×
×
جدیدترین‌‌ها

«مومن آئینه مومن است»/ عیوب کار را بیان کنیم

  • کد نوشته: 2129
  • آبان 1, 1397
  • روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی نسبت به گزارش مهر با تیتر «عقیم‌سازی مناسک با گل‌درشت‌ها… » عکس‌العمل نشان داد. به گزارش گشت و گذار، در پی انتشار گزارشی با عنوان «عقیم سازی مناسک با «گل درشت» ها/برگزاری فقط برای برگزاری؟ در مورخ ۹۷.۰۷.۲۹ روابط عمومی […]

    «مومن آئینه مومن است»/ عیوب کار را بیان کنیم


    روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی نسبت به گزارش مهر با تیتر «عقیم‌سازی مناسک با گل‌درشت‌ها… » عکس‌العمل نشان داد.

    به گزارش گشت و گذار، در پی انتشار گزارشی با عنوان «عقیم سازی مناسک با «گل درشت» ها/برگزاری فقط برای برگزاری؟ در مورخ ۹۷.۰۷.۲۹ روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال متن زیر نسبت به این مطلب پاسخ داد. متن جوابیه این کارگروه طبق قانون مطبوعات عینا در ادامه می‌آید:

    فرهنگ‌سازی در حوزه شعائر دینی، برگزاری برای ارائه توانمندی، پرداختن به حوزه‌های گوناگون فرهنگ و هنر آیینی، قطعا نه «اقدام مناسبتی و فرمایشی» نه «ترویج زورکی» و نه «الگوی حکومتی» است. بسیاری از هنرمندان که در این حوزه اثرآفرینی کردند قطعا بر اساس ریشه‌های اعتقادی خود به این عرصه وارد شدند.

    حوزه طراحی پارچه و لباس، از مجموعه هنرهایی است که هنرمندان آن از گذشته تاکنون آثاری را که برای مناسک و شعائر آئینی آفریدند، به آنچه بیشتر از همه توجه کردند روح حماسی-دینی بوده و نه «نمادهای گل درشت» اگر به میراث غنی پارچه و لباس هایی که از گذشتگانمان به یادگار به ما رسیده است توجه کنیم حتما به این باور خواهیم رسید.

    نقد اگر بر اساس انصاف باشد سازنده است اما اگر قرار باشد سوگیری کند، «شکل اگزجره» به خود می گیرد و نویسنده را از دایره انصاف بیرون می‌کند.

    نمایشگاه لباس عاشورایی که با همت علاقه‌مندان و هنرمندان دلسوز سومین تجربه خود را به محک داوری عموم قرار داده است «برگزاری فقط برای برگزاری» نبوده است، بلکه هدف غایی آن ایجاد فرصتی است برای زدودن تهدیدهای فرهنگی که در قالب نمادهای منحرف و وارداتی در یک دهه اخیر بر روی لباس‌ها ظهور پیدا کرده است.

    بی‌انصافی است ورود طراحان را «پدیده تازه» معرفی کنیم و به آن عنوان «مد و لباس عاشورایی» دهیم. پیشنهاد می‌کنیم فارغ از هرگونه پیش داوری «انتزاعی» به این نمایشگاه ورود پیدا کنید، کلیت اقدامات، آثار و برنامه‌ها را بررسی کنید تلاش علاقه‌مندان را پوشش دهید و با تاسی به سخن گهربار پیامبر خاتم (ص) که مومن آئینه مومن است عیوب کار را بیان کنیم.

    انتظار از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌هایی که ماهیت حضورش اشاعه ترویج و تبلیغ فرهنگ اسلامی است نگاه منصفانه و موشکافانه به این حوزه است.

    شکی نیست که هنوز در ابتدای راه هستیم و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر بهره‌گیری از نظرات کارشناسی برای جریان سازی این مهم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *