×
×
جدیدترین‌‌ها

دلار به کجا می‌رود؟

  • کد نوشته: 53080
  • آبان 19, 1401
  • طی روزهای گذشته بازار ارز گرفتار تلاطم‌های شدیدی شد و قیمت دلار که طی ماه‌های اخیر حداکثر تا 32 هزار تومان افزایش پیداکرده بود،تمام سدهای قیمت را شکست و از 35 هزار تومان هم عبور کرد.
    دلار به کجا می‌رود؟

    نخست نیوز : این در حالی است که دولت در یک دست‌ودل بازی کم‌سابقه به افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری رضایت داد.

    از دیگر سو با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال هیچ سخنی از کسر بودجه احتمالی دولت نمایشان نیست.

    در این میان برخی تحلیلگران براین باورند که دولت بزرگترین عرضه‌کننده دلار در کشور است و از افزایش قیمت ارز بیشترین منافع نصیب دولت می‌شود.

    بر همین روال این عده معتقدند که این دولت هم مانند دولت‌های قبلی برای جبران کسر بودجه و تامین نقدینگی افزایش حقوق‌ها بر موج ایجادشده از افزایش قیمت دلار سوار می‌شود تا بتوانند ،ریال لازم را فراهم کند.

    این در حالی است که اگرچه دولت از افزایش قیمت دلار سود می‌برد و به بهانه تنظیم بازار مقدار زیادی دلار در بازار عرضه می‌کند، اما افزایش قیمت را به اخبار خارج از کشور ربط داد.

    دلیل اصلی به انتظارات تورمی ناشی از بن‌بست در توافق وین و پایان برجام مرتبط می‌شود. اینکه مذاکره‌کنندگان برای آنچه مدعی شدند حفظ منافع کشور است،آن‌قدر پروسه را طولانی کردند و شروط غیرقابل‌پذیرش گذاشتند که کار به بن‌بست رسید.

    از دیگر سو توقع داشتند با فرارسیدن زمستان و کمبود گاز،اروپا به‌زانو درآمده و آمریکا را برای پذیرش شروط ایران تحت‌فشار قرار دهد.

    در حالیکه اکنون در آستانه انتخابات کنگره و احتمال پیروزی جمهوری خواهان در آمریکا ،امیدها برای زنده کردن برجام هرروز کمرنگ‌تر می‌شود و همین یکی از عوامل افزایش قیمت دلار ارزیابی می شود.

    در همین راستا دو پیش‌بینی برای آینده بازار ارز پیش رو قرار دارد.

    یک پیش بینی احتمال افزایش قیمت دلار تا 40 هزار تومان را مد نظر قرار دارد.

    این پیش‌بینی بر تورم کشور و بهبود صادرات قرارگرفته است.در مقابل برخی نیز احتمال کاهش قیمت دلار تا 32 هزار تومان را پیش‌بینی می‌کنند.بر این اساس دولت پس از فروش ارز مورد

    نظر خود و تامین ارقام کسر بودجه و نقدینگی موردنظر برای هزینه‌های جاری،برای جلوگیری از تاثیر افزایش قیمت دلار به قیمت کالاهای اساسی و تورم ،اقدام به کاهش قیمت خواهد کرد.

    درعین‌حال به نظر می‌رسد که گزینه افزایش قیمت دلار محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

     

    برچسب ها تورم دلار

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *