×
×
جدیدترین‌‌ها

خروج نظامیان آمریکا از عراق شبیه خروج از افغانستان خواهد بود؟

  • کد نوشته: 14699
  • مرداد 3, 1400
  • دور چهارم گفت و گوهای راهبردی میان آمریکا و عراق در حالی قرار است روز دوشنبه به وقت محلی با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در کاخ سفید آغاز شود که روز جمعه در سطح وزرا کلید خورده است.
    خروج نظامیان آمریکا از عراق شبیه خروج از افغانستان خواهد بود؟

    به گزارش نخست نیوز، هیات مذاکره کننده عراقی به ریاست «فواد حسین» وزیر خارجه عراق که با هدف آماده سازی گفت و گوهای راهبردی میان آمریکا و عراق، در واشنگتن به سر می برد،  از روز جمعه ۲۳ جولای ۲۰۲۱ ( اول مرداد ۱۴۰۰) این گفت وگوها  را آغاز کرده تا نخست وزیر عراق که بعنوان دومین رهبر جهان عرب ۲۶ جولای (۴ مرداد) میهمان «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید است، این مذاکرات را هدایت و نهایی کند.

    روزنامه «وال استریت ژورنال» روز پنجشنبه همزمان با حضور هیات عراقی در واشنگتن از توافق آمریکا و عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تا پایان سال میلادی جاری خبر داد اما بلافاصله روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» گزارش داد: ماموریت نظامیان آمریکایی در عراق به مستشاری تغییر می کند.

    این روزنامه به نقل از منابع مطلع نوشت مقامات دو کشور قصد دارند که این تغییر را روز دوشنبه پس از دیدار الکاظمی با بایدن در کاخ سفید اعلام کنند.

    این رسانه آمریکایی نوشت: این طرح شامل خروج نظامیان آمریکا نیست و گروهی از این نظامیان برای مدت نامعلوم در خاک عراق باقی خواهند ماند.

    به نوشته پولیتیکو، نظامیانی که در خاک عراق باقی می‌مانند، وظیفه پشتیبانی اطلاعاتی، لجستیک و شناسایی از نیروهای عراقی در مبارزه با گروه داعش را به عهده خواهند داشت.

    وزیر امور خارجه عراق نیز به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: ما به نیروهای رزمی (آمریکایی) نیاز نداریم زیرا دارای نیروی کافی هستیم.

    وی در عین حال افزود: ما به همکاری در زمینه اطلاعات، کمک در آموزش نیروها و پشتیبانی هوایی نیاز داریم.

    پیش از اظهارات فواد حسین، «برت مک گورک» هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید در دیدار با مقام های ارشد عراقی به آنها از تصمیم آمریکا برای خروج مرحله ای نیرو و تجهیزات نظامی خود از عراق خبر داده بود.

    در بیانیه ای که درباره مذاکرات میان هیات های عالی رتبه واشنگتن و بغداد نیز منتشر شده، به محورهایی از جنبه های دیگر گفت وگوی راهبردی همچون بهداشت عمومی و همه گیری، امور بشردوستانه، انرژی پاک و تغییرات آب و هوایی، همکاری اقتصادی و انتخابات، آموزش عالی، علوم و فرهنگ و کمک های آمریکا اشاره شده است.

    واکنش ها به اظهارات وزیر خارجه عراق
    اظهارات وزیر خارجه عراق در کشورش واکنش هیأت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق  را در پی داشت که در بیانیه ای تاکید کرد: شرط مقاومت، اجازه ندادن به حضور یک سرباز خارجی در خاک عراق است.

    به گزارش المیادین، هیأت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق تأکید کرد که مأموریت نیروهای هوایی آمریکا در عراق، دفاع از امنیت رژیم صهیونیستی و جاسوسی از مقاومت است و خروج واقعی آمریکا از عراق در صورتی عملی خواهد شد که نیروهای آمریکایی به صورت کامل از اراضی عراق عقب نشینی کنند.

    “قیس الخزعلی” دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نیز حضور نظامیان آمریکایی در عراق را در تضاد با منافع عراق دانست و گفت که این حضور اگر نفعی داشته باشد، به نفع رژیم صهیونیستی است که عراق و عراقی‌ها را دشمن اول خود می‌داند.

    وی اظهارات وزیر خارجه عراق درباره اینکه نیروهای امنیتی عراق هنوز به کمک نیروهای آمریکایی نیاز دارند، بسیار تاسف آور و غیر قابل قبول ار سوی هر عراقی دانست که به موسسات نظامی و امنیتی این کشور افتخار می‌کند.

    “سید عمار حکیم” رییس ائتلاف سیاسی “قوی الدوله الوطنیه” و رهبر جریان “حکمت ملی” عراق در پیامی درباره مذاکرات راهبردی بغداد و واشنگتن نوشت: مذاکرات را چنان پیش ببرید که موجب خروج نیروهای آمریکایی از کشور شود.

    وی افزود:  با اعتماد کامل به هیأت عراقی مذاکره‌کننده در دوره تازه گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا در واشنگتن، امیدواریم که با مهارت و عملکرد حرفه‌ای منافع عالی کشور را در نظر داشته باشند.

    رهبر جریان حکمت ملی عراق بار دیگر تأکید کرد: هیات عراق، مذاکرات را چنان پیش ببرند که به توافقی سازنده و استوار بینجامد. این مذاکرات باید موجب خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق شود و بر همکاری امنیتی، اقتصادی و فرهنگی میان بغداد و واشنگتن تمرکز داشته باشد.

    مردم و اکثر مسوولان عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.

    پارلمان عراق در پی اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید حاج «ابومهدی المهندس» نائب رئیس پیشین سازمان «الحشد الشعبی» عراق در دی ماه سال ۹۸، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد اما آمریکا بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار دارد.

    برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان که قصد دارند در سایه حضور نیروهای آمریکایی و خارجی در عراق، دخالت های خود در این کشور را توسعه دهند، دوست ندارند تا نیروهای آمریکایی که به بهانه مبارزه با تروریسم و داعش وارد این کشور شده‌اند و سیاست‌های آن‌ها در جهت حمایت از گروه‌های تروریستی و برهم زدن آرامش منطقه است، عراق را ترک کنند.

    این کشورها با حمایت از گروه‌های تروریستی قصد دارند که امنیت و آرامش عراق را با هدف توجیه تثبیت نیروهای بیگانه در این کشور از بین ببرند.

    مقام آمریکایی: به دعوت دولت عراق در این کشور هستیم
    در همین حال، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه کاخ سفید مشتاقانه منتظر استقبال از نخست وزیر عراق است، بغداد را شریک واشنگتن توصیف کرد و درباره گفت وگوهای راهبردی میان دو کشور گفت: وقتی صحبت از حضور نظامی آمریکا  در عراق می شود، با عنوان تلاش مشترک و جمعی ما برای اطمینان از شکست پایدار داعش است.

    وی تصریح کرد: ما به دعوت دولت عراق در این کشور هستیم، دقیقاً برای اینکه نیروهای امنیتی عراق بتوانند جنگ علیه داعش را رهبری کنند و تلاش های مشترک ما برای اطمینان از شکست پایدار داعش در دستور کار قرار خواهد داشت.

    رویکرد دولت بایدن به عراق در تضاد با افغانستان
    به نظر می رسد همچنانکه پایگاه خبری پولیتیکو نوشته است، رویکرد دولت بایدن به عراق در تضاد با اوضاع افغانستان است زیرا آمریکا طولانی ترین جنگ خود را در افغانستان به پایان می رساند اما  در عراق ، مقامات آمریکایی به دنبال مشارکت نظامی طولانی مدت با حکومت عراق هستند.

    در افغانستان انتظار می رود که تمام نیروهای آمریکایی تا ۳۱ اوت (9 شهریور 1400) خاک افغانستان را ترک کنند؛ به غیر از حدود ۶۰۰ نفر که برای کمک به امنیت سفارت آمریکا و فرودگاه کابل باقی خواهند ماند.

    دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» پیش تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

    ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را ۳ هزار نفر اعلام کرد. با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

    به گفته منابع آگاه عراقی، هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید همچنین اعلام کرده است که خروج نیروهای آمریکایی از عراق به صورت مرحله ای خواهد بود و این کار مانند عقب نشینی از افغانستان فوری انجام نخواهد شد و به همین دلیل تکمیل خروج نیروهای آمریکایی ممکن است سال ها طول بکشد.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *