×
×
جدیدترین‌‌ها

«باروری زیر سطح جانشینی»، چالش جمعیتی کشور

  • کد نوشته: 27306
  • آذر 19, 1400
  • رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران، باروری زیر سطح جانشینی را به عنوان تنها چالش جمعیتی در ایران عنوان کرد و گفت: نرخ باروری در ایران اگر به سطح جانشینی برسد و حتی یکی دو دهم هم از سطح جانشینی بالاتر شود، قطعاً در ورطه رشد منفی جمعیت نخواهیم افتاد.
    «باروری زیر سطح جانشینی»، چالش جمعیتی کشور

    به گزارش نخست نیوز ، دکتر محمد میرزایی، رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران و استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران، باروری زیر سطح جانشینی را به عنوان تنها چالش جمعیتی در ایران عنوان کرد و گفت: ما در ورطه باروری زیر سطح جانشینی قرار داریم و باید تلاش کنیم از این ورطه خارج شویم که راهکارش هم توانمندسازی جوانان و تسهیل ازدواج در پنجره جمعیتی کشور است.

    وی فراهم کردن اشتغال و مسکن برای تسهیل و تسریع در ازدواج جوانان را به عنوان راهکار اصلی مطرح و اظهار کرد: ما در شرایطی قرار داریم که ازدواج کردن کار آسانی نیست و الزاماتی دارد.

    رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران گفت: نرخ باروری در ایران اگر به سطح جانشینی برسد و حتی یکی دو دهم هم از سطح جانشیتی بالاتر شود قطعاً در ورطه رشد منفی جمعیت نخواهیم افتاد.

    میرزایی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه سایر معیارهای جمعیتی در وضعیت خیلی بدی قرار ندارند، گفت: مهم‌ترین مشکل و چالش ما همین باروری زیر سطح جانشینی است که باید ارتقاء یابد چراکه سایر معیارها و عوامل با برنامه‌ریزی حل خواهند شد.

    در ادامه نیز دکتر علی صادقلو دانشجوی رشته دکترای جمعیت شناسی دانشگاه تهران با اشاره به نگرش‌های تاریخی به مسئله جمعیت گفت: جمعیت طی دهه‌های گذشته در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی و اقتصادی به ویژه در کشورهای در حال توسعه که تجارب خاص جمعیتی داشتند به یک موضوع محوری بدل شد.

    وی با بیان اینکه شمارش جمعیت در گذشته معمولاً برای مقاصد نظامی گری بوده افزود: سابقه شمارش جمعیت در ایران از قدیم الایام وجود داشته و حدوداً به ۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد.

    دانشجوی رشته دکترای جمعیت شناسی دانشگاه تهران نگرش‌ها به موضوع جمعیت را در چهار دسته کلی مخالفان افزایش جمعیت، موافقان افزایش جمعیت، طرفداران جمعیت ثابت و طرفداران جمعیت متناسب تقسیم بندی و اظهار کرد: اکثر جمعیت شناسان دانشگاهی به موضوع جمعیت متناسب معتقدند.

    وی درمورد مفهوم «جمعیت متناسب» اینطور توضیح داد: جمعیتی متناسب است که در حالت بهینه قرار دارد و یک تعادل و تناسبی هم بین جمعیت و سطح امکانات و ظرفیت زیستی جامعه وجود داشته باشد.

    صادقلو همچنین به رویکردهای جمعیت در تاریخ معاصر نیز اشاره و اظهارکرد: از دوره رنسانس که مواجهه انسان با طبیعت تغییر کرد و دستکاری انسان در طبیعت بیشتر شد انسان امروزی این امکان را پیدا کرد که جمعیت و دخل و تصرف خود را در طبیعت توسعه دهد کما اینکه بعد از این دوره، موج‌های عظیمی از مهاجرت اروپاییان به کشورهای آمریکایی و استرالیا شکل گرفت.

     

    برچسب ها ازدواج جمعیت

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *