×
×
جدیدترین‌‌ها

مقابله با چالش‌های امنیتی ،
رزمایش دریایی آیونز ۲۰۲۴با حضور ایران

  • کد نوشته: 110181
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۳
  • مقابله با چالش‌های امنیتی یکی از اهداف رزمایش دریایی مرکب آیونز ۲۰۲۴ بود. این هدف با توجه به فعالیت حدود ۲۰ ساله دزدی دریایی در خلیج عدن و به خطر افتادن امنیت ترانزیت دریایی، انتخاب شد.
    رزمایش دریایی آیونز ۲۰۲۴با حضور ایران

    به گزارش نخست نیوز، رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ با حضور ایران، روسیه و عمان در روزهای ۲۸ و ۲۹ مهر به میزبانی ایران و در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار شد. عربستان سعودی، هندوستان، تایلند، پاکستان، قطر و بنگلادش نیز به عنوان ناظر در این رزمایش حضور داشتند.

    در این رژه، یگان‌های شناوری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامل ناوشکن‌های جماران، البرز و ناوهای موشک‌انداز زره، شناور شهید سلیمانی، شناورهای الماس و همچنین شناور مبشر از کشور عمان و شناور مرکوری روسیه حضور داشتند و سناریوهای مختلفی از جمله کنترل حریق، عملیات جست‌وجو و نجات و مهار لکه نفتی در این رزمایش اجرا شد.

    هدف اصلی این رزمایش ایجاد هماهنگی کشورها برای مقابله با چالش‌های امنیتی و زیست‌محیطی در این منطقه بود.

    امیر تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز  ۲۰۲۴ درباره این رزمایش، اظهار کرد: «مهمترین هدف رزمایش ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهایی است که در منطقه حضورشان برای ارتقای امنیت و مبارزه با چالش‌های امنیتی، موثر است. امیداوریم با همراهی کشورها، اقدامات بشردوستانه را بیش از پیش در پهنه دریا شاهد باشیم و با آلودگی های زیست محیطی مبارزه کنیم. این رزمایش بر اساس چالش‌های امنیتی منطقه شمال اقیانوس هند برنامه‌ریزی شد. برخی چالش‌ها در اقیانوس هند داشتیم، اما با توانمندی نیروی دریایی ارتش و سپاه در دریای عمان، تنگه هرمز، خلیج فارس و جزایر سه‌گانه ما حادثه امنیتی نداشته‌ایم، اما اهمیت این منطقه ضرورت ایجاد می‌کرد که یک رزمایش مرکب برنامه‌ریزی می‌کردیم که کشورها را حول چالش‌های امنیتی و اقدامات بشردوستانه هماهنگ کنیم.»

    امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز درباره اهمیت این رزمایش گفت: «عده ای همواره تلاش کرده اند که منطقه شمال اقیانوس هند که بیشتر تبادل دریایی در آن رخ می دهد را یک منطقه ناامن جلوه دهند….این رزمایش بزرگ و مهم که توسط نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند برگزار شد، نشان می‌دهد که کشورهای این منطقه با همکاری و همراهی هم، توان تامین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی و تجارت دریایی را دارند و هیچ نیازی به حضور نیروهای غیرموجه وجود ندارد و نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند با همکاری هم امنیت خطوط مواصلاتی دریایی و اقتصاد را تامین می‌کنند و دریانوردان و تجار می‌توانند به کار خود بپردازند.»

     

    چرایی آغاز چالش‌های امنیتی در شمال اقیانوس هند

    شمال اقیانوس هند، تنگه باب‌المندب، خلیج عدن و دریای سرخ اهمیت زیادی در ترانزیت دریایی دارد. نزدیک به ۵۰ درصد از حمل و نقل کانتینرها و ۷۰ درصد از کل نفت جهان در شمال اقیانوس هند جابه‌جا می‌شود. ارزش سالانه تجارت بین‌المللی از طریق خطوط دریایی اقیانوس هند بیش از ۱ تریلیون دلار است. ۷۱ درصد از ذخایر نفت و ۶۹ درصد از ذخایر گاز جهان در این منطقه قرار دارد. یک سوم تجارت جهانی دریایی در همین منطقه انجام می شود.

    منبع ایسنا

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *