×
×
جدیدترین‌‌ها

فناوری جدید در تقویت اقتصاد دانش‏‏‌بنیان

  • کد نوشته: 39273
  • اردیبهشت 1, 1401
  • اقتصاد دانش‌‌‌بنیان، به‌نوعی روش تولیدی گفته می‌شود که در آن، از دانش برای ایجاد و خلق ارزش‌‌‌افزوده استفاده می‌شود.
    فناوری جدید در تقویت اقتصاد دانش‏‏‌بنیان

    نخست نیوز :با توجه به اینکه در اقتصاد دانش‌‌‌بنیان، تولید، توزیع و کاربرد دانش، محرک اصلی رشد اقتصادی، تولید ثروت و اشتغال در فعالیت‌‌‌های اقتصادی است، فرآیندهای خلق دانش، ذخیره‌‌‌سازی، به اشتراک‌گذاری و به‌‌‌کارگیری آن باید به‌‌‌دقت برنامه‌‌‌ریزی شود تا پیشرفت اقتصاد دانش‌‌‌بنیان را تضمین کند. همچنین، به‌‌‌منظور دستیابی به اقتصاد دانش‌‌‌بنیان، باید شرایط لازم برای ابداع و نو‌‌‌آوری فراهم شود تا توانایی تبدیل ایده‌‌‌ها به محصولات از طریق سرمایه‌گذاری، به تولید محصولات جدید به وجود آید.
    اقتصاد دانش‌‌‌بنیان، به‌نوعی روش تولیدی گفته می‌شود که در آن، از دانش برای ایجاد و خلق ارزش‌‌‌افزوده استفاده می‌شود. سرمایه‌‌‌‌‌‌های اقتصادی کشورمان، تنها محدود به منابع زیرزمینی مانند نفت نیست، بلکه نیروی انسانی نیز از سرمایه‌‌‌های اساسی و مهم در کشور به‌‌‌حساب می‌‌‌آید. از طرف دیگر، اصول و مبانی اصلی اقتصاد دانش‌‌‌بنیان بر نیروی انسانی خلاق و متخصص استوارشده است. بر این اساس، کشور ما با در اختیار داشتن جمعیت جوان و همچنین، پتانسیل‌‌‌ بالا در زمینه‌‌‌های مرتبط با فناوری، چند سالی است که با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی، به‌‌‌سوی پیاده‌سازی این مدل از اقتصاد رهنمون شده است. مانند تعریفی که بسیاری از اقتصاددانان از اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ارایه می‌کنند، در منظومه‌‌ فکری مقام معظم رهبری نیز اقتصاد دانش‌‌‌بنیان، اقتصادی است که بر اساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل‌‌‌گرفته، سرمایه‌گذاری در دانش و صنایع دانش‌‌‌پایه به وجود می‌آید و نقش علم و فناوری در آن بسیار زیاد است.
    تامین امکانات لازم برای توسعه شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان، هدایت نیروی انسانی تحصیل‌کرده به سمت فعالیت‌‌‌ها و مشاغل تخصصی، حمایت از شکل‌‌‌گیری فعالیت شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان به‌‌‌صورت زنجیره‌‌‌ای و خرید محصولات دانش‌‌‌بنیان از سوی دولت، از اقدامات ذیل راهبردهای اصلی تحقق شعار سال در بیانات مقام معظم رهبری هستند.
    فناوری‌‌‌های نوظهور در دنیا روند رو به رشدی دارند و استفاده از آن‌ها نیز در جامعه، جایگاه ویژه‌‌‌ای پیداکرده است؛ فناوری‌‌‌هایی که برای راحت‌‌‌تر کردن زندگی و سرعت دادن به روند توسعه کشورها به میدان آمده‌‌‌اند. بلاک چین یکی از این فناوری‌‌‌هاست که به‌‌‌نوعی سیستم ثبت اطلاعات و گزارش‌‌‌ها محسوب می‌شود. این نوع نگه‌‌‌داری و حفظ اطلاعات، مدلی از اشتراک‌‌‌گذاری داده‌‌‌ها روی یک شبکه است که به‌واسطه آن، با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌‌‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌‌‌شده، تقریبا از بین می‌رود.
    با توجه به گستردگی موضوع و اهمیت توسعه این فناوری‌‌‌ها، ایران نیز به این حوزه ورود کرده است و برای حمایت از گسترش فعالیت‌‌‌ها نهادهایی به‌‌‌عنوان مراکز اثرگذار بر این حوزه شکل‌گرفته‌اند و در تلاش برای رساندن محصولات و ایده‌‌‌های شرکت‌های فعال فناورانه به بازار هستند. مهم‌ترین اصل در سیاست‌‌‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب، استقرار و تقویت اقتصاد دانش‌‌‌بنیان است. به‌‌‌منظور تحقق اقتصاد دانش‌‌‌بنیان، باید انواع فرصت‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌های بالفعل و بالقوه کشور شناسایی شوند و ظرفیت‌‌‌های برتر، در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ساماندهی شده و ارتقا یابند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *