×
×
جدیدترین‌‌ها

حمله غربی‌ها در شورای امنیت به اظهارات روسیه درباره تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین

  • کد نوشته: 36469
  • اسفند 29, 1400
  • روسیه در شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر آمریکا را به حمایت از یک برنامه تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین متهم کرد در حالی که اکثر اعضای شورای امنیت سازمان ملل این اتهامات را به عنوان "اطلاعات غلط" رد کردند.
    حمله غربی‌ها در شورای امنیت به اظهارات روسیه درباره تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین

    به گزارش نخست نیوز ،‌ به نقل از پایگاه الجزیره، نمایندگان آمریکا و انگلیس و چند تن دیگر روسیه را از بابت درخواست روز جمعه‌اش در خصوص برگزاری نشست شورای امنیت برای بحث بر سر اتهاماتش مورد سرزنش قرار دادند. چند روز پیش نیز شورای امنیت به درخواست روسیه جلسه‌ای برای شنیدن اتهامات مشابه برگزار کرد.

    روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل  باردیگر صحنه رویارویی آمریکا و روسیه شد.

    جلسه اضطراری شورای امنیت در روز جمعه این بار به درخواست روسیه برگزار شده بود در حالی که روسیه یک بار دیگر آمریکا را متهم کرد به اینکه برای برپا کردن برنامه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی به اوکراین کمک مالی و عملی می‌کند.

    نماینده روسیه در این شورا گفت، مسکو به سند تازه‌ای دست پیدا کرده که امضای یک مقام وزارت دفاع آمریکا را به همراه دارد و ادعاهای این کشور را ثابت می‌کند. روسیه این سند را در اختیار اعضای شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل قرار داده است.

    آمریکا نیز یک بار دیگر این ادعاها را رد کرد و گفت، مسکو آنچه که خود در سر دارد به دیگران نسبت می‌دهد و اتهامات روسیه را پروپاگاندا و اشاعه اخبار دروغ خواند.

    به جز آمریکا، این بار هم مثل چند روز پیش، رییس نهاد خلع سلاح سازمان ملل  گفت، هیچ نشانه‌ای از برنامه تسلیحاتی ادعایی روسیه در اوکراین یافت نشده است.

    روسیه در عین حال روز جمعه تلاش کرد قطعنامه‌ای را در موضوع کمک‌های انسان دوستانه مربوط به اوکراین در شورای امنیت به رای بگذارد ولی براساس گزارش‌ها به دلیل نبود حتی یک حامی از این قطعنامه پیشنهادی، رای گیری از سوی خود روسیه لغو شد.

    لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روایت روسیه از سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین را به تئوری‌های توطئه که در اینترنت به آنها دامن زده می‌شود، تشبیه کرد.

    وی به شورای امنیت گفت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای این نوع صحبت‌ها یک کلمه دارد؛ “سوء تفاهم”. همانطور که یک هفته پیش گفتم، اوکراین برنامه تسلیحات بیولوژیکی ندارد. هیچ آزمایشگاه تسلیحات بیولوژیکی اوکراینی، نه در نزدیک مرز روسیه و نه هیچ کجای دیگر وجود ندارد.

    واسیلی نبنزیا، فرستاده روسیه به سازمان ملل گفت، اجزای سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین ساخته شده‌اند و اسنادی وجود دارد که “تامین مالی و نظارت مستقیم پنتاگون” را بر آزمایشگاه‌های زیستی اوکراین اثبات می‌کند.

    روز جمعه، ایزومی ناکامیتسو، نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح، به شورای امنیت گفت، سازمان ملل “از وجود هیچ گونه برنامه تسلیحات بیولوژیکی مطلع نیست”. ناکامیتسو در جلسه چند روز قبل هم همین ادعا را مطرح کرد.

    مقامات آمریکا گفته‌اند، اوکراین آزمایشگاه‌های بیولوژیکی برای تحقیقات حوزه سلامت عمومی دارد و واشنگتن برای تقویت ایمنی زیستی به کشورهای مختلف بودجه می‌دهد.

    چین به نوبه خود روز جمعه خواستار گفتگو شد، و در عین حال از “طرف‌های مربوطه” خواست تا به سوالات روسیه در مورد گمانه زنی‌های مربوط به برنامه تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین رسیدگی کنند.

    ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل به نشست شورای امنیت گفت: ما از سازمان ملل و همه طرف‌ها در زمینه افزایش تلاش‌ها برای میانجی‌گری حمایت می‌کنیم و امیدواریم که همه طرف‌ها بتوانند  به جای افزودن هیزم به آتش، هر چه بیشتر کارهایی  را انجام دهند که برای پیشبرد گفتگوهای صلح مفید باشند.

    پس از نشست روز جمعه، باربارا وودوارد، فرستاده انگلیس ادعاهای روسیه را “اطلاعات غلطی برآمده از استیصال” خواند و بر اظهارات مقامات غربی مبنی بر اینکه حمله روسیه به اوکراین با گرفتار شدن به شکست‌های نظامی و لجستیکی به بن بست خورده، تاکید کرد.

    وودوارد درباره نشستی که به درخواست روسیه برگزار شد، گفت: این انحراف در هدف شورای امنیت است.

    وی در جلسه شورا گفته بود: تنها چیزی که این شورا باید بشنود این است که نیروهای روسیه اوکراین را ترک می‌کنند.

    اواخر روز جمعه آلبانی، فرانسه، ایرلند، نروژ، انگلیس و آمریکا در بیانیه مشترکی روسیه را به براندازی ماموریت سازمان ملل متهم کردند.

    در این بیانیه آمده است: این نشست و این دروغ‌ها برای یک هدف طراحی شده‌اند؛ منحرف کردن مسئولیت جنگی که با انتخاب روسیه به راه افتاده و فاجعه انسانی ناشی از آن.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *