×
×
جدیدترین‌‌ها

روحانی: ایران از پرافتخارترین سرزمین‌ها در زمینه علم حقوق است

  • کد نوشته: 15196
  • مرداد 6, 1400
  • رییس‌جمهوری گفت: ایرانیان از عصر باستان برای تنظیم روابط اجتماعی و برقراری عدالت و امنیت، به هنجارگذاری حقوقی و قانونی روی آورده بودند و ایران از پرافتخارترین سرزمین‌ها در زمینه علم حقوق است.
    روحانی: ایران از پرافتخارترین سرزمین‌ها در زمینه علم حقوق است

    به گزارش نخست نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، نخستین موزه حقوق ایران با ارسال پیامی از سوی حجت الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهوری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افتتاح شد.

    رییس‌جمهوری در این پیام تاکید کرد: حقوق و نظام حقوقی در هر جامعه همواره از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا در چارچوب آن است که نسبت به کرامت، جایگاه و وظیفه‌ها و اختیارهای انسان ها و همچنین، چگونگی زندگی و کنش گری های آنان در جامعه و نوع رابطه افراد با یکدیگر است که سیاست‌گذاری و هنجار گذاری صورت می‌پذیرد تا از این رهگذر زمینه‌های برقراری نظم و عدالت و تامین امنیت فراهم آید.

    در این پیام آمده است: جوامع بشری از گذشته و با شناخت حق ها و اصول بنیادین کنش گری در جامعه در راستای برپا ساختن نظام حقوقی و هنجارگذاری گام اساسی برداشته و هر یک در دوره ای دارای ساختار و ضوابط حقوقی برای شناساندن حق ها و تضمین آنها و در واقع، نظام حقوقی شده‌اند؛ از همان هنگام و به موازات آن، تمدن و مدنیت شکل گرفته است به گونه‌ای که می‌توان بر این باور شد، حقوق و مدنیت، در طول تاریخ همواره همزاد و همراه یکدیگر بوده‌اند. از یک سو، نمی توان تمدنی را سراغ گرفت که قانون و حقوق در آن حاکمیت و جریان نداشته باشد و از سوی دیگر، هر جا که حقوق به جریان افتاده، مدنیت نیز با آن ظهور و بروز داشته است.

    رییس جمهوری با بیان اینکه درست است که تمدن همواره با ابنیه و ابزار سخت افزاری پدید می آید و ابراز می شود، گفت: اما این آفرینه هیچگاه بدون نرم افزار که آن را حقوق می نامند، نبوده است. در این میان، کشور عزیزمان از پرافتخارترین سرزمین هاست. بر همین اساس اسناد و یافته‌های تاریخ حقوق، به ویژه آنگاه که هنوز برای بسیاری از سرزمین ها و اقوام، قانون، عدالت، آزادی و برابری ناشناخته بود، ایرانیان از عصر باستان برای تنظیم روابط اجتماعی و برقراری عدالت و امنیت، به هنجارگذاری حقوقی و قانونی روی آورده بودند؛ به همین علت است که آموزه‌های برآمده از تاریخ حقوق، خبر از وجود و استقرار یک تمدن حقوقی در سرزمین ایران می‌دهد؛ تمدنی که در چارچوب آن صلح، امنیت و آزادی، برابری و قانون مداری همواره از ستون‌های استوار آن به شمار می‌رود. تمدن اسلامی نیز که منشاء از کتاب و سنت دارد، پدیده جز حقوق نبوده است به نحوی که نهادهایی مانند وقف، صلح و بیع و بسیاری از توافقات اجتماعی را می‌توان دارای حیاتی مستقل و کارا دانست که تاکنون کارآمدی خود را حفظ کرده‌اند.

    روحانی در این پیام تصریح کرد: شناساندن تمدن کهن حقوقی ایران‌زمین به شکل‌های مختلف صورت می پذیرد. شناسایی، گردآوری، به نمایش گذاشتن فرهنگ و گنجینه ها، آثار و اندیشه‌های کاردانان و ممتازان حقوقی ازجمله مهم ترین روش ها در این زمینه است که تشکیل و راه اندازی «موزه ملی حقوق ایران» را باید از برجسته‌ترین آنها شمرد. شایان است موزه به‌گونه‌ای برپا و اداره شود که این مسیر تاریخی و تحول آن را نشان دهد.

    رییس جمهوری، ایجاد موزه حقوق را ابتکاری نویافته و بی‌مانند ارزیابی کرد و گفت: در آستانه یکصد و پنجاهمین سالگرد صدور فرمان مشروطیت و تلاش آزادی خواهان، افتتاح موزه حقوق را باید پاس داشت. این تقارن می‌تواند نمادی از هدف‌گذاری این موزه برای ترویج آزادی و حق‌های شهروندی و شناساندن سیر تحولات اجتماعی برای رسیدن به آن باشد. بنابراین موزه ملی حقوق ایران افزون بر گردآوری و حفظ اسناد و آثار فاخر حقوقی باید در راستای بنیان‌ها و رویکردهای تمدن حقوقی و گسترش اصول اساسی حقوق به خصوص آزادی، برابری، عدالت و قانون‌مداری گام بردارد.

    روحانی در پایان از معاون حقوقی ریاست جمهوری برای ارائه پیشنهاد تشکیل، راه‌اندازی و استفاده از ظرفیت‌های جامعه حقوقی در زمینه تدبیر و ایجاد سازوکارهای برپا ساختن و پیشبرد امور موزه ملی حقوق ایران و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در این خصوص تقدیر کرد و گفت: امید است این موزه با بهره‌مندی از همه توان جامعه و نهادهای علمی-حقوقی کشور و از رهگذر تعامل‌های نظام‌مند در راستای ترویج، حفظ و توسعه حقوق و تمدن حقوقی کشور عزیزمان کوشا و پیروز باشد.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *