×
×
جدیدترین‌‌ها

واگذاری بزرگترین معدن خراسان به بخش خصوصی ،
آقای استاندار، جلوی این واگذاری شتابزده را بگیرید!

  • کد نوشته: 110118
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳
  • زمزمه های واگذاری مجتمع سنگ آهن سنگان خواف به عنوان تنها معدن دولتی و تحت پوشش سازمان گسترش معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به بخش خصوصی واکنشهایی در بین مردم شهرستان خواف به دنبال داشته اما هنوز شاهد هیچ واکنشی از سوی مدیران شهرستان و استان نیستیم.
    آقای استاندار، جلوی این واگذاری شتابزده را بگیرید!

    به گزارش نخست نیوز،  مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌ آهن در ایران است.
    مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.
    بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.
    دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر است و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان احداث شده است از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.
    متاسفانه این واگذاری در سکوت کامل بزرگان، علما، نماینده و رسانه ها، در مراحل پایانی قرار دارد.
    این کار قرار بود چند سال پیش دوبار صورت بگیرد که با پیگیری های نماینده های سابق شهرستان خواف مرحوم نگهبان و اقای احمدپور انجام نشد و حالا افرادی در سازمان ایمیدرو دور صندلی نشسته و در حال تقسیم معدن دولتی سنگان بین خودشان هستند.
    معدن دولتی سنگان بزرگترین سرمایه ملی استان خراسان رضوی است که متعلق به تمام مردم ایران است. سوال ما از اقای استاندار اینست که چرا این واگذاری باید در روزهایی انجام شود که هنوز مسولان جدید استان و یا مسئولان جدید سازمان ایمیدرو مستقر نشده اند؟
    آیا در معدن سنگان هم شاهد واگذاریهایی شبیه هپکو و هفت تپه خواهیم بود و یا حوادثی مانند معدن طبس را باید به تماشا نشست؟
    و سوالی که برای ما به عنوان مردم خراسان رضوی اهمیت بیشتری پیدا می کند اینست که :
    آیا از این واگذاری سهمی برای توسعه خراسان رضوی دیده شده است یا تنها گرد و خاک ناشی از عبور ذخایر این سرزمین از جاده ها و ریلهای منتهی به خواف باید تحمل کنیم؟
    آیا در این واگذاری منافع مردم شهرستان خواف و شهرستانهایی که روزانه شاهد تردد صدها تریلی سنگ آهن هستند را تامین خواهد کرد؟

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *