×
×
جدیدترین‌‌ها

نمایشنامه فکاهی و طنز روی صحنه نمایش به کارگردانی عباس رثایی
«میرزا چغوک» راه رفتن روی لبه تیغ

  • کد نوشته: 49659
  • آذر 11, 1400
  • آنچه هملت می‌داند و می‌خواهد بداند او را از دنیای خود دور می‌کند.
    «میرزا چغوک» راه رفتن روی لبه تیغ

    نخست نیوز : مجید خروشی-  او نمی‌تواند به محیط خودسازگار شود پس نقش آدمی خل و دیوانه را پیشه می‌کند و در این جهان دروغین دیوانگی ماسکی است که به وی امکان می‌دهد به هر آنچه می‌اندیشد بیندیشد و از ریاکاری بپرهیزد و به کسی که محترم نمی‌شمارد احترام نگذارد و در سایه طنز است که می‌تواند صداقت خود را آشکار کند و این موضوع در فرهنگ ما به نقش های ملا نصرالدین و ملیجک های درباره پادشاهان ایران نیز می توان اشاره کرد.نمایشنامه موزیکال، اجتماعی «میرزا چغوک مضحکه»به کارگردانی عباس رثایی در مشهد روی صحنه رفت اثری که برگرفته از آثار شکسبیر به نام هملت است. در این اثر هنری رثایی به همراه بازیگران :مسعود مهرگان،جواد محمد زاده،علیرضا کبریایی،علی موسوی،محمد متین راد،محمد رضا فولادی،مصطفی دهقان،سارا مروی نیا،آسیه نقره ای افسانه مسعودیان و با هنرمندی امیر حسین حسن زاده ، به شکلی زیبا و تاثیر گزار به زبان مشهدی این اثر را نقد و مخاطب را برای دقایقی طولانی از رنجش های اجتماعی به دور و خنده و شعف و نشاط را بر لبان بیننده نقش می بندند .
    رثایی کارگردان و نویسنده این اثر ضمن تشکر از سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی،دکتر شمسیان و سپاس ویژه از معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی دکتر بختیاری می گوید: حمایت مسوولان و مدیران اجرایی و دست اندرکاران فرهنگ شهری این فرصت و امکان را برای ما فراهم می کند تا آثار گرانبها و تاثیر گذاری را در جامعه به نمایش بزاریم.اثری سرشار از خنده،شادی ، موزیکال و تلفیقی از لهجه ناب مشهدی همراه با دردهای اجتماعی که به روز رسانی می شود به این معنی که اتفاقات و حوادث روز جامعه به صورت بداهه گویی توسط هنرمندان با تجربه که جمع فعالیت آنان به یک قرن می رسد اجرا می شود..اگر می خواهید شبی خنده و شادی و نشاط را تجربه کنید سری به سالن همایش جهاد دانشگاهی از ساعت 7بعد ظهر بزنید و این اثر هنری را به تماشا بنشینید. این اثر هنری تا نیمه اول آذر ماه روی صحنه است و در صورت استقبال شهروندان احتمال تمدید وجود دارد.
    عباس رثایی متولد 58 مشهد از سال 78 کار خودر ا به صورت جدی زیر نظر استاد صابری آغاز و با 23 سال تجربه اندوزی و پژوهش و مطالعه آثار متعددی را روی پرده برده است کار با آثار کودک را دوست دارد چون معتقد است دنیای کودک به آدم انرژی و جوانی می دهد.دنیای کودکان کشف و شهود است و دنیای شگفت انگیزی برای تجربه کردن می باشد.3اثر تک گویی را مقابل اساتیدی چون امین تارخ،مرحوم پور حسینی،ناصر آقایی و هادی مرزبان انجام داد و همچنین 2اثر تک گویی در برنامه عصر جدید را در کارنامه هنری خود دارم .نقشی در پایتخت داشته و فیلم سینمایی خوب بد جلف را نقش افرینی کرده است
    وی تصریح کرد: متاسفانه بازار کار تاتر در مشهد افول کرده و آموزش نسل جوان تجاوز روحی به بازیگر است چون نمی توانیم برای وی نقش آفرینی خلق کنیم بنابر این مدارس آموزش هنری و حضور جوانان با این عرصه خیانت و تجاوز روحی به این نسل جوان می دانم.
    وی در باره اهمیت توآوری و خلاقیت در تاتر مشهد می گوید:: وظیفه کارگردان این است که در آثار هنری ورود فضا‌های اینترنتی به حوزه تبلیغات و شناساندن سالن‌های نمایشی به مردم باعث استقبال بیشتر مردم نسبت به تئاتر شده است که البته فاصله زیادی تا برآوردن نیاز‌های اصلی مخاطب وجود دارد. ایجاد کمدی موقعیت و کلام بین مخاطب و بازیگر تعامل و جسارتی وصف ناپذیر است باید بازیگر به صورت زنده و بدون اشتباه دیالوگ های صحنه را به گونه ای ارائه دهد که مخاطب در لحظه فرو رود نگاهی ظنز آمیز به وقایع اجتماعی و به خصوص آثار بزرگی چون هملت کار ساده و آسانی برای بازیگر و کارگردان نیست.
    این هنرمند با تجربه درهنرهای نمایشی در باره اجرای نمایش نامه های متفاوت با مضمون های موزیکال ،مذهبی و اجتماعی به موقعیت مکانی و محل برگزاری نمایش نامه اشاره می کند و ادامه می دهد.:اجرای نمایشنامه ویژه شهادت امام رضا(ع) به مدت 3 روز در میدان مرکزی شهدا که با استقبال خوبی نیز روبور شد بر اساس همین شرایط زمانی و مکانی انجام شدو معتقدم شهر مشهد به دلیل موقعیت مذهبی خود در کشور ممکن است اذهان مختلف را به سمتی بکشاند و چنین برداشت شود که هنرمند نمی‌تواند فعالیت هنری خود را با خاطری آسوده ادامه دهد وآنچه را که زاده تفکر خویش است به نمایش گذارد.درشهر‌های مختلف بسته به نوع شرایط فرهنگی و مذهبی آن شهر سخت گیری‌ها و قوانین خاصی وجود دارد که کار هنرمند را سخت و گاهی نیزغیر ممکن می‌سازد.
    وی تصریح کرد: نمایشنامه میرزاده چغوک یک نوآوری و خلاقیت هنری است یک اثر هنری جدی و تاریخی متناسب با فرهنگ برون مرزی را به صورت موزیکال و ظنر به شیوه ایرانی و عوام پسندانه روی صحنه بردن و با تکنیک ها نمایشی و بداهه گویی موضوعات روز جامعه را به زبان نقد اجرا کردن کار سهل و آسانی نیست.
    رثایی در باره آثار بعدی می گوید: اثری از ادارود البی به نام داستان باغ وحش با ترجمه داریوش مودبیان را به همراه مسعود مهرگان در دست اقدام داریم که امیدواریم طی یک ماه آینده روی صحنه ببریم .موضوع این اثر حکایت و قصه تنهایی 2نفراست که د رخلوت و تنهایی در یک باغ وحش آمریکا زندگی می کنند. داستان باغ‌وحش اولین بار سال 1958 منتشر شد اما نکته جالب درباره آن این است که این نمایش‌نامه به‌جای آنکه در آمریکا روی صحنه برود در برلین روی صحنه رفت. منتقدان معتقدند محتوای تندوتیز این نمایشنامه و انتقادات جدی‌ای که به جامعه آمریکایی آن زمان وارد دانسته است باعث شد در آمریکا کسی تحمل اجرای آن را نداشته باشد و درنتیجه اولین اکران آن خارج از امریکا اتفاق بیفتد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *