×
×
جدیدترین‌‌ها

طلاق توافقی و مراحل آن

  • کد نوشته: 23593
  • آبان 13, 1400
  • شهریار طاهری _ وکیل دادگستری– نخست نیوز  طلاق توافقی و مراحل آن طلاق توافقی به طلاقی گفته می‌شود که زوجین به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند هر توافقی که آن‌ها در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند ازنظر دادگاه محترم و قابل‌قبول خواهد بود. به‌عنوان‌مثال زوجین […]

    طلاق توافقی و مراحل آن

    شهریار طاهری _ وکیل دادگستری نخست نیوز 

    طلاق توافقی و مراحل آن

    طلاق توافقی به طلاقی گفته می‌شود که زوجین به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند هر توافقی که آن‌ها در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند ازنظر دادگاه محترم و قابل‌قبول خواهد بود. به‌عنوان‌مثال زوجین توافق می‌کنند زوجه مهریه را در قبال طلاق ببخشد یا کل آن را دریافت کند و یا با شرایط توافق شده مهریه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از مهریه بذل یا ابراء و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در رای دادگاه منعکس خواهد شد و قابلیت اجرا دارد.

    در ابتدا هردو یا یکی از آن‌ها می‌بایست به سامانه نوبت‌دهی طلاق (سامانه مداخله در طلاق – سامانه تصمیم) مراجعه کنند و با واردکردن مشخصات سجلی یکی از مراکز غربالگری مشاوره را انتخاب کنند. مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق، آن‌ها را به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی ارجاع می‌دهد. جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل ۴۵روزه و در یک یا پنج جلسه خواهد بود. تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد. پس از اخذ گواهی عدم انصراف طلاق در صورت اصرار آن‌ها به جدایی، جواب مرکز مشاوره ارسال و از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی،دادخواست به دادگاه خانواده شهر موردنظر ارسال می‌شود و در زمان ثبت دادخواست،برگ مشاوره و شناسنامه زوج یا زوجه که مشخصات همسر در آن باشد به همراه ثبت‌نام در سامانه ثنا و وکالت در طلاق(اگر وجود داشته باشد) و قباله یا رونوشت سند نکاحیه باید ضمیمه دادخواست باشد.

    پس از تشکیل جلسه دادگاه و صدور رای ، زوجه به همراه مدارک خود به یکی از دفاتر طلاق به انتخاب مراجعه می‌نماید و در صورت باکره بودن،همراه داشتن گواهی بکارت و در غیر این صورت با انجام تست پزشکی قانونی مبنی بر باردار نبودن و سایر مدارک، صیغه طلاق طبق شرایط جاری می‌شود.

    توجه داشته باشید هیچ زن‌وشوهری بدون رای دادگاه نمی‌توانند به‌طور مستقیم به دفترخانه طلاق مراجعه کنند و هیچ دفترخانه‌ای هم نمی‌تواند طلاق را بدون رای دادگاه ثبت کند.

    پس از ثبت طلاق، در صورت عدم نزدیکی زوجین با ارایه حکم دادگاه و طلاق‌نامه به اداره ثبت‌احوال زوجین می‌توانند شناسنامه را تعویض کرده و شناسنامه سفید اخذ کنند و در صورت نزدیکی زوجین فقط با ثبت ازدواج بعدی شناسنامه تعویض خواهد شد.

    در خصوص اعطای به‌اصطلاح رایج (وکالت در طلاق)، نکاتی را باید مدنظر قرارداد که حتما مشاوره با وکلای دادگستری در این مورد پیشنهاد می‌شود، مانند اسقاط حق رجوع به ما بذل مهریه و سایر موارد بی‌شماری که باید لحاظ شود.

    برچسب ها طلاق وکیل

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *