×
×
جدیدترین‌‌ها

شهرکهای صنعتی خراسان رضوی برنامه دار می شوند 

  • کد نوشته: 26895
  • آذر 15, 1400
  • استاندار خراسان رضوی گفت: لازم است ۲۲ برنامه برای ۲۲ شهرک صنعتی فعال در استان مبتنی بر دو بخش "زیرساختی" و "مشکلات واحدهای تولیدی و بهره وری کیفی" آنها تدوین شود.
    شهرکهای صنعتی خراسان رضوی برنامه دار می شوند 

    به گزارش نخست نیوز ، یعقوبعلی نظری روز یکشنبه در نشستی در محل شهرک صنعتی توس پس از بازدید و بررسی مشکلات بخشهای مختلف آن افزود: بخش اول این برنامه مختص وضعیت عمومی و زیرساختی هر شهرک و توسعه مربوط به آن بوده و بخش دوم برنامه به بررسی وضعیت واحدهای فعال برای افزایش ضریب بهره وری آنها و واحدهای غیرفعال برای حل مشکلات آنها مربوط می شود.
    وی اظهار داشت: لازم است یک مرکز به روز حاوی اطلاعات جهانی مربوط به هر رسته تولیدی در هر شهرک صنعتی ایجاد شود تا تولیدکنندگان به اطلاعات و استانداردهای روز تولید هر کالا دسترسی داشته باشند تا بتوان زمینه تبدیل ایده به محصول را فراهم کرد.
    استاندار خراسان رضوی گفت: از این پس به ۲۲ شهرک صنعتی استان که تاکنون دو شهرک صنعتی مشهد و توس مورد بازدید قرار گرفته است، خواهیم رفت تا طبق برنامه مشخصی که از قبل برای آنها تدوین شده، بتوان تصمیمات موثر برای رفع مشکلاتشان اتخاذ کرد.
    نظری ادامه داد: یکی از مسائل و مشکلات شهر مشهد، محدودیت آب است لذا تمرکز بر این موضوع و چرخه آن اهمیت زیادی دارد، باید نوع مصرف آب صنایع مشخص شود اما ایجاد تصفیه
    کسب و کارهای نوین و مبتنی بر فناوریهای جدید که نیاز به آب و مشکل آلایندگی زیست محیطی نداشته باشند، مورد تایید است اما باید توسعه متوازن در منطقه مورد توجه قرار گیرد و توسعه فقط به شهرکهای صنعتی اطراف مشهد ختم نشود.
    وی بیان کرد: کسب و کارهای نوین و دانش بنیان از مشخصات خاص خود برخوردار هستند و مکمل صنایع سنتی و مستهلک به شمار می روند اما گسترش سطحی شهرک صنعتی توس در قالب ۲۰۰ هکتار باید مبتنی بر بررسی دقیق نیازمندیهای این بخش باشد.
    وی تکمیل فاز توسعه تصفیه خانه، تامین زیرساختهای اینترنتی و مخابراتی و تسریع در پروژه های جاده حسن آباد و مرکز بین المللی توسعه کسب و کارهای نوین شهرک صنعتی توس را مبتنی بر برگزاری نشستی با حضور مسوولان مرتبط و تصمیم گیری در این زمینه دانست.
    استاندار خراسان رضوی همچنین تامین مسکن برای کارکنان و کارگران واحدهای صنعتی شهرک توس را ضروری ذکر و بیان کرد: ساخت مسکن باید غیرمتمرکز باشد و از تمام ظرفیتها برای انجام آن بهره گرفته شود، اگر کارفرما برای کارگر خود مسکن بسازد، رابطه کارگری و کارفرمایی اصلاح می شود.
    نظری تاکید کرد: باید رابطه ای بین مسکن و سایر مولفه ها بویژه اشتغال در هر منطقه ای بوجود آید لذا با ساخت مسکن برای کارگران شهرک صنعتی توس موافق بوده و تحقق آن مستلزم بسترسازی لازم برای آن است.
    مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: عملیات اجرایی شهرک صنعتی توس براساس مصوبه سال ۱۳۶۸ هیات وزیران در سال ۱۳۷۱ در چهار فاز صنعتی به مساحت ۴۴۷ هکتار آغاز شده است.
    علی بهرامی زاده افزود: این شهرک در حال حاضر دارای ۸۴۲ واحد تولیدی فعال، ۴۸ واحد راکد و غیرفعال و ۲۴۳ طرح صنعتی در حال اجرا است که از این تعداد ۱۰۰ طرح در مرحله نصب ماشین آلات قرار دارد که این آمار در سطح شهرکهای صنعتی کشور بی نظیر است.
    وی به اشتغال ۲۹ هزار و ۸۰۰ نفری واحدهای فعال شهرک صنعتی توس اشاره و بیان کرد: امکانات زیربنایی برق، گاز و مخابرات، تصفیه خانه و فضای سبز در این شهرک کامل است اما با توجه به وضعیت رو به توسعه این شهرک توسعه زیرساختهای آن ضروری است.
    مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی مساحت شهرک صنعتی توس در ۴ فاز را ۴۴۷ هکتار دانست و گفت: از این میزان ۹۴ هکتار فاز صنعتی است که به واحدها واگذار شده است، ۷۸ هکتار فضای سبز و ۷۸ هکتار معابر عمومی است.
    بهرامی زاده با اشاره به فعالیت ۲۵۷ واحد کارگاهی و ۱۰۰ واحد خدماتی در شهرک صنعتی توس گفت: خوشبختانه پروژه هایی که شرکت شهرکهای صنعتی در سال ۱۴۰۰ در شهرک صنعتی توس اجرا کرده از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است که از جمله آن مطالعات تامین آب شهرک صنعتی از تصفیه آب و پساب با پیشرفت ۶۰ درصدی و اعتبار ۸۲ میلیارد ریال، اجرای روشنایی معابر فاز ۴ شهرک با پیشرفت ۹۵ درصدی و اعتبار ۱۴۶ میلیارد ریال، پروژه جمع آوری آبهای سطحی با اعتبار ۵۹۲ میلیارد ریال و پیشرفت ۹۸ درصدی است.
    وی اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون  ۲۱ واحد راکد در شهرک صنعتی توس احیا شده است که از این تعداد هشت واحد مربوط به سال جاری است.
    مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی مشکلات شهرک صنعتی توس را در سه بخش تامین زمین برای طرح توسعه آن، تکمیل فاز توسعه تصفیه خانه فاضلاب، مشکلات مخابراتی و اینترنتی عنوان کرد.
    وی دلایل توسعه شهرک صنعتی توس را واگذاری کامل زمینها، به بهره برداری رسیدن بیش از ۷۴ درصد واحدهای تولیدی و ۲۱ درصد طرحهای در دست اجرا و نیاز به استقرار صنایع دانش بنیان و فناور در مجاورت صنایع موجود دانست.
    مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه هیات وزیران دولت اسبق در سال ۹۱ توسعه شهرک صنعتی توس به میزان ۲۰۰ هکتار جهت استقرار صنایع پاک و نوین با رعایت ضوابط زیست محیطی موافقت کرده است، بهتر است این طرح مجددا در کارگروه امور زیربنایی استان با مشارکت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری مورد تاکید قرار گیرد.
    بهرامی زاده افزود: تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی توس در سال ۱۳۸۹ در گستره چهار هکتار راه اندازی شده و ظرفیت تصفیه ۶ هزار مترمکعب فاضلاب در روز را دارد، فاز توسعه آن با ظرفیت تصفیه ۶ هزار مترمکعب در روز از سال ۱۳۹۶ آغاز شده اما با ۴۰ درصد پیشرفت، متوقف شده است.
    وی بیان کرد: با توجه به اینکه هم اینک هشت هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز در این تصفیه خانه تصفیه می شود و پیش بینی می شود این میزان به ۱۲ هزار مترمکعب در روز برسد، بهتر است برای تعیین تکلیف اتمام پروژه توسعه این تصفیه خانه، در قرارگاه مانع زدایی استان با حضور دستگاه های امنیتی و نظارتی مطرح و برای آن تصمیم گیری شود.
    بهرامی زاده عدم تکمیل فیبرنوری فاز ۴ شهرک صنعتی توس، کمبود تعداد اف.ای.تی نصب شده در فاز ۴، عدم پوشش آنتن دهی کامل همراه اول و ایرانسل، عدم بروزرسانی کابل های مخابراتی و مسی را از مشکلات حوزه زیرساختی این شهرک برشمرد و گفت: مشکلات مربوط به فیبرنوری و نصب دستگاه های مخابراتی در شهرک صنعتی توس به اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اعلام شده که امید است در راستای اجرای تفاهم نامه منعقده بین شرکت شهرکهای صنعتی و شرکت مخابرات خراسان رضوی مبنی بر تامین تجهیزات توسط مخابرات، نیازهای این شهرک هر چه سریعتر برطرف شود.
    مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس مشهد نیز در این نشست گفت: از جاده حسن آباد ورودی این شهرک به طول هفت کیلومتر تاکنون سه کیلومتر بهسازی شده و چهار کیلومتر دیگر باقی مانده که با توجه به برآورد هزینه ۵۰۰ میلیارد ریالی آن درخواست تسریع در اتمام آن را از سوی مسوولان داریم.
    حبیب الله مقامی تامین مسکن برای کارکنان شهرک صنعتی توس از طریق شرکت در طرح نهضت ملی مسکن و تعیین تکلیف اسناد مالکیت فاز ۳ این شهرک را خواستار شد و گفت: مرکز بین المللی توسعه کسب و کارهای نوین این شهرک در زمینی به مساحت یکهزار و ۴۶۰ مترمربع در حال ساخت است که انتظار می رود در جهت تسریع در بهره برداری از این پروژه مهم که نقش بسزایی در تامین نیازهای واحدهای صنعتی خواهد داشت، نهادها و سازمانهای مرتبط مساعدت لازم را داشته باشند.

    برچسب ها یعقوبعلی نظری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *