×
×
جدیدترین‌‌ها

دلار باز هم بالا رفت

  • کد نوشته: 20810
  • مهر 8, 1400
  • دلار چهارمین صعود متوالی خود را به ثبت رساند.
    دلار باز هم بالا رفت

    به گزارش نخست نیوز به نقل از رویترز، یک مقام ارشد بانک مرکزی آمریکا نیز تاکید کرده است که سیاست تزریق پول فعلی در مراحل پایانی خود به سر می برد. ماری دالی- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در سان فرانسیسکو- با بیان اینکه کاهش سرعت خرید اوراق مالی توسط بانک مرکزی در حال آغاز شدن است، افزود: هنوز تا رسیدن نرخ بهره به سطوح بالا فاصله خیلی زیادی داریم. حس می کنم که از آخر امسال می توانیم رفته رفته سیاست های فعلی را رها کنیم و اقتصاد را به جایگاهی که شایستگی آن را دارد برسانیم.

    رییس بانک مرکزی آمریکا از بالا ماندن نرخ تورم در ماه های آینده خبر داده است. جروم پاول با بیان اینکه تقویت سطح مخارج مصرفی و احیای اقتصادی مساله ای زمان بر خواهد بود، از بزرگ‌تر از حد انتظار بودن شوک‌های وارده به زنجیره تامین سخن گفته است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رشد اقتصادی آمریکا در سطح نیرومندی حفظ خواهد شد وعده داد بانک مرکزی از تمامی ابزارهای در اختیار خود برای کمک به اقتصاد بهره گیرد.

    اقتصاد آمریکا در ماه آگوست تنها موفق به اشتغال زایی برای ۲۳۵ هزار نفر شد که این رقم بسیار کمتر از ۷۵۰ هزار اشتغالزایی مورد انتظار بازار بود. رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنانی که نوعی نگرانی در آن دیده می شود گفته است هرگز در طول زندگی خود شاهد چنین اخلالی در زنجیره تامین نبوده است. جروم پاول افزود: ایجاد تعادل بین بازار کار و بازار پول و همچنین تورم انتظاری یکی از سخت ترین کارهای بانک مرکزی بوده است.

    جمهوری خواهان مخالفت خود را با لایحه پیشنهادی ۳.۵ تریلیون دلاری دولت بایدن علنی تر کرده اند. گریگ مورفی- سناتور کارولینای شمالی- با بیان اینکه چنین اقدامی بیشترین جنبه تبلیغاتی دارد گفته است باید مواظب رعایت انضباط مالی توسط دولت باشیم. وی همچنین گفت که به درخواست دولت برای موافقت با افزایش سقف بدهی رای منفی خواهد داد. پیش‌تر میچ مک کانل- رهبر جمهوری خواهان در سنا گفته بود به درخواست دولت برای افزایش سقف بدهی ها رای مثبت خواهد داد.

    سخنان جدید جروم پاول – رییس بانک مرکزی آمریکا- نشان می دهد که این نهاد در حال آماده شدن برای عصر پس از کرونا است. پاول با بیان اینکه رکود اقتصادی ناشی از کرونا یکی از سنگین ترین ولی گذراترین رکودهای تاریخ معاصر آمریکا بود، بر ضرورت شتاب بخشیدن به فعالیت های اقتصادی سخن گفت. در ۱۸ ماه اخیر پیامدهای کرونا به صورت کامل بر روی اقتصاد آمریکا تاثیر گذاشته است اما با توجه به بهبود چشمگیر وضعیت بهداشتی، انتظار می رود تا پایان سال شاهد عادی شدن شرایط باشیم.

    شواهد حاکی از آن است طی ماه‌های آینده شدت حجم نقدینگی تزریق شده توسط بانک‌های مرکزی به بازار کاهش پیدا خواهد کرد که این مساله به نوبه خود در مهار تورم تاثیر زیادی خواهد داشت. هم بانک مرکزی آمریکا و هم بانک مرکزی اروپا از تصمیم خود برای پایان بخشیدن تدریجی به رویکرد فعلی که از زمان شدت گرفتن شیوع کرونا اتخاذ شد، خبر داده اند. انتظار می رود از نیمه دوم سال آینده شاهد افزایش نرخ بهره باشیم.

    چین به تلاش‌های خود برای جهانی شدن یوان شدت بخشیده و در همین راستا، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد در حال تلاش برای ترغیب شرکای تجاری این کشور برای استفاده از یوان در مبادلات دو جانبه است. چین پیش تر قراردادی با کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق اسیا به امضا رسانده بود که بر اساس آن، معافیت‌ها و مشوق هایی برای تجارت بر حسب یوان در نظر گرفته شده بود. چین همچنین از افزایش سهم یوان از بازپرداخت های بین المللی خبر داده است.

    افزایش سریع میزان بدهی های دولت آمریکا، ابهاماتی را در خصوص چشم انداز آتی اقتصادی این کشور ایجاد کرده است به ویژه آنکه دولت بایدن مجبور خواهد شد رویکرد محتاط تری در حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اتخاذ کند. کسری بودجه دولت آمریکا به ۲۸.۵ تریلیون دلار رسیده و این در حالی است که مقامات دولت بایدن تلاش دارند تا قانون گذاران را برای تصویب یک لایحه ۳.۵ تریلیون دلاری مجاب کنند. با توجه به این وضعیت و مخالفت تعداد زیادی از نمایندگان هر دو حزب، احتمال تصویب این بسته پایین است.

    با ریشه کن نشدن کرونا، موسسه رتبه بندی فیچ در گزارشی اعلام کرد برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی جهان را کاهش داده است. طبق اعلام فیچ، متوسط رشد اقتصادی جهان در سال جاری ۶.۳ درصد خواهد بود که نسبت به برآورد قبلی ۰.۳ درصد کمتر شده است. فیچ در گزارش خود با بیان اینکه محدودیت های ایجاد شده در زنجیره تامین برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا را دشوار خواهد ساخت، از بیشتر شدن نرخ تورم کشوهای مختلف از جمله آمریکا در ماه های پیش رو خبر داد.

    چشم انداز خوب اقتصادی چین سرمایه خارجی زیادی را به خود جذب کرده تا جایی که داده‌های منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی این کشور نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در هشت ماه امسال به ۷۸۵.۰۵ میلیارد یوان ( ۱۱۳.۷۸ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه منتهی به سال قبل ۲۵.۸ درصد افزایش نشان می دهد.

    بیشترین افزایش در سرمایه‌گذاری خارجی طی این مدت مربوط به کشورهای عضو اتحادیه آ. سه. آن با ۳۶.۸ درصد کل سرمایه گذاری ها بوده است.از سوی دیگر نیز شمار بیکاران این کشور طی این مدت با ۸۶ هزار نفر کاهش به یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر رسید.

    تاکنون بیش از ۲۳۴ میلیون و ۳۱ هزار و ۷۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۷۸۷ هزار و ۴۷۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۱۳ هزار و ۹۵۳ نفر، برزیل با ۵۹۶ هزار و ۱۶۳ نفر، هند با ۴۴۸ هزار و ۹۰ نفر، مکزیک با ۲۷۶ هزار و ۳۷۶ نفر و روسیه با ۲۰۶ هزار و ۳۸۸ نفر بوده است.

    گریگ مخوروس – استراتژیست ارشد ارزی در موسسه کارمینیاک – گفت: مشخص نیست که چه زمانی شاهد بازگشت مجدد نرخ تورم در کشورهای مختلف به محدوده هدف دو درصدی خواهیم بود اما با بالا باقی ماندن نرخ تورم، انتظارات تورمی نیز نسبت به قبل از آغاز کرونا به میزان قابل توجهی بیشتر شده است. در این شرایط، دارایی های امن مقصد جذابی برای سرمایه گذاری باقی خواهند ماند و رشد قیمت دارایی های پرریسک تر آهسته خواهد بود.

    شاخص دلار (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است)

    شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۴.۲۸۲ واحد بسته شد. (شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می شود که شاخص دلار در گزارشات ایسنا، شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای: یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است).

    نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۱ دلار اعلام شد.

    ارزهای اروپایی

    در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۶۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۴۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۷ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۶ به ۱.۱۶۰ دلار رسید.

    ارزهای آسیایی

    در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۱ درصد افزایش به ۱۱۱.۸۲۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۸۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۷۱ یوان چین اعلام شد.

    برچسب ها دلار

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *