×
×
جدیدترین‌‌ها

خشم و اعتراض در هلمند در پی اظهارات شاهزاده هری

  • کد نوشته: 56749
  • دی 20, 1401
  • به دنبال ادعای شاهزاده هری در کتاب خاطرات جدیدش دال بر اینکه ۲۵ عضو طالبان را در زمان فعالیت خود در ارتش انگلیس کشته است، معترضان در جنوب افغانستان به خیابان‌ها آمدند.
    خشم و اعتراض در هلمند در پی اظهارات شاهزاده هری

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حدود ۲۰ استاد و دانشجو در یکی از دانشگاه‌های محلی در ولایت هلمند دست به اعتراض زدند. ولایت هلمند جایی است که نیروهای انگلیسی در دوران عملیات ناتو در افغانستان عمدتا در آنجا مستقر بودند.

    یکی از معترضان گفت: ما این اقدام شاهزاده هری را که مغایر با تمامی اصول انسانی است، محکوم می‌کنیم.

    دیگر معترضان نیر پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها تصویر شاهزاده هری با یک ضربدر قرمز نقش بسته بود.

    سید احمد سید، یکی از استاتید این دانشگاه، شاهزاده هری را به خاطر نقشش در عملیات‌های نظامی انگلیس در افغانستان محکوم کرد.

    وی افزود: قساوت صورت گرفته توسط شاهزاده هری، دوستانش یا هر شخص دیگری در ولایت هلمند و دیگر نقاط افغانستان غیرقابل قبول و ظالمانه است. این اقدامات در تاریخ به یادگار باقی خواهند ماند.

    نیروهای ناتو و آمریکا در اوت ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان پس از ۲۰ سال جنگ در آنجا خارج شدند. خروج نیروهای ناتو و آمریکا فضا را برای بازگشت سریع طالبان به راس قدرت فراهم کرد.

    شاهزاده هری در کتاب خاطرات جدیدش با عنوان “اضافی” نوشته است که در سال ۲۰۱۲ که برای دومین بار به افغانستان رفت، در شش عملیات هلیکوپتری ۲۵ عضو طالبان را کشته است اما از این بابت نه شرم‌سار است و نه به آن افتخار می‌کند. او در این کتاب از آن‌ها به عنوان «مهره‌های شطرنج» اشاره کرد که «از روی صفحه حذف شدند».

    این ادعای شاهزاده هری همچنین خشم مقامات طالبان و نگرانی کهنه‌سربازان انگلیسی را برانگیخت.

    مولا عبدالله که چهار تن از اعضای خانواده‌اش را در یکی از حملات هوایی انگلیس در سال ۲۰۱۱ میلادی در منطقه “نهر سراج” در ولایت هلمند از دست داده، گفت: ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم تا شاهزاده هری را محاکمه کند و به ما به خاطر خسارت‌هایی که دیده‌ایم، غرامت بپردازد. ما خانه، زندگی و خانواده‌مان را از دست دادیم.

    مولوی محمد قاسم، مدیر مطبوعاتی والی طالبان در هلمند گفت: این ادعاهای شاهزاده هری، چهره واقعی جهان غرب را آشکار کرد. این نشانه آشکار اقدامات ظالمانه و هولناک غربی‌هاست.

    در همین حال، انجم چودری، روحانی تندرو نیز به دنبال این ادعای شاهزاده هری از حامیان تندروی خود خواست تا “بیدار شوند” و نیروهای انگلیسی را هدف بگیرند.

    انجم چودری ۵۵ ساله که در سال ۲۰۱۶ میلادی به خاطر جرائم “تروریستی” زندانی شده بود، شاهزاده هری را “قاتل مسلمانان” خواند و گفت، وی چهره واقعی خود را نشان داد.

    چودری در پستی شاهزاده هری را به مطرح کردن “اظهارات سنگدلانه و خودپسندانه” که “چاقو را بیش از پیش در قلب مسلمانان فرو می‌کند”، متهم کرد.

    وی افزود: افشاگری‌های جدید شاهزاده هری دال بر کشتن ۲۵ مسلمان در افغانستان که به خاطر آن احساس پشیمانی نیز نمی‌کند و آنها را تنها به عنوان “مهره‌های شطرنج” می‌بیند، همه چیزهای لازم را درباره خاندان سلطنتی انگلیس و طرز فکرشان درباره اسلام و مسلمانان به ما می‌گوید. در واقعیت، خاندان سلطنتی انگلیس سابقه سیاه و طولانی در حمایت از اشغال اراضی مسلمانان، غصب منابع‌شان و سرکوب مسلمانان دارد.

    چودری در تهدیدی صریح علیه نیروهای انگلیسی گفت: مسلمانان سراسر جهان باید به اشغالگری نیروهای خارجی پایان دهند.

    وی افزود: افشاگری اخیر شاهزاده هری نه تنها باید به عنوان مدرکی از انگیزه‌ها و اهداف اشغالگری انگلیس در افغانستان در نظر گرفته شود بلکه باید زنگ بیدارباشی برای مسلمانان و غیرمسلمانان برای پایان دادن به اشغالگری نیروهای خارجی در تمامی کشورهای مسلمان از جمله سوریه، عراق و کشورهای شمال آفریقا که سربازان انگلیسی در آنها مستقر هستند، باشد.

    منبع: ایسنا
    برچسب ها افغانستان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *