×
×
جدیدترین‌‌ها

پیوند دو مفهوم هویت و امیدآفرینی

  • کد نوشته: 46955
  • مرداد 23, 1401
  • هویت، مفهوم گسترده و بحث انگیزی در ادبیات علوم انسانی است اما از سویی به سادگی می توان آن را تلقی از خود یا خودآگاهی فردی و جمعی تعریف کرد.
    پیوند دو مفهوم هویت و امیدآفرینی

    نخست نیوز : در سند ملی مولفه های هویت ایرانیان، هفت مولفه روح معنویت،اسلام، ولایت مداری، سرزمین ایران، تاریخ و تمدن ایران، زبان و خط فارسی، مهدویت و رسالت تاریخی ایرانیان، به عنوان ابعاد هویت ایرانی ما شناسایی شده است.
    سرزمین تاریخی خراسان از دیرباز مهد تاریخ و تمدن، ادبیات پارسی و با موقعیت راهبردی سرزمینی بوده است و پس از آراسته شدن به وجود بابرکت عالم آل محمد، حضرت ثامن الحجج ع( به مولفه های روح معنویت، اسلام ماخوذ از آیین اهل بیت، ولایت مدتری و مهدویت نیز هویت خود را شناخت. از این منظر می توان خراسان رضوی را نه تنها به عنوان خوشه برجسته هویت ایرانیان ممتاز دانست بلکه می توان آن را در بسیاری از ابعاد هویت، بنیان گذار مفاهیم بنیادی دانست.
    از سوی دیگر امید، به معنای اشتیاق و تمایل و آرزوی تحقق امری یا رویدادی است که از باورها و افکار مثبت و گرایش های رفتاری سازگار با عواطف و آرزوها نشات می گیرد. بدین معنا که هر رفتاری که انسان آن را با قصد و خودآگاه انجام می دهد از یک سو به اندیشه های وی بستگی دارد و از سوی دیگر تحت تاثیر انتظارات و توقعات وی شکل می گیرد. در بیانیه گام دوم انقلاب با تکیه به اهمیت امید در هویت انسان، اولین و مهم ترین موضوع بنیادین، جهاد امیدآفرینی معرفی شده و برمبنای آن کوشش های وسیعی در کشور روی داده است.
    شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی با نگاه ویژه به نقش و جایگاه خراسان در بسترسازی و شکل دهی ابعاد هویت ایران اسلامی؛ آغازگر حرکت های امیدآفرینی در استان بوده و بر این راه، استمرار خواهد داشت.
    این راهبرد که در دستور کار شورای استان و ۲۸ شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها قرار گرفته، به تمهیدات و مصوبات ویژه ای انجامیده است.
    برنامه های ویژه و طرح های ملی بزرگداشت خط و زبان پارسی، اعطای نشان فردوسی، روز ملی عطار و خیام، بیهقی و جامی در راستای یک مولفه و طرح های عفاف و حجاب، سواد رسانه ای، جهاد تبیین، تبیین برنامه های ارزی و اعتباری دولت سیزدهم و… در سایر مولفه ها، بخشی از اهتمام این شوراست که امیدواریم اجرایی شدن آن ها به پررنگ سازی شاخص امید در هویت جامعه بیانجامد

    برچسب ها ️افشین تحفه گر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *