×
×
جدیدترین‌‌ها

دولت سیزدهم جلوی خام‌فروشی محصولات را بگیرد

  • کد نوشته: 14340
  • تیر 30, 1400
  • دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از دولت سیزدهم خواست جلوگیری از خام‌فروشی را در دستور کار قرار دهد و گفت: با فرآوری نفت خام و صادرات محصولات فرآوری شده به کشورهای همسایه می‌توان به میزان زیادی آثار تحریم‌ها را خنثی کرد.
    دولت سیزدهم جلوی خام‌فروشی محصولات را بگیرد

    به گزارش نخست نیوز، عبدالعلی رحیمی مظفری با اشاره به مشکلات آب و برق در استان خوزستان خاطرنشان کرد: تمام نهادهای مرتبط بسیج شده اند که مشکل آب و برق خوزستان را حل کنند. چیزی که کاملاً مشهود و مشخص است مدیریت حوزه انرژی در خوزستان است که عامل این نابسامانی شده است.

    وی با بیان اینکه ما در خوزستان مشکل ذخایر و منابع آب نداریم، گفت: با مدیریت صحیح منابع در استان خوزستان مشکل به راحتی قابل حل است و امیدواریم رییس جمهوری منتخب حل این مسئله اساسی را در دستور کار قرار دهد و مجلس شورای اسلامی هم پیگیر حل موضوع است و به دولت جدید کمک خواهد کرد.

    دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی برخی صنایع به خاطر کمبود برق در ماه های گرم سال گفت: کمبود برق محدودیت‌هایی برای صنایع ایجاد کرد و دولت مجبور شد از صنایع تقاضا کند تا زمان اورهال(تعمیرات اساسی) خود را به ماه گرم سال منتقل کنند تا مصرف برق کاهش یابد. دولت با این کار  مصرف برق را مدیریت کرد اما این اقدام مقطعی است و باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام شود.

    رحیمی مظفری تصریح کرد: دولت جدید باید از ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدی برای تولید برق استفاده کند و در کنار آن ظرفیت های تولید برق نیروگاه های کشور را مطابق برنامه ششم توسعه افزایش دهد.

    وی خاطرنشان کرد: اگر برنامه تعریف شده برای توسعه نیروگاه ها طبق برنامه ششم توسعه پیش رفته بود الان مشکل کمبود برق نداشتیم اما ظرفیت ها در حد برنامه پنجم توسعه افزایش یافته است.

    عضو کمیسیون انرژی مجلس توسعه و مدیریت منابع انرژی در کشور را یک چالش بزرگ برای دولت سیزدهم دانست و گفت: گاز طبیعی یکی از منابع تولید برق در نیروگاه هاست اما به خاطر توسعه نیافتن میادین گاز کشور، در این حوزه نیز با کمبود مواجه هستیم.

    این کارشناس حوزه انرژی، بهینه سازی وضعیت نیروگاه ها توسط دولت جدید را خواستار شد و گفت: نباید صرفاً به دنبال تولید باشیم بلکه باید به دنبال بهینه سازی وضعیت نیروگاه ها باشیم زیرا ۴۵ درصد از نیروگاه‌های ما الان بین ۲۲ تا نهایت ۳۵ درصد بازدهی دارند که این میزان قابلیت رسیدن به ۴۵ تا ۴۶ درصد را دارد.

    مظفری ادامه داد: تلفات ۵ تا ۱۰ درصدی که در شبکه‌های سراسری انتقال و توزیع برق داریم هم با تعویض شبکه‌ها و مدیریت شبکه می تواند کاهش یابد که همه اینها بخش زیادی از کمبودهای کشور در این حوزه را جبران‌ می‌کند.

    وی استفاده از وسایل کم مصرف برقی را از دیگر راهکارهای حل مشکل کمبود برق در کشور عنوان کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در حوزه تولید و واردات وسایل برقی به شکلی مسائل را مدیریت کند که وسایل پرمصرف از بازار خارج شود و مردم بتوانند وسایل برقی کم مصرف را جایگزین کنند.

    جلوگیری از خام‌فروشی تحریم را خنثی می‌کند

    وی در بخش دیگری از این مصاحبه، درباره احتمال تداوم تحریم ها و تاثیر آن بر درآمدهای نفتی کشور نیز گفت: هنوز سایه تحریم ها بر حوزه صادرات نفتی سنگینی می کند و در این حوزه مشکل داریم اما با فرآوری نفت خام و تبدیل آن به دیگر محصولات برای صادرات به کشورهای همسایه بخشی از این مشکل قابل حل است.

    نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار از ایجاد ارزش افزوده بسیار بالا بعد از فرآوری نفت خام خبر داد و افزود: افزایش ظرفیت پتروپالایشگاهی کشور مهمترین راهکار برای کاهش تاثیرات تحریم ها بر درآمدهای کشور است.

    رحیمی مظفری، شعار بستن چاه‌های نفت و جلوگیری از خام فروشی در کنار شعار رفع تحریم و فروش نفت خام به بازارهای جهانی را دو شعار متناقض دانست و گفت: باید برای بدترین وضعیت تحریم برنامه ریزی کنیم و دنبال تحقق شعار جلوگیری از خام فروشی باشیم زیرا در این صورت تحریم بر ما اثرگذار نخواهد بود و تولید ناخالص ملی و اشتغال نیز در کشور افزایش خواهد یافت.

    وی با اشاره به تاثیر مثبت بودجه‌ای تولیدات پتروشیمی ها و صادرات محصولات آنها در دوران فشار حداکثری آمریکا خاطرنشان کرد: پتروشیمی‌ها در دوران تحریم خیلی به ما کمک کردند و اگر از خام‌فروشی پرهیز کنیم، ارز مورد نیاز کشور به راحتی از طریق صادرات محصولات فرآوری شده قابل تامین است. بسترهای افزایش فرآوری محصولات نفتی در کشور وجود دارد و اگر اراده کنیم و بخش خصوصی را وارد موضوع کنیم قطعاً این هدف قابل تحقق است.

    نیازمند الگوهای بومی توسعه پایدار هستیم

    دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر جذب سرمایه و فناوری خارجی به کشور برای توسعه میادین نفتی و ظرفیت های پتروپالایشی نیز گفت: قطعاً اگر سرمایه‌گذاری‌ خارجی بیشتر شود ما با سرعت بیشتری به نقطه مطلوب خواهیم رسید اما پایداری حرکت ما به سمت نقطه مطلوب نیز مهم است و نباید از آن غافل شویم و نباید کوچک ترین تحریم خارجی تمام برنامه ریزی های ما را مخدوش کند و برنامه را از ریل خود خارج نماید.

    رحیمی مظفری خواستار پیروی از یک الگوی بومی پایدار و مقاوم در مقابل تحریم خارجی برای توسعه میادین نفتی و ظرفیت های پتروپالایشی شد و افزود: اگر به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که محتاج سرمایه و فناوری غربی نباشیم شرکت های غربی هم برای استفاده از ظرفیت ها و منابع ایران به سمت ما خواهند آمد ما نباید همه چیز را به خواست آنها گره بزنیم که هر وقت اراده کردند ما را تحریم و به ما صدمه بزنند.

    وی نگاه به شرق و بستن قراردادهای طولانی مدت با قدرت هایی مثل چین و روسیه را برای بی نیاز شدن از غرب مثبت دانست و گفت: با رعایت ملاحظات منافع و امنیت ملی، همکاری های بلندمدت با چین و روسیه می تواند شرایط پایداری برای توسعه کشور در همه حوزه ها از جمله حوزه انرژی به همراه داشته باشد.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *