرک از سوی گروهی از شهرک نشینان در شرق نابلس موجب اولین اختلافات علنی میان وزرای حزب لیکود از یک سو و راست‌گرایان افراطی از سوی دیگر شد.

    شهرک نشینان جمعه به اراضی فلسطینی در روستای جوریش یورش برده بودند و آنجا را اشغال کردند.

    اما بعدا این منطقه تخلیه شد. قبل از عملیات تخلیه اسموتریچ دستور داده بود که هرگونه عملیاتی را برای تخلیه شهرک تا زمان برگزاری مذاکرات در روز یکشنبه متوقف کنند؛ اما گالانت دستور اجرای عملیات تخلیه را داد و این شهرک تخلیه شد. اسموتریچ این اقدام را نقض توافق‌های ائتلافی دانست. پیش از آن بن گویر از اسموتریچ خواسته بود برای ممانعت از تخلیه وارد عمل شود.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *