×
×
جدیدترین‌‌ها

میانجی آمریکایی مذاکرات اسرائیل و لبنان به بیروت می‌رود

  • کد نوشته: 43276
  • خرداد 21, 1401
  • به دنبال تشدید اختلافات میان دو طرف لبنانی و اسرائیلی به دلیل اکتشاف گاز توسط رژیم صهیونیستی در منطقه مورد مناقشه، میانجی آمریکایی طی روزهای آتی به منظور رایزنی درخصوص بحران انرژی در لبنان، به بیروت سفر خواهد کرد.
    میانجی آمریکایی مذاکرات اسرائیل و لبنان به بیروت می‌رود

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، آموس هوکشتاین، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت انرژی روزهای ۱۳ و ۱۴ ژوئن (روزهای دوشنبه و سه‌شنبه) به لبنان سفر خواهد کرد. واشنگتن در سال ۲۰۲۰ میانجیگری خود در مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و لبنان در خصوص مرزهای دریایی را آغاز کرد.

    در بیانیه مذکور همچنین آمده است، دولت آمریکا از روحیه مشورت و رایزنی و صراحت بین دو طرف اسرائیلی و لبنانی برای دستیابی به یک تصمیم نهایی درخصوص مرزهای دریایی که منجر به برقراری ثبات، امنیت و شکوفایی بیشتر لبنان، اسرائیل و منطقه می‌شود، استقبال می‌کند.

    پیشتر میشل عون، رئیس جمهور لبنان و نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور توافق کردند از آموس هوکشتاین، میانجیگر آمریکایی برای سفر به بیروت و گفت‌وگو درباره تکمیل مذاکرات تعیین مرزهای دریایی جنوب لبنان، همکاری برای پایان دادن به این مذاکرات در اسرع وقت و ممانعت از بروز هر گونه تنشی که هرگز در راستای برقراری ثبات در منطقه نخواهد بود، دعوت کنند.

    بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در نشست فراکسیون پارلمانی حزب آبی‌-سفید که ریاست آن را برعهده دارد، درباره خشم لبنان از تحرکات این رژیم در منطقه دریایی مورد اختلاف دو طرف صحبت کرد.

    او در ادامه گفت: تمامی مسائل مربوط به منطقه مورد مناقشه، در چارچوب مذاکرات با میانجیگری آمریکا حل خواهد شد.

    همچنین گانتس مدعی شد: حرکت در مسیر امضای توافق منفعت بزرگی برای لبنان است و این فرصت را در اختیارش قرار خواهد داد تا در راستای توسعه میدان‌های گازی خود فعالیت کند.

    پیشتر حزب‌الله لبنان، نجیب میقاتی و میشل عون درباره تبعات فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در آب‌های مورد مناقشه هشدار داده بودند.
    بر اساس نقشه‌هایی که لبنان و رژیم صهیونیستی به سازمان ملل ارائه کرده‌اند، دو طرف بر سر منطقه‌ای با منابع نفت و گاز به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع اختلاف‌نظر دارند.

    در اکتبر ۲۰۲۰ مذاکرات غیرمستقیمی میان دو طرف با نظارت سازمان ملل و میانجیگری آمریکا درباره این منطقه آغاز شد و پنج دوره مذاکرات برگزار شد که آخرین آنها مه ۲۰۲۱ بود.

    هیأت بیروت در یکی از مذاکرات نقشه جدیدی را ارائه کرد که در آن ۱۴۳۰ کیلومتر دیگر را نیز جزو آب‌های منطقه‌ای لبنان محسوب کرده و مساحت منطقه مورد مناقشه را ۲۲۹۰ کیلومتر مربع اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با این مسأله مخالفت کرد و مذاکرات متوقف شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *