×
×
جدیدترین‌‌ها

تشنج در مناسبات پاکستان و طالبان بر سر دیوار مرزی

  • کد نوشته: 28735
  • دی 6, 1400
  • یک کارشناس مسائل شبه قاره خاطرنشان کرد: با توجه به مساله ایجاد دیوار مرزی دیورند وضعیت مناسبات پاکستان و طالبان متشنج است گرچه پاکستان امیدوار است بعد از این مساله درباره سایر مسائل با طالبان کار کند.
    تشنج در مناسبات پاکستان و طالبان بر سر دیوار مرزی

    به گزارش نخست نیوز ، پیر محمد ملازهی درباره تحولات اخیر مربوط به افغانستان و تنش‌هایی که بین پاکستان و طالبان ایجاد شده اظهار داشت: واقعیت این است که پاکستان انتظار داشت طالبان خط مرزی دیورند را به رسمیت بشناسد، این خط مرزی در سال ۱۸۹۳ زمانی که بریتانیا در هند مسلط بود طی توافقی به امضا رسید و حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مرزی است که امروز وارثش پاکستان است.
    وی تصریح کرد: پاکستان در زمان اشرف غنی شروع به ایجاد دیوار مرزی برای امنیتی ساختن برخی مناطق کرد اما از وقتی طالبان روی کار آمد به رغم انتظارات پاکستان، زیر بار ایجاد این دیوار مرزی نرفت حتی برخوردی میان مرزداران پاکستان و افغانستان هم پیش آمد.
    این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین بیان کرد : با توجه به مخالفت طالبان با ایجاد دیوار مرزی درگیری بین نیروهای مرزی اتفاق افتاد و پاکستان هم یکسری مناطق و پاسگاه را مورد هدف قرار داد و همین مساله موجب شد تا طالبان واکنش نشان داده و دیوار را تخریب کردند.
    ملازهی ادامه داد : در سطح بالاتر مذاکراتی شکل گرفت و مساله متوقف شد لذا تشنج در مرزهای دو کشور وجود دارد، علاوه بر آن طالبان مدعی است که داعش در افغانستان از طریق پاکستان حمایت می شود. در نتیجه بین مناسبات پاکستان و طالبان وضعیت متشنج است گرچه پاکستان امیدوار است بعد از مساله خط دیورند درباره سایر مسائل با طالبان کار کند.
    این کارشناس مسائل منطقه همچنین با بیان این که پاکستان به دنبال فراهم کردن زمینه برای شناسایی رسمی طالبان نیز است، گفت : پاکستانی ها نمی خواهند خودشان به تنهایی اقدامی انجام دهند و صرفا تایید قطر یا عربستان هم کافی نیست آن ها درصدد هست تا کشورهای اسلامی و همسایه افغانستان نیز طالبان را به رسمیت بشناسند.
    وی تصریح کرد : در واقع طالبان منتظر هستند ببینند دنیا و کشورهای منطقه چگونه آن ها را به رسمیت می شناسند، روس ها و چینی ها تلویحی به رسمیت می شناسند، سازمان ملل هم که به تدریج تصمیماتی برای کمک رسانی گرفته، لذا در مجموع شرایط، طالبان روی همه این عوامل حساب کرده اند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *