×
×
جدیدترین‌‌ها

فرستاده سازمان ملل وارد طرابلس شد

  • کد نوشته: 51097
  • مهر 24, 1401
  • فرستاده جدید سازمان ملل به لیبی در اولین سفر خود به این کشور وارد طرابلس شد. همچنین منابع آگاه از سفر رئیس سازمان اطلاعات مصر به شرق لیبی خبر دادند که این سفر همزمان با تحولات اخیر در بحران لیبی صورت گرفته است.
    فرستاده سازمان ملل وارد طرابلس شد

    به گزارش  نخست نیوز ، به نقل از العربی الجدید، عبدالله پاتیلی، فرستاده دبیرکل سازمان ملل به لیبی در جریان سفر به طرابلس گفت: اولویت من مشخص کردن یک روند توافقی است که به برگزاری انتخابات ملی فراگیر در سریع‌ترین زمان ممکن در چارچوب قانون اساسی منجر شود.

    وی گفت: من به عنوان نماینده دبیرکل سازمان ملل در لیبی برای رسیدن به یک راهکار مسالمت‌آمیز و پایدار تلاش می‌کنم و با تمام طرف‌های لیبیایی همکاری می‌کنم.

    فرستاده سازمان ملل با چالش‌های زیادی روبروست که مهم‌ترین آن ترغیب پارلمان و شورای عالی برای توافق درباره قانون انتخابات است.

    در این راستا منابع لیبیایی اعلام کردند که عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر اخیرا به شرق لیبی سفر کرد. این سفر همزمان با تحولات اخیر در بحران لیبی صورت گرفته است. به ویژه بعد از اینکه دولت وحدت ملی که قاهره آن را یک دولت “غیرقانونی” می‌داند، توافق جدیدی را با ترکیه امضا کرد که به این کشور اجازه استخراج نفت و گاز در آب‌های لیبی را می‌دهد.

    منابع مصری و لیبیایی اعلام کردند که عباس کامل با خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی دیدار کرد. این دیدار درباره چگونگی مقابله با دولت وحدت ملی لیبی و قانع کردن گروه‌های غربی و آمریکایی به عدم توانایی برای حفظ ثبات در لیبی بود. عباس کامل با فتحی باشاغا، نخست وزیر مکلف از سوی پارلمان طبرق نیز دیدار کرد.

    دولت وحدت ملی لیبی با ریاست عبدالحمید الدبیبه نگران این است که شبه‌نظامیان هم‌پیمان باشاغا طی روزهای آتی مجددا به طرابلس حمله کنند.

    به گفته منابع، هدف مصر ایجاد آشوب و نشان دادن دولت الدبیبه به عنوان یک دولت شکست‌خورده و ترغیب کشورهای غربی برای اتخاذ اقدامی علیه آن است. همچنین منابع از هماهنگی مصر و فرانسه برای به جریان انداختن پرونده انتخاب یک نخست وزیر در لیبی که مورد قبول همگان باشد، خبر دادند.

    بحران سیاسی در لیبی به دلیل اختلاف‌نظر دو دولت رو به افزایش است؛ دولت اول به ریاست فتحی باشاغا که مارس گذشته از پارلمان طبرق رأی اعتماد گرفت و دومی دولت وحدت ملی به ریاست عبد الحمید الدبیبه که بیش از یک سال قبل در نتیجه توافق‌های سیاسی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد اما با وجود پایان یافتن دوره‌اش، از تحویل قدرت به دولت تعیین‌شده از سوی پارلمان لیبی (دولت باشاغا) سر باز می‌زند و تاکید دارد که قدرت را تنها به دولتی که یک پارلمان منتخب آن را تعیین کند، تحویل خواهد داد.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *