×
×
جدیدترین‌‌ها

شی جینپینگ:
موضوع تایوان باید به درستی مدیریت شود تا تأثیر منفی بر روابط چین-آمریکا نگذارد

  • کد نوشته: 36473
  • اسفند 29, 1400
  • بر اساس گزارش رسانه‌های چینی، رئیس جمهوری چین طی تماسی با همتای آمریکایی خود عنوان کرد، موضوع تایوان باید به درستی مدیریت شود تا جلوی وارد شدن تأثیر منفی بر روابط چین و آمریکا گرفته شود.
    موضوع تایوان باید به درستی مدیریت شود تا تأثیر منفی بر روابط چین-آمریکا نگذارد

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در یک تماس ویدیویی به جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش گفت: برخی افراد در آمریکا سیگنال‌های اشتباهی را به نیروهای طرفدار استقلال در تایوان ارسال می‌کنند و این بسیار خطرناک است. اگر موضوع تایوان به درستی مدیریت نشود، تأثیری مخرب بر روابط دو کشور خواهد داشت.

    یک منبع آگاه به رویترز گفت: چین روز جمعه ناو هواپیمابر شاندونگ خود را در حالی که تحت الشعاع حضور یک ناوشکن آمریکایی قرار داشت، درست ساعاتی قبل از این گفتگوی روسای جمهور چین و آمریکا از تنگه تایوان عبور داد.

    کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، بایدن در این گفت‌وگو بار دیگر تاکید کرد که سیاست آمریکا در مورد تایوان تغییر نکرده و واشنگتن “به مخالفت با هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت موجود ادامه می دهد”.

    چین در دو سال گذشته فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی جزیره تایوان در راستای تاکید بر ادعای حاکمیتی‌اش بر آن افزایش داده است.

    شی جینپینگ به بایدن گفت: ما امیدواریم طرف آمریکایی توجه کافی به این موضوع داشته باشد.

    وزارت خارجه تایوان در بیانیه‌ای از بایدن به دلیل “تاکید بر حفظ وضعیت موجود مبتنی بر صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و همچنین حمایت قاطع وی از مساله امنیت تایوان” تشکر کرد.

    در این بیانیه همچنین از چین خواسته شد تا با اتخاذ اقداماتی مشخص حمله روسیه به اوکراین را محکوم کند. تایوان که ادعاهای حاکمیتی چین بر این جزیره را رد می‌کند، به تحریم‌های غرب علیه روسیه پیوسته و کمک‌های بشردوستانه‌ای برای پناهندگان اوکراینی ارسال کرده است.

    به گزارش رسانه‌های دولتی چین، شی جینپینگ همچنین به بایدن گفت که جنگ در اوکراین باید هر چه زودتر پایان یابد.

    شی جینپینگ خاطر نشان کرد که همه طرف‌ها باید مشترکاً از مذاکرات روسیه و اوکراین حمایت کنند، در حالی که آمریکا و ناتو نیز باید با روسیه برای حل “مساله اصلی” بحران اوکراین مذاکره کنند.

    کاخ سفید اعلام کزد، جو بایدن به شی جینپینگ نسبت به “عواقب” حمایت مادی پکن از حمله روسیه به اوکراین هشدار داد، در حالی که هر دو طرف بر لزوم حصول یک راه‌حل دیپلماتیک برای این بحران تاکید کردند.

    کاخ سفید جزئیاتی درباره این که این پیامدها چه می‌توانند باشند یا تعریف آمریکا از این “حمایت مادی” چیست ارائه نکرد اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید متذکر شد که جریان‌های تجاری عظیم چین ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند.

    ساکی در یک نشست خبری معمول در پاسخ به این سوال که آیا چین به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان، ممکن است با تعرفه‌های تجاری یا تحریم مواجه شود، گفت: تحریم‌ها قطعاً یک ابزار موجود در جعبه ابزار هستند.

    ساکی پس از گفتگوی تصویری تقریباً دو ساعته بایدن و شی جینپینگ تاکید کرد،‌ آمریکا هرگونه عواقب مستقیم علیه پکن را “با شرکا و همتایان اروپایی خود” در میان خواهد گذاشت.

    در این تماس که در زمان تشدید تنش‌ها میان این دو قدرت بزرگ جهان انجام شد، بایدن تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای پاسخ به حمله به اوکراین، از جمله با تحمیل هزینه به روسیه را تشریح کرد.

    کاخ سفید در ادامه این بیانیه‌ اعلام کرد: بایدن پیامدها و عواقب حمایت مادی چین از روسیه در ضمن اجرای حملات بی‌رحمانه علیه شهرها و غیرنظامیان اوکراینی را تشریح و بر حمایت خود از یک راه حل دیپلماتیک برای این بحران تأکید کرد.

    یک مقام ارشد آمریکایی مطلع در خصوص جزئیات این تماس به خبرنگاران گفت، بایدن اعلام کرد که پکن نه تنها از سوی آمریکا، بلکه از سوی کل جهان با عواقبی روبرو خواهد شد.

    این مقام بیان کرد: رئیس جمهور آمریکا واقعاً درخواستهای مشخصی از چین نداشت. من فکر می‌کنم دیدگاه ما این است که چین خودش تصمیمات خود را خواهد گرفت.

    در همین حال، وزارت خارجه چین عنوان کرد، شی جینپینگ به بایدن گفت جنگ در اوکراین باید هر چه زودتر پایان یابد و از کشورهای ناتو خواست تا با مسکو گفتگو کنند. با این حال، بر اساس اظهارات پکن در مورد این تماس، شی جینپینگ روسیه را برای این حمله مقصر ندانست.

    رئیس جمهور چین گفت: اکنون اولویت‌های اصلی ادامه گفتگو و مذاکرات، اجتناب از تلفات غیرنظامیان، جلوگیری از بحران انسانی، توقف درگیری و پایان دادن به جنگ در اسرع وقت است.

    یک رسانه دولتی چین نوشت که شی جینپینگ در این گفتگوی تصویری گفته است: بحران اوکراین چیزی است که ما نمی‌خواهیم ببینیم.

    همچنین بر اساس نقل قول وزارت امور خارجه چین، شی جینپینگ نسبت به تحریم‌ها هشدار داده و گفت: تحریم‌های گسترده و بی رویه فقط مردم را متضرر می کند. اگر تشدید شوند، می‌توانند بحران‌های جدی در اقتصاد جهانی و تجارت، امور مالی، انرژی، مواد غذایی، و زنجیره‌های صنعتی و تامین کننده ایجاد کنند و اقتصاد رو به افول جهانی را فلج کنند و خسارات جبران ناپذیری به بار آورند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *